OVDE VEĆINA VOZAČA GREŠI I TIME UGROŽAVA SAOBRAĆAJ: Evo nekoliko primera kako ne treba sedeti za volanom
Budimo bezbedni.
Svaki malo iskusniji instruktor vožnje će vam potvrditi, da je pravilno sedenje i pravilno držanje volana osnova za bezbednu i udobnu vožnju automobila.
NEMCI IMAJU REŠENJE: Kako ugasiti požar na električnom automobilu? (VIDEO)
KOLIKO SE USTVARI RAZLIKUJE? Polaganje vožnje u Srbiji, Americi i Nemačkoj - gde je najpovoljnije
VELIKI KORAK: Opel najavljuje prelazak na isključivo električna vozila u Evropi od 2028. godine
Svakog dana, na putu do posla, u gradskim gužvama možemo videti desetine ili stotine vozača, koji ne sede pravilno za volanom.
1. Početnički položaj
Šta je pogrešno?
Sedište je postavljeno visoko i blizu volana, što rezultira nepravilnim položajem ruku na volanu.
Ko to radi?
Obično žene početnici, ali često i neiskusni mladi vozači.
Posledice?
Vozač koji je "zalepljen" za volan pravi grešku, tako što smanjuje svoje vidno polje, jer su A-stubovi kod novih modela automobila debeli i postavljeni pod blagim uglom, što smanjuje vidno polje vozača u levo i desno. Takođe, ograničeno je i vidno polje unazad, preko spoljnih retrovizora. Ovako pozicioniran vozač, teže će u retrovizoru uočiti biciklistu, motociklistu ili manji automobil.
Ovako pogrešno držanje volana, sprečava vozača, da brzo i kvalitetno reaguje. Vozač koji ovako drži volan, ne može brzo manevrisati. Kada je potrebno brzo okrenuti volan u jednu stranu, a zatim brzo u drugu, vozač će to veoma teško izvesti.
2. Tjuner
Šta je pogrešno?
Naslon sedišta je pomeren unazad, sedište je daleko, a pogrešno je držanje volana jednom rukom.
Ko to radi?
Mlađi vozači početnici, ali i iskusniji vozači, čiji su idoli u filmovima kao što je Fast & Furious.
Posledice?
Osnovni problem je u tome, što je naslon za sedenje položen nisko i vozač nema oslonac za leđa. Volan drži levom rukom na sredini, i koristi ga za kontrolu tela. Zbog tako postavljenog naslona za leđa, vozač (pardon, tjuner) se levom rukom drži za volan, a ne drži ruke na volanu, što je veoma opasno. Ruke na volanu moraju biti slobodne, i nikako ne treba da služe za držanje vozača.
Pored toga, vozač je pozicioniran više udesno, čime je ograničen pogled iz automobila. Ne toliko u stranu, koliko napred i pozadi. Ovako držanje volana, onemogućava bilo kakvu brzu i pravilnu reakciju vozača.
3. Taksista
Šta je pogrešno?
Pogrešno postavljen naslon, sedište daleko od nožnih komandi, pogrešan položaj ruku na volanu "pola šest".
Ko to radi?
Njaviše taksisti i vozači koji provode sate i sate vožnje u gradskim uslovima.
Posledice?
Kao kod tjunera, problem je u nepravilnom položaju tela - vozač se drži za volan, umesto da se oslanja leđima na sedište. Pogrešno držanje volana onemogućava preciznu reakciju na neočekivanu situaciju. Pored toga, oboren naslon sedišta može uticati na probleme i bolove u predelu kičme.
4. Menadžer
Šta je pogrešno?
Pogrešno držanje volana, dekoncentrisanost.
Ko to radi?
Veliki broj vozača, a posebno oni koji koriste automobil kao kancelariju.
Posledice?
Pogrešno držanje volana levom rukom u položaju "petnaest do devet", čiji lakat je naslonjen na vrata, sprečava vozača da brzo reaguje u određenim situacijama. Problem je i u tome što "menadžer" telefonira (ne koristi hands-free), što znači da je fokusiran na sve, samo ne na vožnju. U ovakvim situacijama, čest se dešava da vozač napravi lošu procenu i izazove nebezbednu situaciju u saobraćaju. Ovakvi vozači često žure i ne održavaju propisanu udaljenost iza drugog automobila.
5. Penzioner
Šta je pogrešno?
Grčevito držanje volana, obično u položaju "deset do dva". Fiksiran pogled.
Ko to radi?
Srariji vozači.
Posledice?
Problem kod položaja ruku na poziciji "deset do dva" nije toliko veliki kao kod tjunera, menadžera ili taksiste. Problem ovakvog položaja ruku je u tome, što omogućava da se obruč volana okrene tek do pola kruga. Isprobajte to! Ovakvo držanje volana rezultira i drugim problemom.
S obzirom da su laktovi u nepravilnom položaju, kada automobil prelazi preko rupa ili neravnina na putu, ruke pogrešno reaguju i dolazi do narušavanja ravnoteže. "Penzioneri" često sede previše blizu volana (kao i početnici) i fiksiraju pogled na prepreku pred sobom ili na zadnja svetla automobila ispred.