НАТРКАЧА, ЧУКАЊЕ И СКЕНИРАЊЕ ФРЕКВЕНЦИЈЕ Ово су најчешће комбинације за крађу аутомобила у Србији
Иако је у првих 10 месеци ове године у Београду украдено 32 одсто мање возила него прошле, домаћи лопови су организовани, имају разрађене "начине рада" и користе софистицирану опрему.
Крадљивци аутомобила развили су разрађене сценарије у својим акцијама, а сваки члан мафије има своју улогу. Саша Мијалковић, са Криминалистичко-полицијског универзитета, упозорава возаче да ни на секунд не остављају откључан ауто и да кључ увек понесу са собом.
Мијалковић је за РТС објаснио које су најчешће и најпопуларније методе лопова за отимање аутомобила.
"Натркача" и "чукање"
Мијалковић каже да су најпознатије методе у крађи возила "натркача" и "чукање". Крађа "натркача" постоји када возач привремено зауставља своје возило, привремено га напушта и тиме га оставља без надзора, уз истовремени рад мотора. То се, како наводи обично дешава када заустављате негде возило накратко, испред киоска да бисте купили цигарете, воду, новине…
- То су тренуци које крадљивци користе да би неовлашћено ушли у ваше возило и одвезли га у непознатом правцу - истиче Мијалковић.
Додаје да је то један од најзгоднијих начина за крађу возила, јер крадљивци не морају да савладају механичке или електронске препреке да би ушли у возило нити да стављају возило у погон.
- Они месецима чекају такву прилику и наивне возаче да на секунд оставе свој аутомобил да ускоче у њега. То је најглупљи начин да изгубите возило, зато увек закључајте возило и кључ понесите са собом - саветује Мијалковић.
Најопасније "на чукање"
У овом случају подразумева се да крадљивци прате возило које је мета крађе, приближавају се постепено и уједном тренутку долази до благог контакта тзв. чукања, незнатне саобраћајне незгоде.
- Возач возила које ће бити украдено зауставља возило, протестује, свађа се и то је прилика коју крадљивци користе да отму возило. То је један од најопаснијих начина да останете без свог возила - упозорава Мијалковић.
Такође, упозорава и на неспецифични начини крађе возила. То су, објашњава крађе уз употребу ватреног оружја када крадљивци чекају пригодну ситуацију, када заустављате возило и излазите из њега, прилазите свом паркираном возилу или на некој раскрсници док чекате промену светла на семафору.
Додаје и да би наши туристи требало да знају да су могућа и отимања возила примањем лажних стопера којих има доста у нашем региону.
Скенирање фреквенције кључа
Мијалковић истиче да су наши лопови опремљени мобилним скенерима за копирање фреквенције сигнала који одашиље кључ за даљинско откључавање возила. То су, наводи, ситуације када на паркингу оставите возило а тек после на даљину закључавате возило.
- Они користе тај тренутак да би скенирали ту фреквенцију по принципу "блутута". Онда, када се удаљите, они тај сигнал репродукују у контра смеру и могу да уђу у возило.
- Сличан уређај, тзв. џемер, користи се да блокира сигнал који ви користите из вашег кључа. У преводу, ви сте активирали кључ за даљинско закључавање возила, они су активирали свој уређај који је мало јача радио-станица и блокирали сигнал до вашег возила. Ви мислите да сте закључали возило а они несметано улазе у ваш аутомобил - објаснио је Мијалковић.
Где се највише краде?
Возила се највише краду на великим паркинзима, истиче Мијалковић, испред болница, тржних центара, спортских стадиона, културно-уметничких објеката, школа, испред паркинга и гаража где је мањи надзор или га уопште нема. Крадљивци, упозорава, настоје да буду близу ауто-пута, јер им је згодно да брзо побегну.
У првих 10 месеци у Београду украдено је 317 возила што је у односу на прошлу годину, када је отето 467, смањење за 32 одсто. Најугроженије опшине су Нови Београд, Вождовац, Чукарица, Раковица, Звездара. Пронађено је 158 возила, што чини 49 одсто украдених.
Из полиције упозоравају да је у чак 15 одсто украдених возила био остављен кључ, па се апелује да возачи обавезно закључавају своје возило и кључ понесу са собом.