Ko bi rekao da otvoreni prozori tokom vožnje utiču na zagađenje vazduha
Neverovatna stvar...
Otvaranje prozora da biste provetrili automobil ima veliki udeo u zagađenju vazduha, kažu studije koje je sporveo Univerzitet u Sureju.
Podaci kojima raspolaže Svetska zdravstvena organizacija, od posledica lošeg kvaliteta vazduha, svake godine život izgubi oko sedam miliona ljudi širom sveta. Pored toga, 90% individua udiše vazduh s visokim sadržajem zagađivača.
U studiji koju je objavio naučni žurnal Science of the Total Environment, svetski tim istraživača predvođen Globalnim centrom za istraživanje čistoče vazduha iz Sureja (Global Centre for Clean Air Research – GCARE) se bavio istraživanjem nivoa izloženosti vazduhu lošeg kvaliteta u deset različitih svetskih gradova:
Daka (Bangladeš), Čenaj (Indija), Gvangžu (Kina), Medelin (Kolumbija), Sao Paulo (Brazil), Kairo (Egipat), Sulajmanijah (Irak), Adis Abeba (Etiopija), Blantajr (Malavi) i Dar-es-Salam (Tanzanija).
Mercedes želi da uvede vazdušni jastuk za putnike na zadnjem sedištu
Hibridni Jaris za Evropsko tržište ima 116 konjskih snaga
Istraživački tim je pokušao da utvrdi nivoe izloženosti osoba unutar automobila, česticama PM2.5 i PM10, u periodu saobraćajnih špiceva, što će reći ujutru i naveče.
Naučnici su merili i varijacije u stepenu izloženosti toksinima zavisno od toga da li je aktivirana ventilacija vazduha putem sistema u vozilu, ili pak prostim otvaranjem prozorskih stakala.
Rezultati istraživanja su ukazali na to da su vozači koji su se nalazili u nekim od najsiromašnijih gradova sveta, bili izloženi ubitačnijem sadržaju zagađivača vazduha.
Potpuno nezavisno od grada ili pak automobila u kom su merenja vršena, jasan je zaključak koji glasi da je najpogubnije voziti s otvorenim prozorima, pa tek onda sa uključenom ventilacijom.
Stepen zagađenosti kabine tokom vožnje s otvorenim prozorima van špica je bio niži za 91 i 40 procenata, zavisno od toga da li se poredi sa vožnjom u kritičnim jutarnjim ili večernjim satima, baš tim redom.
Studija je otkrila i da su putnici izloženi toksinima pored otvorenih prozora, na deonicama najgušćeg saobraćaja, pokupili do trećine negativnih efekata na respiratorini sistem, u odnosu na ono što im je sledilo na nivou celog putovanja.
Možda najilustrativniji zaključak istraživanja govori o tome da je izloženost štetnim materijama u vazduhu za oko 80% manja kada vozač uključi sistem za ventilaciju, u odnosu na “rešenje” u kom drži prozore otvorenim. Filteri vazduha za kabinu obavljaju svoj deo posla, pa tako i ova studija ukazuje na važnost ugradnje kvalitetnih filtera i njihovu redovnu zamenu.