MISLITE DA ZNATE, A U STVARI... Evo kako se pravilno proverava nivo ULJA U MOTORU?
Visoka potrošnja ulja uopšte ne mora da ima veze sa time koliko je automobil star, u kakvom je stanju, koji je proizvođač, model ili gorivo u pitanju...
Svaki vozač bi trebalo da zna kako se proverava nivo ulja u motoru. Nažalost, mnogi ne znaju, a nisu svesni koliko je to važno.
Iako ova tema iole iskusnijim vozačima deluje banalno, čak se i među onim najiskusnijima biju bitke oko toga kako se pravilno meri nivo motornog ulja. Ne slažu se međusobno čak ni majstori.
Na sreću, tu su fabrička uputstva koja stižu uz automobil. Ali ova sreća kratko traje kada ih iščitate nekoliko desetina - za modele različitih marki i to iz različitih perioda. Problem je u tome što ne savetuju svi proizvođači proveru nivoa motornog ulja na isti način, pišu Polovni automobili.
Opet na sreću, prihvatljiv nivo ulja ima solidnu toleranciju, pa čak iako ne uradite sve onako kako je propisao proizvođač, uglavnom neće biti problema.
Pre svega - pročitajte uputstvo za vaš auto
Nije svaki motor iste konstrukcije, ne koristi istu količinu ulja, ne koristi isto ulje i slično, pa svi ti faktori mogu da utiču na brzinu slivanja ulja u karter nakon gašenja motora.
Zato pročitajte ono što preporučuje proizvođač automobila.
Korak po korak
- Dovedite motor na radnu temperaturu - to ćete najbrže uraditi vožnjom. (Postoje izuzeci kod kojih se nivo ulja meri sa hladnim motorom),
- Parkirajte auto na horizontalnu površinu,
- Ugasite motor,
- Sačekajte od 5 do 10 minuta,
- Izvadite šipku za merenje nivoa ulja,
- Obrišite je čistom krpom ili maramicom/salvetom,
- Vratite šipku nazad odakle ste je izvadili,
- Nakon sekund - dva, ponovo je izvadite,
- Pogledajte dokle se šipka (merni deo) "umočila" u ulje.
- Recimo da je idealno da bude između sredine i maksimuma mernog dela. Merni deo može da bude izveden na razne načine, ali prepoznaćete ga. Uglavnom, ima oznake za minimum i maksimum. Ukoliko ima nedovoljno ulja, dolijte ga ali ne previše! Sačekajte malo, pa ponovo proverite.
Neki proizvođači savetuju sledeći način dolivanja: dolijete ulje, startujte motor i pustite ga da radi nekoliko sekundi, ugasite ga, zatim sačekate nekoliko minuta i ponovo proverite nivo.
Ovakav način dolivanja neki smatraju potpuno nepotrebnim, mada proizvođači koji kažu da se u njihova vozila tako doliva ulje verovatno imaju neki razlog za to. Nama ostaje samo da vam damo savet da poslušate proizvođača.
Zašto se nivo ulja ne meri na hladno - kada se svo ulje slilo u karter?
Iz vrlo praktičnih razloga. Šipka za merenje je "kalibrisana" tako da pokazuje nivo vrelog ulja koje se slije u karter 5 - 10 minuta nakon gašenja motora.
Zahvaljujući tome možete da proverite ulje u svakom trenutku prilikom vožnje, npr. ukoliko posumnjate da nešto nije u redu ili čisto preventivno. Zamislite da idete na duži put i da nakon više stotina kilometara želite da proverite nivo ulja. Koliko dugo biste usred leta morali da čekate da se motor ohladi?
Ipak, postoje motori kod kojih se nivo ulja meri kada se motor ohladi.
Višak ulja je opasan
Kada dolivate ulje, ne preterujte. Višak ulja može da dovede do raznih problema i veoma skupih kvarova. Zato nivo ulja nipošto ne sme da ide preko maksimuma.
Kod njih se ulje meri automatski i u slučaju potrebe vozač se obaveštava da je neophodno dolivanje ulja. Sa jedne strane, ovo je odlično zato što će vozač biti na vreme obavešten, pošto mnogi zaborave da ulje mora da se proverava između malih servisa.
Sa druge strane, ovo je još jedan "genijalan" način da zbog kvara nekog senzora ili generalno elektronike strada i čitav motor plus još neke prateće komponente/sistemi i tako nastane katastrofalna šteta.
Zato je najbolja kombinacija postojanje klasične šipke za merenje i elektronskog sistema za upozorenje na nizak nivo ulja.
Preterana potrošnja ulja nije stvar prošlosti - upravo suprotno...
Deluje paradoksalno, ali mnogi vozači su ubeđeni da su problem sa značajnom potrošnjom ulja i neophodnim čestim proverama "rezervisani" samo za stare automobile i one kojima je motor u lošem stanju.
Nažalost, čak i skoro potpuno novi automobili danas mogu da troše toliko ulja, da je potrebno proveravati nivo ulja bukvalno na pređenih 500 kilometara.
I ne, ovo ne važi samo za neke "jeftine" marke - velika potrošnja ulja kod godinu dana starog i potpuno ispravnog vozila može da bude prisutna i kod najluksuznijih automobila premium proizvođača ili npr. nekih iz azijskih zemalja koji se generalno smatraju najpouzdanijim.
Dakle - visoka potrošnja ulja nema veze sa time koliko je auto star, u kakvom je stanju, koji je proizvođač, model ili gorivo u pitanju!
U uputstvu za upotrebu mnogih automobila piše da je potpuno normalno da auto potroši npr. pola litra ulja na 1.000 kilometara, a kod nekih i čitav litar! Dakle, kod određenih vozila se ne smatra problemom čak i ukoliko na 1.000 pređenih kilometara iz motora "nestane" npr. 0,8 litara ulja.
Shvatate li sada koliko je važno da se redovno proverava nivo motornog ulja?
Zaključak
Na sreću svih vozača, motori su prilično tolerantni na razlike u količini ulja kojom raspolažu, pa čak i ako pogrešno merite nivo ulja, male su šanse da ćete uništiti motor ili nešto drugo sve dok nivo ulja držite između minimuma i maksimuma.