PREDNOSTI I MANE: Kupovina kog automobila se više isplati - NOV ILI POLOVAN?
Zavisi da li želite da ga brzo prodate ili da malo novca uštedite.
Ako planirate da kupite novi automobil, možda ste razmišljali o nekom modelu koji je "pred odlaskom", odnosno uskoro će dobiti svoju novu generaciju. Na primer, među takve modele možemo trenutno računati aktualnu Daciju Duster, Fiat Pandu, Volkswagen Passat i Tiguan, Škodu Superb ili Kodiaq, Mini Countryman...
VOZAČI, VELIKI OPREZ: Opasnost od leda na putu u ovim delovima Srbije
VEROVATNO OVO NISTE NI PRIMETILI: Pored lampice za gorivo postoji jedna veoma KORISNA OZNAKA, evo čemu služi (FOTO)
MOŽE VAS MNOGO KOŠTATI: Ovo nikako NE SMETE da radite ZIMI pre nego što POKRENETE automobil
Prosečni automobil se na tržištu zadrži šest do sedam godina pre nego što ga zameni nova generacija. Ona uvek donosi moderniji dizajn, nove tehnologije, više opreme, a često i više prostora u unutrašnjosti te se na prvu čini da nema nikakvog smisla kupiti automobil koji "odlazi" već je mnogo pametnije pričekati potpuno novi model. Da li je to zaista tako?
Zašto kupiti auto "na odlasku"?
1. Cena
Svakom novom generacijom automobili u principu postaju skuplji, čast izuzecima koji su vrlo retki. Uglavnom je to samo nekoliko procenata, ali može biti i osetno više zbog novih tehnologija koje proizvođači žele ili, pod pritiskom propisa, moraju da ugrade u novu generaciju svog automobila. Osim toga, automobili na odlasku često su na raznim "akcijama" što im može osetno spustiti cenu.
Proizvođači to rade kako bi se rešili zaliha pre dolaska novog modela. Uz sve to može ispasti da će vas neki jeftiniji model na odlasku lako koštati nekoliko hiljada evra manje od onoga koji dolazi. Kod skupljih automobila ta razlika može biti i veća, a i standardna oprema je znatno glamuroznija na "kraju karijere" dok se kod novog većina doplaćuje.
2. Bolja standardna oprema
Automobili na odlasku često dobijaju specijalne bogate pakete opreme zahvaljujući kojima se može mnogo uštedeti. Naravno, ako smatrate da bi vam sva ta dodatna oprema dobro došla, odnosno ako imate potrebu ili želju za njom.
3. Kvalitet i pouzdanost
Takozvane "dečije bolesti" kod novih modela nisu mit već realnost. Svaki novi automobil ima nekih "mušica" u proizvodnji dok se sve ne uhoda i mnogo su veći izgledi da će se pojaviti neki problemi ili kvarovi koji su mnogo manje verovatni kod modela koji su već šest godina u proizvodnji i kod kojih su tokom tog vremena mnogi nedostaci identifikovani i otklonjeni.
4. Brže, bolje i jeftinije servisiranje, kao i dostupnost delova
Na automobil koji je već pet, šest godina na tržištu navikli su i serviseri i mnogo će lakše otkriti i popraviti eventualni kvar na takvom automobilu, nego na onom koji je tek stigao na tržište. Ovlašćeni serviseri uvek prolaze opsežne edukacije za svaki novi model, ali to često nije dovoljno kada se automobil pojavi na tržištu i na njemu se pojavi neki "misteriozni problem" koji je teško otkriti.
Tu je i stvar dostupnosti delova, za modele koji su već pet godina na tržištu "skladišta" su puna delova za koje se očekuje da će biti potrebni. Kod novih to često nije slučaj, pa čekanje na neki deo može jako odužiti popravku.
Tu je i stvar cene popravke. Za stariji model uvek ima više zamenskih delova, a i neovlašćeni serviseri su bolje upoznati s njima pa ih mogu popraviti, za razliku od nekih novih modela. Sve ovo može osetno sniziti cenu popravke, često i drastično.
5. Stabilan gubitak vrednosti
Neki provereni automobili koji su vrlo popularni na tržištu polovnih, odlično drže cenu. Kada kupujete model na odlasku, možete precizno proceniti koliko će on vredeti za pet ili deset godina kada ga planirate prodati.
Nikad ne možete znati da će nova generacija koja je tek došla na tržište imati jednako "dobar glas" i dobro držati svoju vrednost tokom godina. Ovo, naravno može biti i "mač sa dve oštrice", odnosno nova generacija na kraju može i bolje "držati vrednost", ali u to ne možete nikako biti sigurni.
6. Nekim automobilima može dosta skočiti vrednost
Ovo se tiče samo posebnih modela, poput ređih sportskih performansi nekih automobila, na primer nekog "hot hatcha". Pred kraj karijere oni često dobijaju specijalna izdanja koja su limitirana i posebna po nekim svojim karakteristikama.
Ovakvi automobili kroz godine mogu i dobiti na vrednosti, ali da bi se to dogodilo ovakav automobil trebate dobro čuvati, ne preterano mnogo voziti i dugo čekati na rast vrednosti koji se neretko dešava tek nakon desetak godina. Kod vrlo skupih auta on može biti i instantan, ali ovde već govorimo o modelima koji koštaju stotine hiljada evra.
Zašto kupiti novu generaciju auta
1. Nove tehnologije
Ako kupite model na odlasku sasvim sigurno ćete propustiti najnoviju tehnologiju i karakteristike koje nudi novi model, a koje nisu bile dostupne na prethodnom. Ponekad to mogu biti vrlo korisni sigurnosni sistemi koji vas mogu spasiti od sudara, a ponekad neka oprema koja će vam nedostajati od onog dana kada shvatite da je novi automobil poseduje.
2. Dizajn
Dolaskom novog modela na tržište, stari odmah počinje izgledati zastarelo. To ne vredi samo za retke slučajeve kada je novi model toliko drastično promenjen da će vam se zbog toga stari ipak više sviđati. Ipak, ako već kupujemo nov automobil, svi želimo da on izgleda novo, a ne zastarelo.
3. Bolje vozne osobine i komfor vožnje
Gotovo bez izuzetka svaki novi model ima osetno bolje karakteristike od onoga kog zamenjuje. Ljudi koji vole vožnju znaće to ceniti. Ako niste među njima, razmislite i o komforu vožnje. Suspenzije se stalno razvijaju i svaka nova generacija automobila je, u principu, udobnija od stare.
4. Prostranija kabina i prtljažnik
Iako se rast spoljnih dimenzija automobila poslednjih godina usporio, gotovo je pravilo da svaka nova generacija bude malo duža i šira od prethodne. To gotovo automatski znači i više mesta u unutrašnjosti, veći prtljažnik. Čak iako automobili nisu porasli u spoljnim dimenzijama, proizvođači se uglavnom potrude da "inteligentnim rešenjima" ili većim međuosovinskim razmakom stvore više mesta u autu.
5. Sporiji početni gubitak vrednosti
Dolaskom novog modela na tržište, stara generacija inicijalno gubi određen deo svoje vrednosti, odnosno beleži kratak oštar pad vrednosti.
Nova, s druge strane, isprva odlično drži vrednost na tržištu polovnih automobila, a ako su rokovi čekanja na novi model vrlo dugi, a model popularan, polovni i nakon godinu dana može zadržati skoro istu vrednost. Ovo vam može biti od koristi jedino ako planirate da prodate novi auto relativno brzo, u roku od godinu dana, jer se s vremenom nivo pada vrednosti nove i stare generacije ujednači.