STEGAO JE MINUS: Evo šta činiti kad DIZEL motor neće da upali zbog ekstremne HLADNOĆE!
Mnogi prave kobne greške i unište auto.
Eksremno niske temperature stigle su ove godine i do nas, a prema prognozama metereologa, minusa će biti i u februaru i martu. U ovakvim uslovima, vozači se susreću sa mnogim problemima, a jedan od njih jeste i pitanje zašto su debeli minusi noćna mora za vozače dizelaša i šta se može uraditi ako dizel motor neće da upali.
Parafin se u dizelskom gorivu, naime, na niskim temperaturama kristalizuje, a ti kristali začepljuju pore filtera goriva. Što je temperatura niža, kristali postaju sve veći, a kad se povećaju dovoljno da blokiraju protok goriva kroz filter, motor ne može DA SE pokrene.
Kod modernijih motora proizvođači tom problemu doskaču ugradnjom grejača u kućišta filtera, pa se problem ređe dešava. Uz to, dizelskom gorivu na pumpama se dodaju aditivi, zavisno od doba godine, a kao dodatnu pomoć današnji dizelaši imaju i senzore koji otkrivaju vodu na dnu filtera i paljenjem žute lampice upozoravaju vlasnika da je vreme za akciju. Na dnu dizelskih filtera obično se, naime, nalazi šraf za ispuštanje vode. Kad lampica zasvetli, obavezno je ispustite ili, još bolje, zamenite filter. Mirnije ćete spavati, a trošak nije veliki.
OVO JE SMRT ZA VAŠ AUTO: A svi to radimo! Ova navika vozača uništava MOTOR
Kod dizelaša, visokopritisne pumpe za ubrizgavanje posebno pate zimi, jer se podmazuju isključivo samim gorivom. Ako zbog kristalizisanja parafina nastane šteta na pumpi ili brizgaljkama, garancija se ne priznaje.
Problem nastaje i kad se retko ili malo vozite, a vlasnik ste dizelaša koji s jednim rezervoarom može da pređe i više od 1.000 kilometara, pa u najveću zimu, kad je gorivo na pumpama aditivirano do -15 °C, uđete s gorivom kupljenim pred kraj septembra i aditiviranim do 0 °C. Na agregatu za točenje goriva istaknuta je nalepnica o klasifikaciji goriva.
Uzmimo za primer da ste dizelašem krenuli na skijanje u Alpe, gde je jutarnja spoljna temperatura -20 °C, a u rezervoaru imate naš, domaći eurodizel aditiviran za upotrebu na -15 °C ili čak -10 °C. Automobil ćete preko noći ostaviti na otvorenom ispred hotela, pa biste ujutro mogli da imate problem.
MALER! Zaboravio gde je parkirao BMW-a, našao ga posle 6 MESECI - a onda je stigao i račun...
Zato je najbolje što pre da natočite lokalno dizel gorivo, aditivirano za lokalne uslove, ili jednostavno da kupite aditiv koji će tačku filtrabilnosti dodatno sniziti. Sadrži tvari koje se vežu na kristale parafina i sprečavaju njihovo povećavanje s padom temperature, pa ne mogu da začepite filter. Na etiketi ćete videti koliko je aditiv jak (u proseku snižavaju tačku filtrabilnosti za dodatnih 20 °C). Čitajte uputstva i ne preterujte s dozom, piše AutoKlub Jutarnjeg lista.
Ako vam se dizel i smrzne, ne očajavajte. Ne forsirajte s verglanjem, ako ne ide – ne ide. Parafin se već kristalizovao, samo ćete iscrpiti, pa možda i oštetiti akumulator ili elektropokretač. Bolje je da automobil odgurate u podzemnu garažu ili neko toplije mesto. Čak i parkiranje iznad šahta kanalizacije (ciljati motorni prostor) daje dobre rezultate, jer iz njega izlazi topao vazduh, ali budite strpljivi, popijte kafu i vratite se za sat vremena.
Ako možete da dovedete struju kablom, ugrejte filter i sistem za ubrizgavanje fenom za kosu. Naravno, budite pažljivi da ne rastopite plastiku ako koristite radionički fen, dok frizerski možete da ostavite da radi pod zatvorenom haubom bez brige – naciljajte filter, zatvorite haubu i ostavite ga desetak minuta.
Legende o točenju benzina u rezervoar neće upaliti, a i možete da oštetite delove sistema ubrizgavanja, pogotovo na novijim dizelašima. Ako preterate, možete u potpunosti da uništite motor (nekontrolirano izgaranje smese) ili će ga elektronika zaustaviti, pa ćete biti prisiljeni da zovete servis. Isto važi i za paljenje vatre ispod motora.