Gorivo nikad skuplje, ali dugotrajna vožnja na rezervi može da vas košta još više!
Spisak problema koje može da prouzrokuje skoro prazan rezervoar je dugačak.
Vožnja na rezervi može biti veoma problematična. Zaustavljanje na putu zbog toga što je auto ostao bez goriva još je i najmanja glavobolja.
Spisak problema koje uzrokuje skoro prazan rezervoar je dugačak. Cena goriva je takva da mnoge vozače tera da sipaju "za crvenu" i da često voze na rezervi. Ipak, točenje goriva nikada ne bi trebalo ostavljati za poslednji trenutak, a upaljena lampica rezerve ne bi smela postati nešto uobičajeno.
Vožnja na rezervi – opasnije je nego što mislite
Retko se dešava da natočimo pun rezervoar. Najčešće na benzinskoj pumpi sipamo minimalnu količinu goriva, a sledeću posetu odlažemo što je duže moguće.
Ovo je greška, piše sajt Automobili.ba. Ne bi trebalo da se dovedemo u situaciju u kojoj naš automobil ima premalo goriva u rezervoaru. Naravno, paljenje lampice ne znači da će se vozilo odmah ostati bez goriva. Svako od nas otprilike zna koliko automobil koji vozimo može da pređe "na rezervi" – u nekim modelima je to čak 100 do 150 km, u zavisnosti od uslova u saobraćaju i stila vožnje.
Iako se svakom može dogoditi da mu se upali crvena lampica, vožnja na rezervi bi trebalo da bude izuzetak i nešto što se dešava samo povremeno. Česta vožnja na rezervi može da se završi kvarom automobila.
Mehaničari čak savetuju da se lampica rezervoara za gorivo uopšte ne pali – po principu da je prevencija bolja od lečenja.
Kada je vreme za odlazak na pumpu
Ne čekajte do poslednjeg trenutka. Bez obzira na tip motora i starost automobila, trebalo bi izbegavati dugotrajnu vožnju na rezervi. Zbog bezbednosti mehaničkih elemenata i njihove trajnosti dobro je napuniti rezervoar kada indikator količine goriva pokazuje 20-25%.
Na taj način ćemo izbeći brojne nepredviđene probleme i znatne troškove. Ako dođe do naglog pada kvaliteta smese gorivo-vazduh, u ekstremnim slučajevima visoka temperatura u komori za sagorevanje može dovesti do oštećenja klipa, što uključuje skup remont motora.
Na šta još može da utiče stalna vožnja na rezervi
Jedan od elemenata koji pate zbog niskog nivoa goriva je sam rezervoar. Naravno, to se odnosi samo na automobile opremljene metalnim rezervoarom – oni koji su izrađeni od plastike danas preovlađuju.
Duga vožnja na rezervi i sa lošim gorivom podstiče kondenzaciju vlage na unutrašnjim zidovima rezervoara, što dugoročno dovodi do korozije i rđe koja se meša sa gorivom i prodire dalje u sistem ubrizgavanja.
Nakon nekoliko godina stvaranja rđe u rezervoaru za gorivo ili nakupljanja nečistoće, vodovi za gorivo će se začepiti. U nekom trenutku nećemo moći pokrenuti motor ili će tokom vožnje doći do efekta trzanja i primetnog pada snage. U ekstremnim slučajevima, rđa će se početi razvijati čak i na unutrašnjim delovima mlaznica – prisiljavajući vozača da ih zameni.
Rizik vožnje na rezervi – ulazak nešistoće u sistem za dovod goriva
Česta vožnja na rezervi uzrokuje da sistem goriva crpi benzin ili dizel sa samog dna rezervoara. Postoji rizik da će sve vrste prljavštine, od goriva ili rđe, ući u sistem zajedno sa usisanim gorivom.
U takvoj ovoj situaciji možda će biti potrebno servisno ispiranje sistema, a promena filtera za gorivo je obavezna.
Pumpa za gorivo – kvar, troškovi, popravka
Ključni element sistema za gorivo je pumpa ugrađena u rezervoar. Električna oprema koja neprekidno radi hladi se i podmazuje protočnim gorivom.
Zato je pumpa izuzetno osetljiva na nizak nivo goriva u rezervoaru. Vožnja na rezervi, posebno u krivinama, ponekad znači da pumpi nedostaje podmazivanja. Pumpa se, stoga, vrlo brzo može pokvariti.
Znakovi oštećene pumpe uključuju poteškoće pri pokretanju automobila, trzanje pri ubrzavanju – uređaj doprema premalo goriva u sistem ubrizgavanja. Jedino efikasno rešenje je zamena ili regeneracija pumpe – troškovi zavise od modela automobila.
Vožnja na rezervi – vazduh u sistemu
Česta posledica vožnje na rezervi je prisilno zaustavljanje na putu zato što je auto ostao bez goriva. U automobilu sa benzinskim motorom sve se uglavnom vraća u normalu nakon dodavanja nekoliko litara benzina.
U slučaju dizel motora, čak ni punjenje nekoliko litara goriva obično neće pomoći – vazduh u sistemu goriva sprečiće pokretanje automobila. Ovde će, u zavisnosti od modela, biti potrebno posetiti servis i upotrebiti dijagnostički uređaj za odzračivanje sistema.
Osim toga, iznenadni nestanak goriva u motoru sa turbopunjačem dovešće do naglog povećanja temperature izduvnih gasova, što može uništiti radne elemente turbopunjača i izazvati velike materijalne troškove.