MOŽE BITI OZBILJNIH POSLEDICA: Da li znate kada se radi centriranje trapa, a kada balansiranje guma?
Nepravilno centriranje može izazvati promene u ponašanju vozila.
Važno je da znate kada je vašem autu potrebno balansiranje guma, a kada centriranje trapa ili reglaža.
Mnogi ne znaju kada se ove dve stvari rade i zbog čega. Obe situacije, kažu iz kompanije "Michelin", mogu negativno uticati na sigurnost i vek trajanja guma, što može rezultirati dodatnim troškovima.
Utvrđen NAJBOLJI TEST za određivanje tipa ličnosti: Bitno je - DRŽANJE VOLANA! Saznajte apsolutno SVE O SEBI
Da li je potrebno stavljati zimske gume kada prognoziraju 20 stepeni?!
RUČNO IZRAĐENA JUGO-LIMUZINA: Unikat iz Minesote je NA PRODAJU - a tek da vidite CENU (FOTO)
Kad se govori o balansiranju guma, zapravo se govori o sklopu gume i felne. Točku može biti poremećen balans kad je jedno područje gume ili felne teže ili lakše od drugih. Radi se o neravnomerno raspoređenoj masi koja stvara neravnotežu.
Balansiranje guma zahvat je koji ima za cilj kompenzovati točak s masom kako bi se ponovo uspostavila ravnoteža i obezbedila optimalna rotacija.
Često već prilikom same montaže guma postoji mala neravnoteža ili neujednačenost na gumi ili točku, a takve pojave se zapravo mogu spojiti i dodatno pojačati dinamičku neravnotežu. Zbog toga dinamičko balansiranje treba obavljati sistematski, prilikom svake zamene ili ponovne montaže guma.
Balansiranje se obavlja kod vulkanizera prilikom montaže guma, pa kod svake sezonske zamene proverite da li je balansiranje uključeno u cenu zamene guma. Osim prilikom svake montaže guma, balansiranje treba obaviti i i kada, na primer, udarite malo jače u ivicu trotoara.
Balansiranje guma je važno jer veća neravnoteža na spoju točka i gume može dovesti do pojave vibracija na suspenziji. Takve vibracije, osim što utiču na nivo udobnosti pri vožnji, ubrzavaju trošenje gaznog sloja gume i drugih komponenti suspenzije.
Upravo ćete po tim vibracijama u vožnji znati da se (verovatno) poremetio balans guma. Nećete to moći da ignorišete jer je osećaj zaista neugodan. Vibracije možete osetiti na volanu, podu, instrument tabli ili sedištu.
Neće biti uočljive pri nižim brzinama, ali hoće kad dosegnete određenu brzinu, kad dođe do frekvencija na kojima prirodno dolazi do vibracija na sistemu suspenzije i konstrukciji vozila.
Za razliku od balansiranja, koje je normalno za spoj točka i gume, centriranje se odvija na suspenziji vozila i radi se o složenom zahvatu.
Centriranje trapa vozila znači podešavanje točkova prema specifikacijama proizvođača. To obuhvata podešavanje centriranja i bočnog nagiba točka na vozilima. Neravnomerno trošenje guma ili kratki vek trajanja guma signali su da možda postoji problem s centriranjem.
Uočite li, na primer, da se gume više troše na ramenima nego na drugim delovima, morate hitno proveriti i prema potrebi centrirati trap. Trošenje s hrapavim delovima i izbočeni rubovi pokazatelj su nepravilnog centriranja. Ubrzano trošenje na jednoj strani gaznog sloja gume, spolja ili unutra, mogu biti pokazatelj nepravilnog bočnog nagiba točka.
Nepravilno centriranje može izazvati promene u ponašanju vozila, posebno na putevima gde gume lošije naležu podlogu, pa automobil može vući u jednu stranu. Takođe, automobil će trošiti više goriva i gume će se brže potrošiti.
Poremećaji u centriranju mogu nastati nakon udaranja u ivičnjak, prelaska preko rupe na putu ili u ozbiljnijim situacijama, ako vozilo učestvuje u nesreći.