РЕШЕЊЕ ПРОБЛЕМА: Како прилагодити ергономију мотоцикла?
Висок тек толико да не можете да ослоните оба стопала.
Наука која се бави проучавањем интеракције између човека и машине назива се ергономија. Само постојање посебне науке која се бави тиме, говори нам о важности утицаја машина на живот и здравље сваког појединца. У овом тексту објаснићемо како и на који начин можете да адаптирате ергономију мотоцикла и скројите га по вашој мери.
ОВО МНОГИ РАДЕ, А НЕ БИ СМЕЛИ: Сваки возач је ово БАР ЈЕДНОМ учинио, а КАЗНЕ за ту радњу су јако високе
КАТАСТРОФА: Експлодирао аутомобил у току ВОЖЊЕ, двоје људи ПОГИНУЛО (Видео)
ОВО НИСТЕ ЗНАЛИ: Шта боја вашег аутомобила говори о вашем карактеру?
Триангл удобности
У основи, ергономију мотоцикла чини такозвани триангл. Односно, три тачке на мотоциклу које су у додиру са мотоциклистом. Седиште, управљач и ногоступи. Те три тачке дефинишу ваш положај на мотоциклу и од тога зависи колико су савијена колена, да ли ће горњи део тела бити нагнут напред или ћете седети усправно. Хоће ли вас болети кукови и колена после 100 километара или ћете прећи 600 километара без већег умора. Када желимо да утичемо на удобност, мењамо раздаљину између те три тачке.
Више се разумемо у ергономију од фабрике?
Ергономија мотоцикла је огроман изазов за произвођача. Положај тела на мотоциклу, тежиште, центар масе, све то треба ускладити тако да човек не смета машини и обрнуто. Фабрике то добро раде, али се људи разлику по тежини, висини, имају различиту покретљивост зглобова, итд.
Због различите физиономије, мотоцикл се конструише тако да се "нађе" средина да мотоцикл одговара што већем броју потенцијалних купаца. Ту долазимо до потребе за ситним подешавањима од стране власника, која ће мотоцикл оптимизовати искључиво за њега самог. Тада се у значајној мери побољшава комфор мотоциклисте, што омогућава бољу контролу мотоцикла и могућност да се прелазе велике дневне километраже уз мањи напор.
Лимитације
Опције и распон адаптације по личним захтевима на мотоциклу није велики. Ако је могуће да особа од 1.60м и 1.90м возе исти ауто, на мотоциклу то често није изводљиво. Зато морате да водите рачуна пре свега о односу ваше конституције према избору класе мотоцикла. На пример, ако особа од 1.60м жели велики адвентуре тоуринг мотоцикл, а не може ногама да дохвати подлогу, морала би да се определи за ниже мотоцикле, типа крузери који углавном имају ниска седишта. О чему говоримо:
Висина седишта КТМ-а 950 Адвентуре је 915mm. Висина седишта Harley Давидсона Спортстера 883 је свега 765mm. У овом баналном примеру разлика у висини седишта је 150mm, односно 15цм. Такве разлике није могуће компезовати ако погрешите у избору мотоцикла.
Опција 1: Спуштање или подизање седишта
Ако имате проблема да дохватите подлогу прво и једноставно решење је седиште. Код новијих мотоцикла фабрика је омогућила да седиште подесите у два или више нивоа. Такође, постоји опција за поручивање нижег седишта.
Ако немате ни једно ни друго, седиште можете преправити код искусних занатлија који се баве преправкама седишта за мотоцикле. Обично су то подешавања у распону од неколико центиметара али понекад сасвим довољно за пун ослонац стопала на подлогу.
Имајте на уму да сама висина седишта није једини фактор, већ и ширина седишта. Широко седиште ставља ноге у позицију раскорака продужујући дистанцу између подлоге и тачке седења.
Опција 2: Спуштање или подизање ослањања
Висина мотоцикла може да се мења изменама на ослањању. Обично се мења такозвана коска на задњој виљушци. Укратко да објаснимо, постоје две изведбе:
- Где је амортизер повезан директно са рамом и задњом виљушком.
- Где је амортизер повезан индиректно, где две полуге (коске) преко других елемената повезују виљушку и рам.
Изменом дужине "коске" можете подићи или спустити задњи део мотоцикла. За већину мотоцикла могу да се купе готове или да се направе у машинској радионици.
Такође, висина може да се промени и уградњом дужег или краћег амортизера. Кад је питању директна веза амортизера.
Иако све ово звучи једноставно, постоји неколико проблема. "Коске" су јефтине, али амортизери, поготово ван стадардних димензија могу коштати по неколико стотина евра.
Поред финансија, спуштањем задњег дела нарушава се баланс мотоцикла. Тада је потребно ускладити и предњи део како би мотоцикл поново имао неутрално понашање.
Спуштање предњег дела се обавља тако што попуштамо шрафове на доњем и горњем мосту виљушке и поново причврстимо телескопе на нижој тачки.
Ово не радите сами и наш савет је да то препустите професионалном сервису који зна шта ради. Сваки дисбаланс предњег и задњег дела може бити катастрофалан по понашање мотоцикла. Друго, смањивањем клиренса мотоцикла, постоји могућност да неки ниски делови попут издувних грана, штендера, лако "каче" подлогу у кривинама. Такође, спуштање предњег дела може да узрокује и ударање блатобрана у рам мотоцикла.
Зато, уколико је потребно изменити висину мотоцикла, прво пробајте са модификацијом седишта, па тек онда са ослањањем.
Опција 3: Измена управљача и позиције
Управљач диктира положај руку и горњег тела. Постоје две врсте управљача код мотоцикла, корман и хеблови. Класичан корман наћићете на крузерима, адвентуре мотоциклима, већини нејкеда.
Хеблови се углавном користе код спортских мотоцикала. То су буквално две кратке шипке причвршћене на горњи мост управљача како би положај био што нижи да би мотоциклиста могао да се савије при великим брзинама, а да има контролу над мотоциклом.
Код хеблова, може се извришити конверзија на корман. Додуше, конверзија захтева нове дуже сајле, црева, ел. инсталацију и измењу горњег моста.
Код класичног кормана, исти можете заменити за онај чије вам димензије по ширини и висини више одговарају. Још једна опција је инсталација додатних адаптера за подизање фабричког кормана. Ове модификације спадају у честе и јефтиније.
Опција 4: Подешавање команди
Већина мотоцикла има опцију подешавања команди квачила, кочнице и мењача.
На полугама квачила и кочнице обично постоји круг са бројевима. Полугу гурните скроз напред и окрећите круг. Тиме подешавате размак полуге и управљача зависно од дужине прстију. Такође, отпуштањем комплетног носача полуге, подесите угао тако да вам зглоб руке не буде савијен док су вам прсти на полугама.
Команде квачила и задње кочнице, монтиране су на назубљену осовину и причвршћене шрафом. Демонтирањем шрафа можете да поставите команде више или ниже, зависно како вам одговара.
Опција 5: Подешавање ногоступа
Ногоступе можете подесити афтермаркет адаптерима који су заправо ексцентри. Они омогућавају да ногоступе спустите, подигните или их померите унапред или назад у распону од неколико центиметара. Посебно могу бити згодни за сувозача са којим често путујете. Поједини мотоцикли имају фабричку опцију подешавања, додуше ретко.
Иако пар центиметара звучи мало, не заборавите да подизањем седишта можете да добијете примера ради два центиметра и спуштањем ногоступа још два и по центиметра. Тиме сте добили још укупно 4.5цм простора, што у пракси значи мање савијена колена и може имати велики утицај на комфор.