Ovo je gorivo budućnosti, a Srbija ima veliki potencijal za proizvodnju!
Vodonik (H2) je najlakši gas i najzastupljeniji hemijski element u atmosferi koji sagorevanjem oslobađa energiju.
Novi energetski zakoni, koje je Skupština Srbije usvojila prošlog meseca, na naše tržite donose nove ekološke energente. Jedan od njih je vodonik, u svetu označen kao "gorivo budućnosti". Razvijene zemlje već imaju razrađene "Vodonične strategije" koje će Srbija dobiti na jesen, a čini je 50 projekata koji treba da pokrenu korišćenje novog goriva.
Vodonik (H2) je najlakši gas i najzastupljeniji hemijski element u atmosferi koji sagorevanjem oslobađa energiju.
U našoj zemlji prvo proizvodno postrojenje biće, kažu, plutajuće - na obali Save ili Dunava, sa 110 rezervoara i pratećom opremom za proizvodnju struje iz vetra i sunca, neophodnih u procesu elektrolize kojom se dobija vodonik.
"Plutajuće platforme koje će koristi vodu jer se nalaze na vodi. Te platforme će biti ozbiljna skladišta vodonika. U procesu proizvodnje vodonika imaćemo mogućnost i prečišćavnja vode na lokacijama gde postrojenja budemo postavili", objašnjava pomoćnik u Ministarstvu rudarstva i energetike Zoran Ilić.
Vođa Tima za vodonik i izradu "Vodonične strategije Srbije" Miljan Vuksanović najavljuje da će uskoro biti završeno pilot postrojenje za sušenje voća na vodonik koje ima niz prednosti.
I naftne kompanije prate zahteve tržišta
U svetu je na vodonik najviše autobusa, kamiona i brodova, a nisu retkost ni automobili jer auto-industrija usavršava njihove motore za to gorivo.
Na tom poslu znanje ukršta i naša struka - Mašinski fakultet, Instituti Vinča i "Mihajilo Pupin"...
"Mašinski fakultet za motorna vozila već koncipira jedan projekat vozila za uslove gradskog prevoza, turista i svih drugih, koje je ekološko, a koje bi bilo koprodukcija rezultata stečenih znanja", kaže dekan Mašinskog fakulteta u Beogradu Radivoje Mitrović.
Amerika je prva krenula sa korišćenjm vodonika, Kina ima najviše pumpi koje ga prodaju. U toj tehnologiji prednjači Nemačka, koja je i tokom pandemije, za te namene, izdvojila čak sedam milijadi dolara. I naftne kompanije prate zahteve tržišta.
"Stanice za snabdevanje vozila će se adaptirati i prilagoditi i u perspektivi ponuditi i vodonik kao gorivo. Danas u Evropskoj uniji postoje stanice za snabdevanje vodonikom čak i Unija postiče gradnju tih stanica. Ja očekujem da će se uskoro to i u Srbiji pojaviti", ističe generalni sekretar "Udruženja naftnih kompanija Srbije" Tomislav Mićović.
Veću primenu koči samo visoka cena
Profesor Rudarsko-geološkog fakultetua u Beogradu Velibor Đurić kaže da i avioni idu na vodonik.
"Već smo čuli da je i Kina sada isprobala sa vodonikom. Namera Rusa, nije više plasman gasa nego vodonika. Rusi već spremaju plasman vodonika", kaže profesor Mićović.
Evropa u tom sektoru očekuje milion radnih mesta. Veću primenu vodonika koči samo njegova visoka cena, pa se velike sile utrkuju kako da je spuste.
"U Americi je cilj da kilogram vodonika košta dva dolara. Slično je sa Australijom. Čile hoće da se promoviše kao lider i oni su zadali sebi cilj da kilogram vodonika košta dolar i po", navodi Miljan Vuksanović
Analize pokazuju da Srbija ima značajan vodonički potecijal, iz energije sunca, vetra, biomase i vode.