МИСЛИТЕ ДА ЗНАТЕ, А У СТВАРИ... Ево како се правилно проверава ниво УЉА У МОТОРУ?
Висока потрошња уља уопште не мора да има везе са тиме колико је аутомобил стар, у каквом је стању, који је произвођач, модел или гориво у питању...
Сваки возач би требало да зна како се проверава ниво уља у мотору. Нажалост, многи не знају, а нису свесни колико је то важно.
Иако ова тема иоле искуснијим возачима делује банално, чак се и међу оним најискуснијима бију битке око тога како се правилно мери ниво моторног уља. Не слажу се међусобно чак ни мајстори.
На срећу, ту су фабричка упутства која стижу уз аутомобил. Али ова срећа кратко траје када их ишчитате неколико десетина - за моделе различитих марки и то из различитих периода. Проблем је у томе што не саветују сви произвођачи проверу нивоа моторног уља на исти начин, пишу Половни аутомобили.
Опет на срећу, прихватљив ниво уља има солидну толеранцију, па чак иако не урадите све онако како је прописао произвођач, углавном неће бити проблема.
Пре свега - прочитајте упутство за ваш ауто
Није сваки мотор исте конструкције, не користи исту количину уља, не користи исто уље и слично, па сви ти фактори могу да утичу на брзину сливања уља у картер након гашења мотора.
Зато прочитајте оно што препоручује произвођач аутомобила.
Корак по корак
- Доведите мотор на радну температуру - то ћете најбрже урадити вожњом. (Постоје изузеци код којих се ниво уља мери са хладним мотором),
- Паркирајте ауто на хоризонталну површину,
- Угасите мотор,
- Сачекајте од 5 до 10 минута,
- Извадите шипку за мерење нивоа уља,
- Обришите је чистом крпом или марамицом/салветом,
- Вратите шипку назад одакле сте је извадили,
- Након секунд - два, поново је извадите,
- Погледајте докле се шипка (мерни део) "умочила" у уље.
- Рецимо да је идеално да буде између средине и максимума мерног дела. Мерни део може да буде изведен на разне начине, али препознаћете га. Углавном, има ознаке за минимум и максимум. Уколико има недовољно уља, долијте га али не превише! Сачекајте мало, па поново проверите.
Неки произвођачи саветују следећи начин доливања: долијете уље, стартујте мотор и пустите га да ради неколико секунди, угасите га, затим сачекате неколико минута и поново проверите ниво.
Овакав начин доливања неки сматрају потпуно непотребним, мада произвођачи који кажу да се у њихова возила тако долива уље вероватно имају неки разлог за то. Нама остаје само да вам дамо савет да послушате произвођача.
Зашто се ниво уља не мери на хладно - када се сво уље слило у картер?
Из врло практичних разлога. Шипка за мерење је "калибрисана" тако да показује ниво врелог уља које се слије у картер 5 - 10 минута након гашења мотора.
Захваљујући томе можете да проверите уље у сваком тренутку приликом вожње, нпр. уколико посумњате да нешто није у реду или чисто превентивно. Замислите да идете на дужи пут и да након више стотина километара желите да проверите ниво уља. Колико дуго бисте усред лета морали да чекате да се мотор охлади?
Ипак, постоје мотори код којих се ниво уља мери када се мотор охлади.
Вишак уља је опасан
Када доливате уље, не претерујте. Вишак уља може да доведе до разних проблема и веома скупих кварова. Зато ниво уља нипошто не сме да иде преко максимума.
Код њих се уље мери аутоматски и у случају потребе возач се обавештава да је неопходно доливање уља. Са једне стране, ово је одлично зато што ће возач бити на време обавештен, пошто многи забораве да уље мора да се проверава између малих сервиса.
Са друге стране, ово је још један "генијалан" начин да због квара неког сензора или генерално електронике страда и читав мотор плус још неке пратеће компоненте/системи и тако настане катастрофална штета.
Зато је најбоља комбинација постојање класичне шипке за мерење и електронског система за упозорење на низак ниво уља.
Претерана потрошња уља није ствар прошлости - управо супротно...
Делује парадоксално, али многи возачи су убеђени да су проблем са значајном потрошњом уља и неопходним честим проверама "резервисани" само за старе аутомобиле и оне којима је мотор у лошем стању.
Нажалост, чак и скоро потпуно нови аутомобили данас могу да троше толико уља, да је потребно проверавати ниво уља буквално на пређених 500 километара.
И не, ово не важи само за неке "јефтине" марке - велика потрошња уља код годину дана старог и потпуно исправног возила може да буде присутна и код најлуксузнијих аутомобила премиум произвођача или нпр. неких из азијских земаља који се генерално сматрају најпоузданијим.
Дакле - висока потрошња уља нема везе са тиме колико је ауто стар, у каквом је стању, који је произвођач, модел или гориво у питању!
У упутству за употребу многих аутомобила пише да је потпуно нормално да ауто потроши нпр. пола литра уља на 1.000 километара, а код неких и читав литар! Дакле, код одређених возила се не сматра проблемом чак и уколико на 1.000 пређених километара из мотора "нестане" нпр. 0,8 литара уља.
Схватате ли сада колико је важно да се редовно проверава ниво моторног уља?
Закључак
На срећу свих возача, мотори су прилично толерантни на разлике у количини уља којом располажу, па чак и ако погрешно мерите ниво уља, мале су шансе да ћете уништити мотор или нешто друго све док ниво уља држите између минимума и максимума.