ПРЕДНОСТИ И МАНЕ: Куповина ког аутомобила се више исплати - НОВ ИЛИ ПОЛОВАН?
Зависи да ли желите да га брзо продате или да мало новца уштедите.
Ако планирате да купите нови аутомобил, можда сте размишљали о неком моделу који је "пред одласком", односно ускоро ће добити своју нову генерацију. На пример, међу такве моделе можемо тренутно рачунати актуалну Дацију Дустер, Фиат Панду, Volkswagen Passat и Тигуан, Шкоду Суперб или Kodiaq, Мини Countryman...
ВОЗАЧИ, ВЕЛИКИ ОПРЕЗ: Опасност од леда на путу у овим деловима Србије
ВЕРОВАТНО ОВО НИСТЕ НИ ПРИМЕТИЛИ: Поред лампице за гориво постоји једна веома КОРИСНА ОЗНАКА, ево чему служи (ФОТО)
МОЖЕ ВАС МНОГО КОШТАТИ: Ово никако НЕ СМЕТЕ да радите ЗИМИ пре него што ПОКРЕНЕТЕ аутомобил
Просечни аутомобил се на тржишту задржи шест до седам година пре него што га замени нова генерација. Она увек доноси модернији дизајн, нове технологије, више опреме, а често и више простора у унутрашњости те се на прву чини да нема никаквог смисла купити аутомобил који "одлази" већ је много паметније причекати потпуно нови модел. Да ли је то заиста тако?
Зашто купити ауто "на одласку"?
1. Цена
Сваком новом генерацијом аутомобили у принципу постају скупљи, част изузецима који су врло ретки. Углавном је то само неколико процената, али може бити и осетно више због нових технологија које произвођачи желе или, под притиском прописа, морају да уграде у нову генерацију свог аутомобила. Осим тога, аутомобили на одласку често су на разним "акцијама" што им може осетно спустити цену.
Произвођачи то раде како би се решили залиха пре доласка новог модела. Уз све то може испасти да ће вас неки јефтинији модел на одласку лако коштати неколико хиљада евра мање од онога који долази. Код скупљих аутомобила та разлика може бити и већа, а и стандардна опрема је знатно гламурознија на "крају каријере" док се код новог већина доплаћује.
2. Боља стандардна опрема
Аутомобили на одласку често добијају специјалне богате пакете опреме захваљујући којима се може много уштедети. Наравно, ако сматрате да би вам сва та додатна опрема добро дошла, односно ако имате потребу или жељу за њом.
3. Квалитет и поузданост
Такозване "дечије болести" код нових модела нису мит већ реалност. Сваки нови аутомобил има неких "мушица" у производњи док се све не ухода и много су већи изгледи да ће се појавити неки проблеми или кварови који су много мање вероватни код модела који су већ шест година у производњи и код којих су током тог времена многи недостаци идентификовани и отклоњени.
4. Брже, боље и јефтиније сервисирање, као и доступност делова
На аутомобил који је већ пет, шест година на тржишту навикли су и сервисери и много ће лакше открити и поправити евентуални квар на таквом аутомобилу, него на оном који је тек стигао на тржиште. Овлашћени сервисери увек пролазе опсежне едукације за сваки нови модел, али то често није довољно када се аутомобил појави на тржишту и на њему се појави неки "мистериозни проблем" који је тешко открити.
Ту је и ствар доступности делова, за моделе који су већ пет година на тржишту "складишта" су пуна делова за које се очекује да ће бити потребни. Код нових то често није случај, па чекање на неки део може јако одужити поправку.
Ту је и ствар цене поправке. За старији модел увек има више заменских делова, а и неовлашћени сервисери су боље упознати с њима па их могу поправити, за разлику од неких нових модела. Све ово може осетно снизити цену поправке, често и драстично.
5. Стабилан губитак вредности
Неки проверени аутомобили који су врло популарни на тржишту половних, одлично држе цену. Када купујете модел на одласку, можете прецизно проценити колико ће он вредети за пет или десет година када га планирате продати.
Никад не можете знати да ће нова генерација која је тек дошла на тржиште имати једнако "добар глас" и добро држати своју вредност током година. Ово, наравно може бити и "мач са две оштрице", односно нова генерација на крају може и боље "држати вредност", али у то не можете никако бити сигурни.
6. Неким аутомобилима може доста скочити вредност
Ово се тиче само посебних модела, попут ређих спортских перформанси неких аутомобила, на пример неког "хот hatcha". Пред крај каријере они често добијају специјална издања која су лимитирана и посебна по неким својим карактеристикама.
Овакви аутомобили кроз године могу и добити на вредности, али да би се то догодило овакав аутомобил требате добро чувати, не претерано много возити и дуго чекати на раст вредности који се неретко дешава тек након десетак година. Код врло скупих аута он може бити и инстантан, али овде већ говоримо о моделима који коштају стотине хиљада евра.
Зашто купити нову генерацију аута
1. Нове технологије
Ако купите модел на одласку сасвим сигурно ћете пропустити најновију технологију и карактеристике које нуди нови модел, а које нису биле доступне на претходном. Понекад то могу бити врло корисни сигурносни системи који вас могу спасити од судара, а понекад нека опрема која ће вам недостајати од оног дана када схватите да је нови аутомобил поседује.
2. Дизајн
Доласком новог модела на тржиште, стари одмах почиње изгледати застарело. То не вреди само за ретке случајеве када је нови модел толико драстично промењен да ће вам се због тога стари ипак више свиђати. Ипак, ако већ купујемо нов аутомобил, сви желимо да он изгледа ново, а не застарело.
3. Боље возне особине и комфор вожње
Готово без изузетка сваки нови модел има осетно боље карактеристике од онога ког замењује. Људи који воле вожњу знаће то ценити. Ако нисте међу њима, размислите и о комфору вожње. Суспензије се стално развијају и свака нова генерација аутомобила је, у принципу, удобнија од старе.
4. Пространија кабина и пртљажник
Иако се раст спољних димензија аутомобила последњих година успорио, готово је правило да свака нова генерација буде мало дужа и шира од претходне. То готово аутоматски значи и више места у унутрашњости, већи пртљажник. Чак иако аутомобили нису порасли у спољним димензијама, произвођачи се углавном потруде да "интелигентним решењима" или већим међуосовинским размаком створе више места у ауту.
5. Спорији почетни губитак вредности
Доласком новог модела на тржиште, стара генерација иницијално губи одређен део своје вредности, односно бележи кратак оштар пад вредности.
Нова, с друге стране, испрва одлично држи вредност на тржишту половних аутомобила, а ако су рокови чекања на нови модел врло дуги, а модел популаран, половни и након годину дана може задржати скоро исту вредност. Ово вам може бити од користи једино ако планирате да продате нови ауто релативно брзо, у року од годину дана, јер се с временом ниво пада вредности нове и старе генерације уједначи.