"Prođe sinoć aždaja koja gazi sve pred sobom": Na današnji dan u Beograd je stigao prvi automobil - evo koliko je koštao
Ni tadašnji vlasnik nije umeo da ga vozi, niti ga je zanimalo da nauči.
Pre tačno 121 godinu, baš 3. aprila te 1903. godine na železničku stanicu, pravo iz Beča stigao je prvi automobil u Srbiju.
Podrazumeva se da je koštao pravo bogatstvo, a tada se pričalo da je od tih para mogla da se kupi jedna kompletno opremljena kuća u Beogradu i to jednospratnica u Knez Mihailovoj.
Ova neobična sprava koja je izgledala kao baldahin na točkovima, zvučala kao mitraljez dok ide, a od koje su ljudi u početku zazirali, bio je "Nasselsdorf", tip B. Ova fabrika danas je poznata pod imenom Tatra. A njihov pionirski proizvod kupio je Boža Radulović, bogati beogradski kućevlasnik.
Kako ni sam vlasnik nije znao da upravlja mašinom, zajedno sa automobilom stigao je i specijalni vozač iz fabrike, pa se ponosni vlasnik u pratnji nekoliko prijatelja i radoznalaca provozao svojom neobičnom "kočijom" od Železničke stanice današnjom Nemanjinom, pa ulicom Kneza Miloša ka Topčideru.
Očekivano, ovo je danima bila glavna tema cele čaršije, a oni koji su imali bliski susret komentarisali su:
- Prođe sinoć aždaja, svetle joj se oči nadaleko i brekće, a gazi sve pred sobom - prenosi Istorijski zabavnik.
Krajnje ironično, Boža Radulović nije imao ni najmanju nameru da sedne za volan svog automobila. Kažu da ga je i sama mogućnost užasavala i da je zbog toga majstor pristigao iz fabrike dobio zadatak da bogataševog prijatelja Sretena Lukića nauči da vozi i održava mašinu.
Tako je Sreten postao prvi profesionalni vozač kod nas čija se dozvola i dalje čuva u muzeju.
- Boža Radulović je poticao iz bogate porodice, otac mu je bio trgovac, a on sam oficir. Međutim, nije umeo sa novcem, pa je sve uspeo da potroši. Ubrzo je i bankrotirao, pa je auto dospeo u vlasništvo kralja Petra Prvog Karađorđevića. Automobil se kod kralja zadržao čitavu jednu deceniju, do povlačenja preko Albanije 1915. godine. Od tada se autu gubi svaki trag, pa se pretpostavlja da je skroz uništen jer je korišćen za potrebe rata - ispričao je jednom prilikom za Blic osnivač i vlasnik Muzeja automobila Bratislav Petković.