NAJVEĆI NEPRIJATELJ VLASNIKA DIZELAŠA: Kako radi plivajući zamajac? (VIDEO)
Najomraženija reč među vozačima.
Plivajući zamajac je među vozačima toliko omražen, da se u oglasima za prodaju automobila često u opisu kao prednost stavlja "nema plivajući". Stvar je u tome što njegova zamena može da bude vrlo skupa, a mnogima se pokvari relativno brzo nakon kupovine vozila.
Čemu služi?
Konstrukcija plivajućega zamajca sprečava dinamičke udare pri startovanju i smanjuje vibracije koje potiču od rada motora, kada dolazi do nagle promene obrtaja radilice. Plivajući zamajac ima optimalni vek trajanja oko 150.000 km. Posle toliko pređenih kilometara karakteristike zamajca se promene i on više ne obavlja svoju funkciju u potpunosti – javljaju se vibracije pri startovanju i gašenju motora, vibracije u leru (posebno ako je lamela nova), vibracije pri polaganom startovanju vozila uz sporo puštanje pedale kvačila.
Dakle, suština plivajućeg zamajca (ili kako se još naziva zamajac podeljene mase) jeste da svojom konstrukcijom i delovanjem ujednači tj. uravnoteži rad motora, kako bi se u značajnoj meri smanjilo i opterećenje na menjač automobila.
Plivajući i fiksni zamajac
Razmatranje zamene plivajućeg zamajca fiksnim je često među vozačima. Fiksni zamajac je jednostavniji i jeftiniji. Instalacija fiksnog zamajca smanjuje troškove održavanja. Ali, pre zamene, razmotrite nekoliko faktora. Plivajući zamajac smanjuje vibracije i buku. Zamena može povećati vibracije, buku i smanjiti udobnost. Fiksni zamajac ima kraći radni vek od plivajućeg. Pre odluke, konsultujte stručnjake i razmotrite opciju.
Održavanje plivajućeg zamajca
Redovno održavajte vozilo i pratite preporuke proizvođača. Saveti za održavanje zamajca uključuju:
- Menjajte ulje i filtere redovno.
- Izbegavajte agresivno ubrzavanje i kočenje.
- Izbegavajte vožnju pri niskim obrtajima.
- Pratite preporučene servisne intervale.
- Proveravajte kvačilo za pravilno funkcionisanje.
- Koristite preporučeno gorivo i ulje.
- Ne preopterećujte vozilo nepotrebnim teretom.
Kako prepoznati kvarove?
Simptomi kvarova plivajućeg zamajca zavise od istrošenosti, stanja komponenti i opruga. U suštini, na kvar plivajućeg zamajca mogu da ukažu: zveckanje, pojačane vibracije, lupanje dok je auto u leru, udari prilikom startovanja i gašenja motora, trzanje i lupanje prilikom kretanja ili jačeg dodavanja gasa… Zbog činjenice da je popravka i remont plivajućeg zamajca uglavnom ogromna investicija, trebalo bi posetititi nekoliko servisera, kako biste bili sigurni u dijagnozu i kako se ne bi desilo da plaćate nepotrebnu popravku.
Plivajući zamajac često strada kod sledećih modela automobila:
- Volkswagen Golf – naročito kod TDI dizel motora.
- Audi A3 – često se javlja problem kod 1.9 TDI i 2.0 TDI motora.
- Ford Mondeo – posebno kod 2.0 TDCi i 2.2 TDCi verzija.
- Opel Astra – kod modela sa 1.9 CDTI motorom.
- BMW Serija 3 – najčešće kod E46 i E90 modela sa dizel motorima.
- Renault Megane – problemi se javljaju kod 1.5 dCi i 1.9 dCi motora.
- Peugeot 307 – 1.6 HDi i 2.0 HDi verzije su podložne kvarovima plivajućeg zamajca.
- Skoda Octavia – naročito kod 1.9 TDI i 2.0 TDI motora.
Kod ovih modela automobila, preporučuje se redovno održavanje i pažljivo vozačko ponašanje kako bi se smanjila verovatnoća kvara plivajućeg zamajca.