KOJI SU RAZLOZI ZA OVAJ PROPUST? Srbija još uvek prati blagi uzlazni trend u korišćenju ovih vozila
Zašto nema više električnih vozila?
U Srbiji je prošle godine, od ukupno oko 24.500 novoregistrovanih automobila, svega dve stotine bilo čisto električnih vozila. Postavlja se pitanje zašto nema mnogo više ovakvih vozila na našim putevima?
KAMPERI I KAMP PRIKOLICE: Velika želja mnogih AVANTURSITA, sve što treba da znate pre kupovine
SAVETI: Evo šta bi trebalo da radite kada farovi vašeg automobila NE SVETLE!
KLJUČNI SAVETI: Rentirate auto u inostranstvu? Ove stvari morate imati na umu!
Peter Oto, poznavalac električnih vozila pojasnio je situaciju kada je reč o gorepomenutom.
- Dok se u nekim evropskim zemljama električni automobili postepeno šire, Srbija još uvek prati blagi uzlazni trend u korišćenju ovih vozila. U poređenju sa Mađarskom, gde je već oko jedan posto od svakih sto automobila električni ili plug-in hibrid, Srbija još uvek zaostaje - rekao je Oto i dodao;
- Podaci su izuzetno zanimljivi kada uporedimo Srbiju sa liderima u ovoj oblasti, kao što je Norveška, gde čak osamdeset posto novih prodatih automobila čine električni automobili, ne uključujući hibride. Slična situacija je i u Holandiji, gde procenat iznosi preko 50 posto - obajsnio je.
Jedan od najprodavanijih električnih automobila na svetu tokom 2022. godine bio je Tesla Model Y, ali cena ovog luksuznog vozila ne čini ga pristupačnim za većinu srpskih domaćinstava. Ipak, brojni poznavaoci ističu da su benefiti ovakvih vozila višestruki.
Kako bi podstakla širenje električnih automobila na tržištu, Srbija već treću godinu zaredom subvencioniše kupovinu ovih vozila. Subvencije iznose 2500 evra za hibride i 5000 evra za čisto električna vozila. Međutim, procedura za dobijanje subvencija može biti malo kompleksnija u odnosu na neke zemlje u regionu.
Sistem funkcioniše tako što kupac aplicira, upućuje Nenad Polić predstavnik autokuće koja prodaje elektična vozila.
- Kupac mora aplicirati za subvenciju sa kompletnom dokumentacijom kod Ministarstva za zaštitu životne sredine, a vozilo mora biti dostupno za isporuku. Nakon odobrenja, sredstva se uplaćuju dileru. Ipak, ovo može predstavljati izazov za neke potencijalne kupce i biti dodatna kočnica na putu prelaska na električna vozila - kazao je Polić.
On je ukazao na određene prepreke u Srbiji.
- Infrastruktura za punjenje električnih vozila još uvek je izazov u Srbiji, jer je broj punjača ograničen, što može otežati svakodnevno korišćenje električnih automobila. Uprkos tome, domaći izumitelji pružaju svoj doprinos popularizaciji električnih vozila tako što proizvode punjače od 11 i 22 kW koji se mogu instalirati gde god ima struje - rekao je Polić.
Ipak, da bi se broj električnih vozila na našim putevima značajnije povećao, potrebno je još ulaganja u infrastrukturu i svesti vozača o brojnim benefitima korišćenja električnih automobila.
Električna mobilnost može doneti pozitivne promene u našem okruženju i doprineti očuvanju životne sredine, a subvencije i inicijative poput onih koje već sprovodi Srbija mogu biti ključni faktor u podsticanju prelaska na održiviji oblik transporta. Uz sve napore i izazove, električni automobili sigurno predstavljaju perspektivu za budućnost srpskog saobraćaja.