Prednosti i mane: Da li se isplati KUPOVINA polovnog DIZELAŠA?
Ako neko želi da vozi takav auto 8-10 godina, treba se pridržavati posebnih pravila.
Košta malo, zahteva dobar servis, a troškovi popravke su često skupi. Pre kupovine automobila sa dizel motorom, dobro je znati prednosti i mane takvog motora.
Ekolozi, gradski zvaničnici i neke države sve više sumnjičavo gledaju na dizel automobile. Kamioni, kombiji i većina autobusa su vozila na dizel motore. Koriste ih i građevinske i drumske mašine i dizel lokomotive. Kada struja nestane, “koga ste otišli zovite” – situaciju spašavaju dizel agregati.
Dizel motori su poznati po svojoj ekonomičnosti. U prošlosti, kada nije korišćeno direktno ubrizgavanje goriva, cenila se i njihova izdržljivost. Bili su glasni, prilično slabi i emitovali su mnogo izduvnih gasova.
Kome se isplati kupovina dizelaša?
Mala potrošnja goriva podstiče kupovinu dizel automobila. Međutim, treba imati na umu nekoliko stvari:
• Dizel dobro funkcioniše u velikim i teškim automobilima, kao što su limuzine, terenci i pikapi (praktično je jedini izbor u Evropi u ovom segmentu), kao i terenska vozila. Omogućava značajne uštede u potrošnji goriva u poređenju sa benzinskim motorima.
• Dizel je dizajniran za duža putovanja, nije pogodan za gradsku upotrebu, jer se skupi delovi kao što su filter za čestice dizela (začepljenje) i dvodelni (plutajući) zamajac sa kvačilom brzo troše.
• Kupovina dizel automobila je isplativa za nekoga ko mnogo vozi. Tokom godina, čak i nakon što se uzmu u obzir troškovi zamene hardvera, takva kupovina može da se isplati.
Koje probleme možete očekivati?
Dizel automobil je skuplji od benzina.
• Dizel automobilima je zabranjen ulazak u centre u nekim evropskim gradovima.
• Dizel motoru je potreban odgovarajući servis.
• Savremeni motori zahtevaju upotrebu dodatnih radnih tečnosti koje se ne nalaze u automobilima sa benzinskim motorima: AdBlue tečnost (koristi se u dizel motorima koji ispunjavaju Euro 6 standard za emisiju izduvnih gasova) i katalitička tečnost (smanjuje temperaturu samozapaljenja čađi u filterima čestica), je koristi se u automobilima sa FAP filterima za čestice (tzv. mokri).
• Da biste sprečili kvarove, vredi koristiti posebne hemijske aditive za dizel gorivo, dizajnirane za čišćenje sistema ubrizgavanja. Takođe možete koristiti radioničke metode čišćenja sistema za ubrizgavanje nakon povezivanja motora sa posebnom pumpom.
• Posmatrajte ponašanje vozila i kontrolne table. Sagorevanje dizel filtera čestica koje pokreće kompjuter za upravljanje motorom ne sme da se prekida. Prekid obično rezultira kvarom skupog filtera za čestice dizela.
• Savremeni dizelaši su osetljivi na mraz, što izaziva probleme sa paljenjem motora. Takođe može izazvati kristalizaciju AdBlue tečnosti (do minus 11 stepeni C), što će oštetiti veoma skupu plastičnu pumpu. Zbog toga je preporučljivo držati automobil u garaži.
Ako neko kupi automobil na lizing, npr. u formuli lizinga sa kompletnom uslugom (gde su troškovi popravke i servisa uključeni u cenu mesečne rate), možete bezbrižno kupiti automobil na dizel. Ako neko kupi automobil na lizing do 5 godina (tj. u garantnom roku koji daje proizvođač automobila), takođe nema razloga za brigu. Međutim, treba imati na umu da, na primer, gorivo lošeg kvaliteta može dovesti do toga da proizvođač ne prihvata garanciju. Slična situacija može se desiti kada vlasnik automobila izazove blokadu turbine, na primer zbog neodržavanja odgovarajućeg nivoa motornog ulja.
Ako neko želi da vozi takav auto 8-10 godina, treba se pridržavati posebnih pravila. Zahvaljujući njima, možete produžiti vek dodatne opreme što je više moguće i smanjiti troškove vožnje automobila.
Izbegavajte neprekidnu gradsku vožnju. Ova vrsta operacije uzrokuje brzo začepljenje filtera za čestice dizela. Najmanje jednom nedeljno automobil bi trebalo da pređe nekoliko desetina kilometara većom brzinom. Mogu se koristiti specijalni aditivi za dizel gorivo koji snižavaju temperaturu samozapaljenja čađi za oko 100 stepeni C (osim kod automobila sa FAP filterima, gde tu ulogu igra katalitička tečnost). Postoje i posebne hemikalije (npr. koje se ubrizgavaju direktno u DPF filter) koje imaju za cilj čišćenje naslaga čađi.
• Vožnja po gradu, povezana sa čestim startovanjima, uništava dvodelni (plutajući) zamajac.
Dizel automobil “voli” da vozi glatko, bez naglih ubrzanja. Sportska, agresivna vožnja uništava turbopunjač i dvodelni (plutajući) zamajac
• Koristite specijalna motorna ulja, namenjena automobilima sa filterima za čestice.
• Nemojte voziti brže dok se motor ne zagreje i motorno ulje ne podmaže dovoljno turbinu. Nakon zaustavljanja, sačekajte najmanje 30 sekundi da zaštitite turbopunjač od oštećenja pre nego što ugasite motor.
• Zamenite filtere što je češće moguće, uključujući filter goriva, kako biste zaštitili sistem za ubrizgavanje od kontaminacije.
• Držite više goriva u rezervoaru da biste izbegli vlagu i rđu koja kasnije može oštetiti komponente sistema za ubrizgavanje.
• Treba koristiti hemikalije namenjene za čišćenje sistema za ubrizgavanje.
• Možda će biti potrebni dodatni servisi, kao što je hemijsko čišćenje EGR ventila i hemijsko čišćenje usisnog sistema od ostataka koji smanjuju dovod vazduha.
• Na greške se mora reagovati veoma brzo. Neuspeh jedne komponente ubrzava neuspeh drugih.
• Delovi su veoma skupi