OBRATITE PAŽNJU: Da li učestalo korišćenje TEMPOMATA može da bude OPASNO, i kako ga PRAVILNO upotrebljavati
Da naglasimo – govorimo o starom, „primitivnom“ tempomatu.
Tempomat (ili „kontrola krstarenja“) može da poveća rizik od saobraćajne nezgode, iako sprečava prekoračenje ograničenja brzine. Savremeni adaptivni tempomati koji prate kretanje drugih vozila i mogu sami da usporavaju i koče, sasvim su druga priča – njima se sada ne bavimo. Prednosti tempomata su uglavnom jasne. Ne morate da držite nogu na papučici gasa beskonačno dugo na auto-putu, pa možete da se protegnete i promenite poziciju sedenja bez uticaja na papučicu gasa, ne morate da brinete o ograničenju brzine i slično. Naravno, morate da pratite saobraćajne znakove i da usporite kada je to potrebno.
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2023/05/17/shutterstock_369604061.jpg?itok=3stVFclF)
MNOGI NOVI VOZAČI OVO NE ZNAJU: Šta je ABS sistem kočenja i zbog čega je VAŽAN? (FOTO+VIDEO)
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2023/06/26/screenshot_from_2023-06-26_15-55-21.jpg?itok=ZOr-h2JU)
URADI SAM: Evo kako da POPRAVITE farove u koje ulazi VODA (VIDEO)
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/406076/shutterstock_667975945.jpg?itok=qkHYYJsQ)
SIGURNO NISTE ZNALI: Čemu služe tačkice na šoferšajbni?
Zašto bi neko uopšte pomislio da je tempomat „opasan“?
Jedan od glavnih problema je kašnjenje prilikom kočenja u slučaju potrebe za iznenadnim/oštrim kočenjem. Do kašnjenja dolazi iz dva razloga:
- Drugačiji položaj stopala u odnosu na papučicu kočnice
- Pad koncentracije
Kako dolazi do kašnjenja zbog drugačijeg položaja stopala?
Tako što desno stopalo nije na papučici gasa i ne može u deliću sekunde refleksno da se prebaci na papučicu kočnice. Međutim, mnogi vozači tvrde da im „pogađanje“ papučice kočnice u kritičnim situacijama ne predstavlja nikakav problem. Stoga smo pokušali da utvrdimo gde prosečan vozač drži desno stopalo kada koristi tempomat. Kod većine jednostavno nema pravila – pomeraju desnu nogu u zavisnosti od dužine vožnje, umora, utrnulosti noge, kao i od vrste vozila.
Da li tempomat zaista izaziva pad koncentracije?
Mnogi tvrde da korišćenje tempomata i pad koncentracije ne mogu da se dovode u vezu, pošto tempomat samo održava brzinu, dok vozač i dalje mora da bude koncentrisan na druga vozila, krivine, itd. Na primer, ako ste u desnoj traci na auto-putu, morate da pazite na kamione i autobuse koji se kreću sporije od vas. Međutim, 2013. godine u Francuskoj je obavljeno testiranje čiji su rezultati pokazali da tempomat utiče na brzinu reakcije vozača. Umesto pravih automobila korišćen je simulator, a vozačima su, između ostalog, praćeni pokreti očiju i moždana aktivnost Pokazalo se da sporije reaguju prilikom kočenja u različitim situacijama, da preticanje obavljaju manjim brzinama, da ređe koriguju putanju, tj. poziciju u svojoj traci, itd. Takođe je primećeno da im se usporavaju pokreti očiju i moždana aktivnost. Profesor Andre Dufour, koji je vodio istraživanje, rekao je da nije protiv tempomata, ali smatra da bi vozači trebalo da budu pažljiviji kada ga koriste.