КОЈИ СУ РАЗЛОЗИ ЗА ОВАЈ ПРОПУСТ? Србија још увек прати благи узлазни тренд у коришћењу ових возила
Зашто нема више електричних возила?
У Србији је прошле године, од укупно око 24.500 новорегистрованих аутомобила, свега две стотине било чисто електричних возила. Поставља се питање зашто нема много више оваквих возила на нашим путевима?
КАМПЕРИ И КАМП ПРИКОЛИЦЕ: Велика жеља многих АВАНТУРСИТА, све што треба да знате пре куповине
САВЕТИ: Ево шта би требало да радите када фарови вашег аутомобила НЕ СВЕТЛЕ!
КЉУЧНИ САВЕТИ: Рентирате ауто у иностранству? Ове ствари морате имати на уму!
Петер Ото, познавалац електричних возила појаснио је ситуацију када је реч о горепоменутом.
- Док се у неким европским земљама електрични аутомобили постепено шире, Србија још увек прати благи узлазни тренд у коришћењу ових возила. У поређењу са Мађарском, где је већ око један посто од сваких сто аутомобила електрични или плуг-ин хибрид, Србија још увек заостаје - рекао је Ото и додао;
- Подаци су изузетно занимљиви када упоредимо Србију са лидерима у овој области, као што је Норвешка, где чак осамдесет посто нових продатих аутомобила чине електрични аутомобили, не укључујући хибриде. Слична ситуација је и у Холандији, где проценат износи преко 50 посто - обајснио је.
Један од најпродаванијих електричних аутомобила на свету током 2022. године био је Тесла Модел Y, али цена овог луксузног возила не чини га приступачним за већину српских домаћинстава. Ипак, бројни познаваоци истичу да су бенефити оваквих возила вишеструки.
Како би подстакла ширење електричних аутомобила на тржишту, Србија већ трећу годину заредом субвенционише куповину ових возила. Субвенције износе 2500 евра за хибриде и 5000 евра за чисто електрична возила. Међутим, процедура за добијање субвенција може бити мало комплекснија у односу на неке земље у региону.
Систем функционише тако што купац аплицира, упућује Ненад Полић представник аутокуће која продаје електична возила.
- Купац мора аплицирати за субвенцију са комплетном документацијом код Министарства за заштиту животне средине, а возило мора бити доступно за испоруку. Након одобрења, средства се уплаћују дилеру. Ипак, ово може представљати изазов за неке потенцијалне купце и бити додатна кочница на путу преласка на електрична возила - казао је Полић.
Он је указао на одређене препреке у Србији.
- Инфраструктура за пуњење електричних возила још увек је изазов у Србији, јер је број пуњача ограничен, што може отежати свакодневно коришћење електричних аутомобила. Упркос томе, домаћи изумитељи пружају свој допринос популаризацији електричних возила тако што производе пуњаче од 11 и 22 kW који се могу инсталирати где год има струје - рекао је Полић.
Ипак, да би се број електричних возила на нашим путевима значајније повећао, потребно је још улагања у инфраструктуру и свести возача о бројним бенефитима коришћења електричних аутомобила.
Електрична мобилност може донети позитивне промене у нашем окружењу и допринети очувању животне средине, а субвенције и иницијативе попут оних које већ спроводи Србија могу бити кључни фактор у подстицању преласка на одрживији облик транспорта. Уз све напоре и изазове, електрични аутомобили сигурно представљају перспективу за будућност српског саобраћаја.