Nivo ulja u motoru: Kako se pravilno proverava i doliva?
Ne savetuju svi proizvođači kontrolu na isti način.
Svaki vozač bi trebalo da zna kako se proverava nivo ulja u motoru. Nažalost, mnogi ne znaju, a nisu svesni koliko je to važno.
Iako ova tema iole iskusnijim vozačima deluje banalno, čak se i među onim najiskusnijima biju bitke oko toga kako se pravilno meri nivo motornog ulja.
Ne slažu se međusobno čak ni majstori, piše sajt Polovni automobili.
Različiti sistemi
Na sreću, tu su fabrička uputstva koja stižu uz automobil. Ali, ova sreća kratko traje kada ih iščitate nekoliko desetina – za modele različitih marki, i to iz različitih perioda.
Problem je u tome što ne savetuju svi proizvođači proveru na isti način!
Opet na sreću, prihvatljiv nivo ima solidnu toleranciju, pa čak i ako ne uradite sve kako je propisao proizvođač, uglavnom neće biti problema.
Pročitajte uputstvo
Nije svaki motor iste konstrukcije, ne koristi istu količinu ulja, ne koristi isto ulje i slično, pa pomenuti faktori mogu uticati na brzinu njegovog slivanja u karter, nakon gašenja mašine.
Zato pročitajte preporuke proizvođača automobila.
Korak po korak
1) Dovedite motor na radnu temperaturu – to ćete najbrže uraditi vožnjom (postoje izuzeci kod kojih se nivo ulja meri s hladnim motorom).
2) Parkirajte auto na horizontalnu površinu.
3) Ugasite motor.
4) Sačekajte 5 do 10 minuta.
5) Izvadite šipku za merenje nivoa ulja.
6) Obrišite je čistom krpom ili maramicom/salvetom.
7) Vratite šipku nazad odakle ste je izvadili.
8) Nakon sekund-dva, ponovo je izvadite.
9) Pogledajte dokle se šipka (merni deo) “umočila” u ulje.
Recimo da je idealno da bude između sredine i maksimuma mernog dela. Merni deo može da bude izveden na razne načine, ali prepoznaćete ga. Uglavnom, ima oznake za minimum i maksimum.
Ukoliko ima nedovoljno ulja, dolijte ga ALI ne previše! Sačekajte malo, pa ponovo proverite.
Način dolivanja
Pojedini proizvođači savetuju sledeći način dolivanja: dodajte ulje, startujte motor i pustite ga da radi nekoliko sekundi, ugasite ga, zatim sačekajte nekoliko minuta i ponovo proverite nivo.
Ovakav način dolivanja neki smatraju nepotrebnim, mada proizvođači koji kažu da se u njihova vozila tako doliva ulje verovatno imaju razlog za to.
Višak je opasan
Kada dolivate ulje, ne preterujte. Višak može da prouzrokuje razne probleme i veoma skupe kvarova.
Zato nivo ulja nipošto ne sme da ide preko maksimuma!
Modeli bez šipke
Kod njih se ulje meri automatski i u slučaju potrebe vozač se obaveštava da je neophodno dolivanje.
S jedne strane, ovo je odlično zato što će vozač biti na vreme obavešten, pošto mnogi zaborave da ulje mora da se proverava između malih servisa.
Ipak, ovo je još jedan “genijalan” način da zbog kvara senzora ili generalno elektronike strada čitav motor, plus prateće komponente/sistemi, i nastane katastrofalna šteta.
Zato je najbolja kombinacija postojanje klasične šipke za merenje i elektronskog sistema za upozorenje.
Pazite na potrošnju
Deluje paradoksalno, ali mnogi vozači veruju da su problem sa značajnom potrošnjom ulja i neophodnim čestim proverama rezervisani za stare automobile i one kojima je motor u lošem stanju.
Nažalost, čak i skoro nov četvorotočkaš danas može da troši toliko ulja, da je potrebno proveravati nivo bukvalno na pređenih 500 km.
Dakle, visoka potrošnja ulja nema veze s tim koliko je auto star, u kakvom je stanju, koji je proizvođač, model ili gorivo u pitanju!
Zaključak
Na sreću vozača, motori su prilično tolerantni na razlike u količini ulja kojom raspolažu, pa čak i ako pogrešno merite nivo ulja, male su šanse da ćete uništiti mašinu ili nešto drugo sve dok nivo održavate između minimuma i maksimuma.