Како је измишљен темпомат
Занимљивост...
Идеја о систему који аутоматски одржава задату брзину аутомобила потекла је од човека који уопште није био возач а који је, осим тога, био и потпуно слеп.
Темпомат или систем за одржавање константне брзине возила, данас је широко заступљен у аутомобилској индустрији.
И док га неки возачи нерадо користе сматрајући га непотребним или чак опасним, други, а нарочито они који често прелазе велике километраже ауто-путем, куну се у њега.
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2020/07/22/skoda.jpg?itok=V26etpRn)
И ШКОДА ИМА АТРАКТИВАН МОДЕЛ: Јесте ли видели њихову Славију? (ВИДЕО)
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2020/07/29/alfa.jpg?itok=MCMge5Ug)
Имао је паклену ноћ, а ујутру је затекао ужас испод аутомобила! Још кад су видели ШТА вози... (ФОТО)
![](https://www.srbijadanas.com/sites/default/files/styles/search_desktop/public/392/profimedia-0340242482.jpg?itok=YTbciQBM)
СПРЕМАТЕ СЕ ЗА ПУТ? Сопствени или организован превоз, питање је сад!
Иако је масовније почео да се употребљава тек у последњих десетак година, темпомат је осмишљен још пре 75 година.
Веровали или не, измислио га је 1945. човек који је био слеп од детињства, па никада није ни имао прилику да вози аутомобил. Ипак, као сувозач приметио је једну појаву често присутну код возача - непрестане осцилације брзине кретања аутомобила.
Наиме, Ралфа Титора, који је по занимању био машински инжењер, али је постао познат као проналазач, фрустрирало је то што његов адвокат док вози час успорава, час убрзава, у зависности од тога да ли прича или слуша саговорника.
Уколико би адвокат говорио, нехотице би успоравао, док би у тренуцима када слуша сувозача подсвесно убрзавао.
Код сувозача, поготово ако је слеп, овакве честе промене брзине би стварале нелагоду током вожње.
Титору је пало на памет да осмисли уређај који би аутоматски одржавао константну брзину возила, независно од возача, па је патентирао систем који је назвао "спеедостат".
Идеја је била да возач изабере жељену брзину помоћу команде на инструмент табли, која је повезана са погонском осовином, а уређај би онемогућио даље додавање "гаса" када се жељена брзина једном постигне.
Касније је додата и могућност аутоматског одржавања брзине, све док возач не притисне кочницу или не искључи систем помоћу команде на инструмент табли.
Ипак, до првог продукцијског аутомобила који је имао уграђен Титоров "спеедостат" чекало се до 1958. када је један Империал (премијум марка америчке компаније Chrysler) добио систем симболично назван "ауто-пилот".