ČUVAJTE SE OD PREVARE! Kako prepoznati VRAĆENU KILOMETRAŽU na polovnjacima?
Stručnjaci ističu da je najvažnije utvrditi da li se brojka podudara s opštim stanjem vozila
Svi kupci polovnih automobila prvo pogledaju pređenu kilometražu. Ta magična brojka otkriva koliko je korišćen, šta bi na njemu trebalo zameniti i generalno utiče na cenu.
Problem je, međutim, što se odometri koji beleže pređenu kilometražu vrlo lako koriguju, pa prodavci mogu da skinu 100 ili 200 hiljada kilometara, a da vi to ne primetite. Na taj način, značajno se uvećava cena polovnjaka, ponekad i više hiljada evra.
Stručnjaci tvrde da više od 30% polovnih automobila na EU tržištu ima promenjenu kilometražu, što je u slučaju našeg podnevlja možda i više.
Uređaji za dijagnostiku
U auto-servisima postoji specijalizovana dijagnostička oprema koja ukazuje na defekte komponenti četvorotočkaša, kao i informaciju o pređenoj kilometraži. Ipak, ako je neko vešto skinuo podatke iz memorije računara, ni pregled neće biti pouzdan.
Dakle, ekspertima nije lako da prepoznaju i otkriju manipulacije, pa kupci moraju da obrate pažnju na određene stvari prilikom izbora novog ljubimca.
Stručnjaci ističu da je najvažnije utvrditi da li se podudaraju kilometraža i opšte stanje u kojem se vozilo nalazi, odnosno da li upadljivo odstupaju jedno od drugog. Indicije koje mogu da ukažu na mnogo veću stvarnu kilometražu su brojne, pa bi i za prodavca bilo veoma skupo da ih u potpunosti ukloni, piše sajt Polovni automobili.
Karoserija
Što se karoserije automobila tiče, presudan je ukupan utisak koji vozilo ostavlja. Uz to, brojni tragovi udaraca od kamenčića, brazgotine i ogrebotine na felnama ili izgrebana stakla, predstavljaju nedvosmislene tragove visoke kilometraže.
Pneumatici
Na prvi pogled se čini da pohabani profil pneumatika ne može da kaže ništa o realnosti očitane kilometraže. Međutim, ako je pneumatik nov, a njegov profil jako pohaban, to ukazuje na vozilo koje je za kratko vreme jako puno prešlo. Starost može da se utvrdi na boku pneumatika, pomoću DOT brojčane oznake. Prve dve cifre pokazuju nedelju, a sledeće dve godinu proizvodnje. Tako na primer broj 3018 označava pneumatik proizveden 30. nedelje 2018. godine.
Kabina
Iz stanja u kojem se nalazi kabina automobila može se izvući zaključak o tome da li prikazana kilometraža odgovara stvarnoj. Izlizan volan i otrcan menjač, propala sedišta, istrošene unutrašnje obloge i tapacirani delovi jednostavno su nepomirljivi s niskom kilometražom – to nikako ne može biti posledica uobičajene upotrebe vozila.
Isplati se zaviriti i ispod volana, u vozačev prostor za noge, pa pogledati stanje u kojem se nalaze nožne komande. Ako su gumene obloge papučice gasa, kočnice i kvačila jako istrošene, moglo bi se zaključiti ili da su prečesto pritiskane u odnosu na ono što kaže podatak o kilometraži, ili da taj podatak nije istinit.
Dokumentacija
Jedan od izuzetno važnih saveta jeste da veliku pažnju posvetite papirima. Prateća dokumentacija vozila mora biti kompletna. Tu spadaju servisna knjižica, ali i računi izdati u servisima nakon izvršenih popravki s pribeleženim stanjem kilometara. Proverite i potvrdu o tehničkoj ispravnosti vozila.
U motorskom prostoru proverite nalepnice kojima se dokumentuje zamena motornog ulja. Ako tamo, na primer, stoji da je sledeći termin za zamenu filtera za ulje, motornog ulja, filtera za vazduh i ostale provere obuhvaćene servisom na 180.000 kilometara, a na instrument tabli piše da je automobil prešao tek 110.000 kilometara, onda nešto definitivno nije u redu.
U pomenutoj servisnoj knjižici opisan je program redovnog održavanja vozila i ona sadrži pečate prodavca i servisa, kao potvrdu obavljenog servisa. U knjižici se upisuje datum kada je izvršen pregled, ali i kilometraža. Na taj način, utvrdićete ako postoje odstupanja između stvarne i očitane kilometraže.