Ниво уља у мотору: Како се правилно проверава и долива?
Не саветују сви произвођачи контролу на исти начин.
Сваки возач би требало да зна како се проверава ниво уља у мотору. Нажалост, многи не знају, а нису свесни колико је то важно.
Иако ова тема иоле искуснијим возачима делује банално, чак се и међу оним најискуснијима бију битке око тога како се правилно мери ниво моторног уља.
Не слажу се међусобно чак ни мајстори, пише сајт Половни аутомобили.
Различити системи
На срећу, ту су фабричка упутства која стижу уз аутомобил. Али, ова срећа кратко траје када их ишчитате неколико десетина – за моделе различитих марки, и то из различитих периода.
Проблем је у томе што не саветују сви произвођачи проверу на исти начин!
Опет на срећу, прихватљив ниво има солидну толеранцију, па чак и ако не урадите све како је прописао произвођач, углавном неће бити проблема.
Прочитајте упутство
Није сваки мотор исте конструкције, не користи исту количину уља, не користи исто уље и слично, па поменути фактори могу утицати на брзину његовог сливања у картер, након гашења машине.
Зато прочитајте препоруке произвођача аутомобила.
Корак по корак
1) Доведите мотор на радну температуру – то ћете најбрже урадити вожњом (постоје изузеци код којих се ниво уља мери с хладним мотором).
2) Паркирајте ауто на хоризонталну површину.
3) Угасите мотор.
4) Сачекајте 5 до 10 минута.
5) Извадите шипку за мерење нивоа уља.
6) Обришите је чистом крпом или марамицом/салветом.
7) Вратите шипку назад одакле сте је извадили.
8) Након секунд-два, поново је извадите.
9) Погледајте докле се шипка (мерни део) “умочила” у уље.
Рецимо да је идеално да буде између средине и максимума мерног дела. Мерни део може да буде изведен на разне начине, али препознаћете га. Углавном, има ознаке за минимум и максимум.
Уколико има недовољно уља, долијте га АЛИ не превише! Сачекајте мало, па поново проверите.
Начин доливања
Поједини произвођачи саветују следећи начин доливања: додајте уље, стартујте мотор и пустите га да ради неколико секунди, угасите га, затим сачекајте неколико минута и поново проверите ниво.
Овакав начин доливања неки сматрају непотребним, мада произвођачи који кажу да се у њихова возила тако долива уље вероватно имају разлог за то.
Вишак је опасан
Када доливате уље, не претерујте. Вишак може да проузрокује разне проблеме и веома скупе кварова.
Зато ниво уља нипошто не сме да иде преко максимума!
Модели без шипке
Код њих се уље мери аутоматски и у случају потребе возач се обавештава да је неопходно доливање.
С једне стране, ово је одлично зато што ће возач бити на време обавештен, пошто многи забораве да уље мора да се проверава између малих сервиса.
Ипак, ово је још један “генијалан” начин да због квара сензора или генерално електронике страда читав мотор, плус пратеће компоненте/системи, и настане катастрофална штета.
Зато је најбоља комбинација постојање класичне шипке за мерење и електронског система за упозорење.
Пазите на потрошњу
Делује парадоксално, али многи возачи верују да су проблем са значајном потрошњом уља и неопходним честим проверама резервисани за старе аутомобиле и оне којима је мотор у лошем стању.
Нажалост, чак и скоро нов четвороточкаш данас може да троши толико уља, да је потребно проверавати ниво буквално на пређених 500 км.
Дакле, висока потрошња уља нема везе с тим колико је ауто стар, у каквом је стању, који је произвођач, модел или гориво у питању!
Закључак
На срећу возача, мотори су прилично толерантни на разлике у количини уља којом располажу, па чак и ако погрешно мерите ниво уља, мале су шансе да ћете уништити машину или нешто друго све док ниво одржавате између минимума и максимума.