NATRKAČA, ČUKANJE I SKENIRANJE FREKVENCIJE Ovo su najčešće kombinacije za krađu automobila u Srbiji
Iako je u prvih 10 meseci ove godine u Beogradu ukradeno 32 odsto manje vozila nego prošle, domaći lopovi su organizovani, imaju razrađene "načine rada" i koriste sofisticiranu opremu.
Kradljivci automobila razvili su razrađene scenarije u svojim akcijama, a svaki član mafije ima svoju ulogu. Saša Mijalković, sa Kriminalističko-policijskog univerziteta, upozorava vozače da ni na sekund ne ostavljaju otključan auto i da ključ uvek ponesu sa sobom.
Mijalković je za RTS objasnio koje su najčešće i najpopularnije metode lopova za otimanje automobila.
"Natrkača" i "čukanje"
Mijalković kaže da su najpoznatije metode u krađi vozila "natrkača" i "čukanje". Krađa "natrkača" postoji kada vozač privremeno zaustavlja svoje vozilo, privremeno ga napušta i time ga ostavlja bez nadzora, uz istovremeni rad motora. To se, kako navodi obično dešava kada zaustavljate negde vozilo nakratko, ispred kioska da biste kupili cigarete, vodu, novine…
- To su trenuci koje kradljivci koriste da bi neovlašćeno ušli u vaše vozilo i odvezli ga u nepoznatom pravcu - ističe Mijalković.
Dodaje da je to jedan od najzgodnijih načina za krađu vozila, jer kradljivci ne moraju da savladaju mehaničke ili elektronske prepreke da bi ušli u vozilo niti da stavljaju vozilo u pogon.
- Oni mesecima čekaju takvu priliku i naivne vozače da na sekund ostave svoj automobil da uskoče u njega. To je najgluplji način da izgubite vozilo, zato uvek zaključajte vozilo i ključ ponesite sa sobom - savetuje Mijalković.
Najopasnije "na čukanje"
U ovom slučaju podrazumeva se da kradljivci prate vozilo koje je meta krađe, približavaju se postepeno i ujednom trenutku dolazi do blagog kontakta tzv. čukanja, neznatne saobraćajne nezgode.
- Vozač vozila koje će biti ukradeno zaustavlja vozilo, protestuje, svađa se i to je prilika koju kradljivci koriste da otmu vozilo. To je jedan od najopasnijih načina da ostanete bez svog vozila - upozorava Mijalković.
Takođe, upozorava i na nespecifični načini krađe vozila. To su, objašnjava krađe uz upotrebu vatrenog oružja kada kradljivci čekaju prigodnu situaciju, kada zaustavljate vozilo i izlazite iz njega, prilazite svom parkiranom vozilu ili na nekoj raskrsnici dok čekate promenu svetla na semaforu.
Dodaje i da bi naši turisti trebalo da znaju da su moguća i otimanja vozila primanjem lažnih stopera kojih ima dosta u našem regionu.
Skeniranje frekvencije ključa
Mijalković ističe da su naši lopovi opremljeni mobilnim skenerima za kopiranje frekvencije signala koji odašilje ključ za daljinsko otključavanje vozila. To su, navodi, situacije kada na parkingu ostavite vozilo a tek posle na daljinu zaključavate vozilo.
- Oni koriste taj trenutak da bi skenirali tu frekvenciju po principu "blututa". Onda, kada se udaljite, oni taj signal reprodukuju u kontra smeru i mogu da uđu u vozilo.
- Sličan uređaj, tzv. džemer, koristi se da blokira signal koji vi koristite iz vašeg ključa. U prevodu, vi ste aktivirali ključ za daljinsko zaključavanje vozila, oni su aktivirali svoj uređaj koji je malo jača radio-stanica i blokirali signal do vašeg vozila. Vi mislite da ste zaključali vozilo a oni nesmetano ulaze u vaš automobil - objasnio je Mijalković.
Gde se najviše krade?
Vozila se najviše kradu na velikim parkinzima, ističe Mijalković, ispred bolnica, tržnih centara, sportskih stadiona, kulturno-umetničkih objekata, škola, ispred parkinga i garaža gde je manji nadzor ili ga uopšte nema. Kradljivci, upozorava, nastoje da budu blizu auto-puta, jer im je zgodno da brzo pobegnu.
U prvih 10 meseci u Beogradu ukradeno je 317 vozila što je u odnosu na prošlu godinu, kada je oteto 467, smanjenje za 32 odsto. Najugroženije opšine su Novi Beograd, Voždovac, Čukarica, Rakovica, Zvezdara. Pronađeno je 158 vozila, što čini 49 odsto ukradenih.
Iz policije upozoravaju da je u čak 15 odsto ukradenih vozila bio ostavljen ključ, pa se apeluje da vozači obavezno zaključavaju svoje vozilo i ključ ponesu sa sobom.