REŠENJE PROBLEMA: Kako prilagoditi ergonomiju motocikla?
Visok tek toliko da ne možete da oslonite oba stopala.
Nauka koja se bavi proučavanjem interakcije između čoveka i mašine naziva se ergonomija. Samo postojanje posebne nauke koja se bavi time, govori nam o važnosti uticaja mašina na život i zdravlje svakog pojedinca. U ovom tekstu objasnićemo kako i na koji način možete da adaptirate ergonomiju motocikla i skrojite ga po vašoj meri.
OVO MNOGI RADE, A NE BI SMELI: Svaki vozač je ovo BAR JEDNOM učinio, a KAZNE za tu radnju su jako visoke
KATASTROFA: Eksplodirao automobil u toku VOŽNJE, dvoje ljudi POGINULO (Video)
OVO NISTE ZNALI: Šta boja vašeg automobila govori o vašem karakteru?
Triangl udobnosti
U osnovi, ergonomiju motocikla čini takozvani triangl. Odnosno, tri tačke na motociklu koje su u dodiru sa motociklistom. Sedište, upravljač i nogostupi. Te tri tačke definišu vaš položaj na motociklu i od toga zavisi koliko su savijena kolena, da li će gornji deo tela biti nagnut napred ili ćete sedeti uspravno. Hoće li vas boleti kukovi i kolena posle 100 kilometara ili ćete preći 600 kilometara bez većeg umora. Kada želimo da utičemo na udobnost, menjamo razdaljinu između te tri tačke.
Više se razumemo u ergonomiju od fabrike?
Ergonomija motocikla je ogroman izazov za proizvođača. Položaj tela na motociklu, težište, centar mase, sve to treba uskladiti tako da čovek ne smeta mašini i obrnuto. Fabrike to dobro rade, ali se ljudi razliku po težini, visini, imaju različitu pokretljivost zglobova, itd.
Zbog različite fizionomije, motocikl se konstruiše tako da se "nađe" sredina da motocikl odgovara što većem broju potencijalnih kupaca. Tu dolazimo do potrebe za sitnim podešavanjima od strane vlasnika, koja će motocikl optimizovati isključivo za njega samog. Tada se u značajnoj meri poboljšava komfor motocikliste, što omogućava bolju kontrolu motocikla i mogućnost da se prelaze velike dnevne kilometraže uz manji napor.
Limitacije
Opcije i raspon adaptacije po ličnim zahtevima na motociklu nije veliki. Ako je moguće da osoba od 1.60m i 1.90m voze isti auto, na motociklu to često nije izvodljivo. Zato morate da vodite računa pre svega o odnosu vaše konstitucije prema izboru klase motocikla. Na primer, ako osoba od 1.60m želi veliki adventure touring motocikl, a ne može nogama da dohvati podlogu, morala bi da se opredeli za niže motocikle, tipa kruzeri koji uglavnom imaju niska sedišta. O čemu govorimo:
Visina sedišta KTM-a 950 Adventure je 915mm. Visina sedišta Harley Davidsona Sportstera 883 je svega 765mm. U ovom banalnom primeru razlika u visini sedišta je 150mm, odnosno 15cm. Takve razlike nije moguće kompezovati ako pogrešite u izboru motocikla.
Opcija 1: Spuštanje ili podizanje sedišta
Ako imate problema da dohvatite podlogu prvo i jednostavno rešenje je sedište. Kod novijih motocikla fabrika je omogućila da sedište podesite u dva ili više nivoa. Takođe, postoji opcija za poručivanje nižeg sedišta.
Ako nemate ni jedno ni drugo, sedište možete prepraviti kod iskusnih zanatlija koji se bave prepravkama sedišta za motocikle. Obično su to podešavanja u rasponu od nekoliko centimetara ali ponekad sasvim dovoljno za pun oslonac stopala na podlogu.
Imajte na umu da sama visina sedišta nije jedini faktor, već i širina sedišta. Široko sedište stavlja noge u poziciju raskoraka produžujući distancu između podloge i tačke sedenja.
Opcija 2: Spuštanje ili podizanje oslanjanja
Visina motocikla može da se menja izmenama na oslanjanju. Obično se menja takozvana koska na zadnjoj viljušci. Ukratko da objasnimo, postoje dve izvedbe:
- Gde je amortizer povezan direktno sa ramom i zadnjom viljuškom.
- Gde je amortizer povezan indirektno, gde dve poluge (koske) preko drugih elemenata povezuju viljušku i ram.
Izmenom dužine "koske" možete podići ili spustiti zadnji deo motocikla. Za većinu motocikla mogu da se kupe gotove ili da se naprave u mašinskoj radionici.
Takođe, visina može da se promeni i ugradnjom dužeg ili kraćeg amortizera. Kad je pitanju direktna veza amortizera.
Iako sve ovo zvuči jednostavno, postoji nekoliko problema. "Koske" su jeftine, ali amortizeri, pogotovo van stadardnih dimenzija mogu koštati po nekoliko stotina evra.
Pored finansija, spuštanjem zadnjeg dela narušava se balans motocikla. Tada je potrebno uskladiti i prednji deo kako bi motocikl ponovo imao neutralno ponašanje.
Spuštanje prednjeg dela se obavlja tako što popuštamo šrafove na donjem i gornjem mostu viljuške i ponovo pričvrstimo teleskope na nižoj tački.
Ovo ne radite sami i naš savet je da to prepustite profesionalnom servisu koji zna šta radi. Svaki disbalans prednjeg i zadnjeg dela može biti katastrofalan po ponašanje motocikla. Drugo, smanjivanjem klirensa motocikla, postoji mogućnost da neki niski delovi poput izduvnih grana, štendera, lako "kače" podlogu u krivinama. Takođe, spuštanje prednjeg dela može da uzrokuje i udaranje blatobrana u ram motocikla.
Zato, ukoliko je potrebno izmeniti visinu motocikla, prvo probajte sa modifikacijom sedišta, pa tek onda sa oslanjanjem.
Opcija 3: Izmena upravljača i pozicije
Upravljač diktira položaj ruku i gornjeg tela. Postoje dve vrste upravljača kod motocikla, korman i heblovi. Klasičan korman naćićete na kruzerima, adventure motociklima, većini nejkeda.
Heblovi se uglavnom koriste kod sportskih motocikala. To su bukvalno dve kratke šipke pričvršćene na gornji most upravljača kako bi položaj bio što niži da bi motociklista mogao da se savije pri velikim brzinama, a da ima kontrolu nad motociklom.
Kod heblova, može se izvrišiti konverzija na korman. Doduše, konverzija zahteva nove duže sajle, creva, el. instalaciju i izmenju gornjeg mosta.
Kod klasičnog kormana, isti možete zameniti za onaj čije vam dimenzije po širini i visini više odgovaraju. Još jedna opcija je instalacija dodatnih adaptera za podizanje fabričkog kormana. Ove modifikacije spadaju u česte i jeftinije.
Opcija 4: Podešavanje komandi
Većina motocikla ima opciju podešavanja komandi kvačila, kočnice i menjača.
Na polugama kvačila i kočnice obično postoji krug sa brojevima. Polugu gurnite skroz napred i okrećite krug. Time podešavate razmak poluge i upravljača zavisno od dužine prstiju. Takođe, otpuštanjem kompletnog nosača poluge, podesite ugao tako da vam zglob ruke ne bude savijen dok su vam prsti na polugama.
Komande kvačila i zadnje kočnice, montirane su na nazubljenu osovinu i pričvršćene šrafom. Demontiranjem šrafa možete da postavite komande više ili niže, zavisno kako vam odgovara.
Opcija 5: Podešavanje nogostupa
Nogostupe možete podesiti aftermarket adapterima koji su zapravo ekscentri. Oni omogućavaju da nogostupe spustite, podignite ili ih pomerite unapred ili nazad u rasponu od nekoliko centimetara. Posebno mogu biti zgodni za suvozača sa kojim često putujete. Pojedini motocikli imaju fabričku opciju podešavanja, doduše retko.
Iako par centimetara zvuči malo, ne zaboravite da podizanjem sedišta možete da dobijete primera radi dva centimetra i spuštanjem nogostupa još dva i po centimetra. Time ste dobili još ukupno 4.5cm prostora, što u praksi znači manje savijena kolena i može imati veliki uticaj na komfor.