Oštećeni branik: Šta može da se popravi, a šta ne i da li se popravka isplati
Branici su deo koji najčešće strada na automobilu u uslovima gradske vožnje, podseća sajt Polovni automobili.
Novi originalni branici za neke automobile mogu da budu izuzetno skupi, a oni su uglavnom prvi na udaru kada dođe do nekog incidenta.
Zamenski (neoriginalni) branici su obično znatno jeftiniji, mada tu imamo pitanje kvaliteta – kakva im je elastičnost i otpornost na pucanje i druga oštećenja, da li se uklapaju kako treba...
Tu su i polovni originalni branici. Međutim, za neke modele ih je veoma teško ili nemoguće naći.
Zato je često sledeća adresa – servis za popravku branika. Sagovornik na ovu temu bio je Marko Milošev iz "Branik servisa Duki" u Beogradu.
Kakva oštećenja na braniku mogu da se poprave, a kakva ne mogu?
Retko se desi da je popravka branika nemoguća. Skoro svaki branik može da se uradi. Čak i ukoliko nedostaje deo branika, to može da se sredi navarivanjem komada koji nedostaje.
Ako nedostaje baš veliki deo, iseče se deo sa drugog branika i zavari na onaj koji se popravlja. Varenje plastike omogućava da se gotovo svaki branik popravi.
Da li popravka branika ostavlja neke tragove?
Ne, nikakvi tragovi ne ostaju. Nakon farbanja branik izgleda kao nov.
Postoje li neki ozloglašeni modeli automobila kada je u pitanju popravka branika?
Generalno, kod vozila marke Audi zbog pomalo specifičnog načina montaže branika može da bude problematično da se branik idealno uklopi. Nije lako objasniti u par rečenica, ali Audi je uglavnom najproblematičniji po tom pitanju.
Postoje i drugi automobili koji mogu da budu problematični, mada se sve uspešno rešava, samo je potrebno više truda i vremena.
Popravka branika
Prvo se pregleda kompletan branik, pa se u zavisnosti od oštećenja i materijala od kojeg je izrađen branik određuje način i proces popravke.
Ukoliko je potrebno da se izravna neko udubljenje ili je uz pucanje došlo i do krivljenja plastike branika, koristi se fen kojim se plastika vraća u što približnije stanje originalnom.
Zatim se branik spolja zavaruje na mestu pucanja. Nakon toga se zavaruje iznutra.
Spoljašnja strana se, logično, izbrusi, gituje i "ostalo" – tu su i drugi koraci kako bi površina branika na mestu gde se varilo bila potpuno glatka i spremna za farbanje, tako da nakon farbanja ne može da se prepozna mesto gde je rađena popravka.
Koliko su jaki varovi na mestu pucanja branika nakon popravke?
Do sada nismo imali reklamacije po tom pitanju. Neće doći do pucanja varova u vožnji zbog vibracija. U stvari, pošto se branik vari i sa spoljašnje i sa unutrašnje strane, pri čemu se brusi samo sa spoljašnje, iznutra je praktično ojačan.
Može se reći da će u slučaju udarca branik pre da pukne na nekom drugom mestu, nego na mestu vara.
Nosači branika – oni se isto kvalitetno popravljaju?
Tako je, nosači mogu da se poprave i srede, bez obzira da li je u pitanju prednji ili zadnji branik.
Maska hladnjaka – može li ona da se popravi?
Kada je maska hladnjaka u pitanju, to zavisi od raznih stvari. To su praktično rešetke hladnjaka u raznim oblicima, npr. kao saće.
Uglavnom, kada puknu teško ih je popraviti toliko dobro da to deluje kao novo. Zato se uglavnom više isplati da se kupi nova maska hladnjaka, pošto nisu naročito skupe.
Postoje li branici koji ne mogu da se poprave?
Neki retki slučajevi prave problem ako imaju pur-penu iza, kao npr. stariji modeli Ford modela, i slično. Međutim, to je baš retko.
Takođe, problem može da se javi ukoliko branik ili spojler nije fabrički, nego naknadno ugrađen.
Razlika u ceni – popravljanje branika i kupovina drugog branika?
Uglavnom je bolje, odnosno isplativije popraviti branik, nego kupovati nov zamenski ili polovan originalan.
Novi zamenski koji koštaju 5.000-6.000 dinara po kvalitetu ne mogu da se mere sa originalnim branikom. To je jednostavno znatno niži nivo kvaliteta.
Polovne originalne branike često nije lako naći, a za neke automobile je i nemoguće. Sa druge strane, polovni branici nisu ni toliko jeftini koliko mnogi očekuju.
Pritom originalni može da istrpi znatno snažnije udarce i veće privremene deformacije bez oštećenja. Zamenski, iako su novi, nemaju takvu elastičnost kao originalni (fabrički), pa lakše dolazi do pucanja i drugih oštećenja.
Stoga je uvek bolje popraviti originalan branik, osim ukoliko je oštećenje takvo da mora da se kupi novi.
Zaključak
Ukoliko vaš auto pretrpi oštećenje branika, prvo se obratite servisima za popravku i proverite da li i po kojoj ceni može da se uradi popravka. Istovremeno proverite može li da se nađe polovan, ako je oštećenje baš veliko, pa se možda kupovina polovnog možda više isplati.
U svakom slučaju, ispitajte sve opcije pre nego što donesete konačnu odluku.