ОБРАТИТЕ ПАЖЊУ: Да ли учестало коришћење ТЕМПОМАТА може да буде ОПАСНО, и како га ПРАВИЛНО употребљавати
Да нагласимо – говоримо о старом, „примитивном“ темпомату.
Темпомат (или „контрола крстарења“) може да повећа ризик од саобраћајне незгоде, иако спречава прекорачење ограничења брзине. Савремени адаптивни темпомати који прате кретање других возила и могу сами да успоравају и коче, сасвим су друга прича – њима се сада не бавимо. Предности темпомата су углавном јасне. Не морате да држите ногу на папучици гаса бесконачно дуго на ауто-путу, па можете да се протегнете и промените позицију седења без утицаја на папучицу гаса, не морате да бринете о ограничењу брзине и слично. Наравно, морате да пратите саобраћајне знакове и да успорите када је то потребно.
МНОГИ НОВИ ВОЗАЧИ ОВО НЕ ЗНАЈУ: Шта је АБС систем кочења и због чега је ВАЖАН? (ФОТО ВИДЕО)
УРАДИ САМ: Ево како да ПОПРАВИТЕ фарове у које улази ВОДА (ВИДЕО)
СИГУРНО НИСТЕ ЗНАЛИ: Чему служе тачкице на шофершајбни?
Зашто би неко уопште помислио да је темпомат „опасан“?
Један од главних проблема је кашњење приликом кочења у случају потребе за изненадним/оштрим кочењем. До кашњења долази из два разлога:
- Другачији положај стопала у односу на папучицу кочнице
- Пад концентрације
Како долази до кашњења због другачијег положаја стопала?
Тако што десно стопало није на папучици гаса и не може у делићу секунде рефлексно да се пребаци на папучицу кочнице. Међутим, многи возачи тврде да им „погађање“ папучице кочнице у критичним ситуацијама не представља никакав проблем. Стога смо покушали да утврдимо где просечан возач држи десно стопало када користи темпомат. Код већине једноставно нема правила – померају десну ногу у зависности од дужине вожње, умора, утрнулости ноге, као и од врсте возила.
Да ли темпомат заиста изазива пад концентрације?
Многи тврде да коришћење темпомата и пад концентрације не могу да се доводе у везу, пошто темпомат само одржава брзину, док возач и даље мора да буде концентрисан на друга возила, кривине, итд. На пример, ако сте у десној траци на ауто-путу, морате да пазите на камионе и аутобусе који се крећу спорије од вас. Међутим, 2013. године у Француској је обављено тестирање чији су резултати показали да темпомат утиче на брзину реакције возача. Уместо правих аутомобила коришћен је симулатор, а возачима су, између осталог, праћени покрети очију и мождана активност Показало се да спорије реагују приликом кочења у различитим ситуацијама, да претицање обављају мањим брзинама, да ређе коригују путању, тј. позицију у својој траци, итд. Такође је примећено да им се успоравају покрети очију и мождана активност. Професор Андре Дуфоур, који је водио истраживање, рекао је да није против темпомата, али сматра да би возачи требало да буду пажљивији када га користе.