Kako je izmišljen tempomat
Zanimljivost...
Ideja o sistemu koji automatski održava zadatu brzinu automobila potekla je od čoveka koji uopšte nije bio vozač a koji je, osim toga, bio i potpuno slep.
Tempomat ili sistem za održavanje konstantne brzine vozila, danas je široko zastupljen u automobilskoj industriji.
I dok ga neki vozači nerado koriste smatrajući ga nepotrebnim ili čak opasnim, drugi, a naročito oni koji često prelaze velike kilometraže auto-putem, kunu se u njega.
I ŠKODA IMA ATRAKTIVAN MODEL: Jeste li videli njihovu Slaviju? (VIDEO)
Imao je paklenu noć, a ujutru je zatekao užas ispod automobila! Još kad su videli ŠTA vozi... (FOTO)
SPREMATE SE ZA PUT? Sopstveni ili organizovan prevoz, pitanje je sad!
Iako je masovnije počeo da se upotrebljava tek u poslednjih desetak godina, tempomat je osmišljen još pre 75 godina.
Verovali ili ne, izmislio ga je 1945. čovek koji je bio slep od detinjstva, pa nikada nije ni imao priliku da vozi automobil. Ipak, kao suvozač primetio je jednu pojavu često prisutnu kod vozača - neprestane oscilacije brzine kretanja automobila.
Naime, Ralfa Titora, koji je po zanimanju bio mašinski inženjer, ali je postao poznat kao pronalazač, frustriralo je to što njegov advokat dok vozi čas usporava, čas ubrzava, u zavisnosti od toga da li priča ili sluša sagovornika.
Ukoliko bi advokat govorio, nehotice bi usporavao, dok bi u trenucima kada sluša suvozača podsvesno ubrzavao.
Kod suvozača, pogotovo ako je slep, ovakve česte promene brzine bi stvarale nelagodu tokom vožnje.
Titoru je palo na pamet da osmisli uređaj koji bi automatski održavao konstantnu brzinu vozila, nezavisno od vozača, pa je patentirao sistem koji je nazvao "speedostat".
Ideja je bila da vozač izabere željenu brzinu pomoću komande na instrument tabli, koja je povezana sa pogonskom osovinom, a uređaj bi onemogućio dalje dodavanje "gasa" kada se željena brzina jednom postigne.
Kasnije je dodata i mogućnost automatskog održavanja brzine, sve dok vozač ne pritisne kočnicu ili ne isključi sistem pomoću komande na instrument tabli.
Ipak, do prvog produkcijskog automobila koji je imao ugrađen Titorov "speedostat" čekalo se do 1958. kada je jedan Imperial (premijum marka američke kompanije Chrysler) dobio sistem simbolično nazvan "auto-pilot".