Beograd dobio PRVI PAMETAN SEMAFOR, evo šta vozači treba da rade da bi manje čekali!
Novi pametni semafori se prilagođavaju trenutnim potrebama učesnika u saobraćaju, pa u skladu sa tim, smanjuju čekanje i gužvu, potrošnju goriva i zagađenje životne sredine...
Do kraja ove godine Beograd će imati 200 raskrsnica sa novim pravilima za vozače i pešake na kojima će se manje čekati zeleno svetlo, a do polovine 2023. - svih 322.
Kako ćemo ubuduće prelaziti ulicu i šta treba da urade vozači da bi manje čekali
Od 1. marta u ulici Dimitrija Tucovića u Beogradu proradio je prvi pametni Simensov semafor savremene 1W tehnologije koji troši samo jedan vat struje. Semafor se prilagođava trenutnim potrebama korisnika na terenu i u skladu sa time smanjuje čekanje, gužvu, potrošnju goriva i zagađenje životne sredine.
To je prvi korak uvođenja takozvanog "Adaptibilnog sistema upravljanja saobraćajem " koje bi trebalo da se završi do polovine 2023. godine, prema ugovoru koji je Sekretarijat za saobraćaj grada Beograda još ranije sklopio sa konzoricijumom kompanija Siemens Mobiliti i Telegrup. Do tada, ukupno 322 raskrsnice u prestonici biće opremljene savremenim sistemima koji ubrzavaju protok saobraćaja i olakšavaju život građana.
Gde će manje da se čeka?
Do sada je rekonstruisano ukupno 90 raskrsnica, a u toku su pripreme za puštanje u rad sistema na Trgu republike, na Terazijama, u Kralja Milana, Dečanskoj, Brankovoj, Cvijićevoj, Starine Novaka, Zdravka Čelara, Kraljice Marije itd.
Do kraja ove godine imaćemo 200, a do kraja iduće, 300 „pametnih“ raskrsnica kojima će se upravljati iz modernog centra u gradskom Sekretarijatu za saobraćaj. U međuvremenu, i vozači i pešaci treba da nauče neka nova pravila ponašanja u raskrsnici.
Kako do manje gužve?
Sistem za adaptibilno upravljanje saobraćajem preko detektora prikuplja podatke o tome šta se tačno dešava u realnom vremenu i prilagođava se trenutnim potrebama. Ako negde ima više vozila, zeleno svetlo za ta vozila će trajati duže, a pešački semafor će, recimo, ostati crven sve dok ne naiđe pešak i ne pritisne taster na stubu semafora. Tek nakon toga, u sledećem ciklusu će mu se uključiti zeleno.
A evo šta vozači treba da znaju. Njihovo prisustvo ispred semafora detektovaće induktivne petlje ugrađene u gornji sloj kolovoza nedaleko od zaustavne linije, što znači da sistem neće moći da prepozna vozilo dok ono ne nagazi na petlju. Ukoliko ste prvi na semaforu, a ne stanete dovoljno blizu kao na ovim ilustracijama, zeleno svetlo vam se neće uključiti.
Brži tramvaj od auta
Novi sistem upravljanja saobraćajem prioritet daje vozilima gradskog prevoza. Na primer, svaki tramvaj će imati opremu pomoću koje će moći da pošalje svoju poziciju centralnom sistemu i čim „centar“ prepozna u koju raskrsnicu ulazi, upaliće mu zeleno svetlo, dok će ostali morati da sačekaju. To znači da će se ubuduće – najbrže se stizati tramvajem!