Planirate putovanje za produženi vikend? Ne sedajte za volan dok ne pročitate ovaj tekst!
Bez zimskih guma, lanaca i ostale zimske opreme nipošto ne krećite na put, ali pre polaska svakako pročitajte i ostale savete za bezbednu zimsku vožnju...
Zimsko vreme, kao uostalom i svako drugo, ima svoja pravila kada vožnja u pitanju. A kako nas, od ovog vikenda pa do kraja meseca, očekuje ledeni period, nije loše podsetiti se na njih.
Preduzeće "Putevi Srbije" apelovalo je na učesnike u saobraćaju da u narednim danima budu posebno budu oprezni, poštuju ograničenja brzine i prilagode brzinu kretanja uslovima na putu, budući da je zbog vlažnih kolovoza i niskih temperatura, očekivano stvaranje poledice i leda. Zato se, pre svega, vozačima savetuje da da bez zimske opreme i lanaca ne kreću na put.
Osim tih, osnovnih, uputstava, svi oni koji voze zimi trebalo bi da pridžavaju odrđenih pravila koja će im zimsku vožnju učitini bezbednijom i udobnijom.
Čišćenje snega
Ukoliko je sneg napadao na vaš automobile prvo ga treba potpuno očistiti. Ukoliko sneg ostane na vozilu njegove ivice postaju manje vidljive, što može da dovde do loše procena rastojanja vašeg vozila u odnosu na ostale učesnike u saobraćaju.
Brisači
Proverite u kakvom stanju su brisači vašeg auta. Ukoliko su zaleđeni, obavezno ih odledite pre polaska.
Farovi
Očistite sneg sa farova i zadnjih svetala, pa proverite sva svetla. Njihova ispravnost mnogo je važnija zimi, budući da je vidljivost generalno manja.
Zagrevanje motora
Uprkos ustaljenom mišljenju, zimi nije preporučljivo stajati na parkingu sa upaljenim motorom i čekati da se on ugreje. (Više od tome možete PROČITATI OVDE.) Zato upalite motor i polako krenite. Važno je da ne preterujete sa gasom, već da vozite polako dok motor ne dostigne radnu temeperaturu.
Volan
Tokom zimske vožnje treba izbegavati nagle pokrete volana, jer to po klizavom kolovozu može veoma opasno. Zato sve manevre treba obavljati pažljivo.
Broj obrataja
Kod vožnje po klizavom preveliki broj obrtaja motora izaziva suprotan efekat i dovodi do proklizavanja pogonskih točkova. Zato za ubrzavanje treba koristiti najviše trećinu gasa, u svakom stepenu prenosa. Menjač u viši stepen prenosa treba prebaciti što pre.
Proklizavanje
Ako auto počne da proklizava po kolovozu, neophodno je volan okrenuti u istu stranu (ako zadnji kraj počne da se zanosi u desno, volan treba okrenuti u desnu stranu, i obrnuto), kako bi se sprečilo gubljenje kontorle nad vozilom.
Kočnice
Ako, ipak, dođe do proklizavanja ili zanošenja automobila, nipošto ne treba koristiti kočnice! Tada, upravljač i prednje točkove treba okrenuti u suprotnom smeru od krivine, kako bi se točkovi poravnali i što pre počeli ponovo da se okreću.
Zimi treba potpuno izbegavati upotrebu kočnica prilikom skretanja. Umesto toga, treba polako smanjivati brzinu, skrenuti, pa potom postepeno ponovo ubrzavati.
Kočenje "motorom"
Upotrebu kočnica treba izbegavati i prilikom zaustavljanja. Treba koristiti efekat kočenja motorom, odnosno prvo "motorom" smanjiti brzinu, zatim pažljivo i bez naglih pokreta, kočnicom zaustaviti vozilo.