ЧУВАЈТЕ СЕ ОД ПРЕВАРЕ! Како препознати ВРАЋЕНУ КИЛОМЕТРАЖУ на половњацима?
Стручњаци истичу да је најважније утврдити да ли се бројка подудара с општим стањем возила
Сви купци половних аутомобила прво погледају пређену километражу. Та магична бројка открива колико је коришћен, шта би на њему требало заменити и генерално утиче на цену.
Проблем је, међутим, што се одометри који бележе пређену километражу врло лако коригују, па продавци могу да скину 100 или 200 хиљада километара, а да ви то не приметите. На тај начин, значајно се увећава цена половњака, понекад и више хиљада евра.
Стручњаци тврде да више од 30% половних аутомобила на ЕУ тржишту има промењену километражу, што је у случају нашег подневља можда и више.
Уређаји за дијагностику
У ауто-сервисима постоји специјализована дијагностичка опрема која указује на дефекте компоненти четвороточкаша, као и информацију о пређеној километражи. Ипак, ако је неко вешто скинуо податке из меморије рачунара, ни преглед неће бити поуздан.
Дакле, експертима није лако да препознају и открију манипулације, па купци морају да обрате пажњу на одређене ствари приликом избора новог љубимца.
Стручњаци истичу да је најважније утврдити да ли се подударају километража и опште стање у којем се возило налази, односно да ли упадљиво одступају једно од другог. Индиције које могу да укажу на много већу стварну километражу су бројне, па би и за продавца било веома скупо да их у потпуности уклони, пише сајт Половни аутомобили.
Каросерија
Што се каросерије аутомобила тиче, пресудан је укупан утисак који возило оставља. Уз то, бројни трагови удараца од каменчића, бразготине и огреботине на фелнама или изгребана стакла, представљају недвосмислене трагове високе километраже.
Пнеуматици
На први поглед се чини да похабани профил пнеуматика не може да каже ништа о реалности очитане километраже. Међутим, ако је пнеуматик нов, а његов профил јако похабан, то указује на возило које је за кратко време јако пуно прешло. Старост може да се утврди на боку пнеуматика, помоћу ДОТ бројчане ознаке. Прве две цифре показују недељу, а следеће две годину производње. Тако на пример број 3018 означава пнеуматик произведен 30. недеље 2018. године.
Кабина
Из стања у којем се налази кабина аутомобила може се извући закључак о томе да ли приказана километража одговара стварној. Излизан волан и отрцан мењач, пропала седишта, истрошене унутрашње облоге и тапацирани делови једноставно су непомирљиви с ниском километражом – то никако не може бити последица уобичајене употребе возила.
Исплати се завирити и испод волана, у возачев простор за ноге, па погледати стање у којем се налазе ножне команде. Ако су гумене облоге папучице гаса, кочнице и квачила јако истрошене, могло би се закључити или да су пречесто притискане у односу на оно што каже податак о километражи, или да тај податак није истинит.
Документација
Један од изузетно важних савета јесте да велику пажњу посветите папирима. Пратећа документација возила мора бити комплетна. Ту спадају сервисна књижица, али и рачуни издати у сервисима након извршених поправки с прибележеним стањем километара. Проверите и потврду о техничкој исправности возила.
У моторском простору проверите налепнице којима се документује замена моторног уља. Ако тамо, на пример, стоји да је следећи термин за замену филтера за уље, моторног уља, филтера за ваздух и остале провере обухваћене сервисом на 180.000 километара, а на инструмент табли пише да је аутомобил прешао тек 110.000 километара, онда нешто дефинитивно није у реду.
У поменутој сервисној књижици описан је програм редовног одржавања возила и она садржи печате продавца и сервиса, као потврду обављеног сервиса. У књижици се уписује датум када је извршен преглед, али и километража. На тај начин, утврдићете ако постоје одступања између стварне и очитане километраже.