RADIO JE OD SEDAM UJUTRU DO DESET UVEČE, a noću je RADILO OVO SVETLO - Evo gde je nalazio PRVI SEMAFOR U SRBIJI
Prvi automatski svetlosni signali za upravljanje saobraćajem u prestonici
Tvorac jednog od prvih, modernih semafora bio je policajac iz Solt Lejk Sitija, Lester Vajer.
Njegov izum usavršio je Džejms Hodž iz Klivlenda, a novitet u radu je bila promenjivost brzine kojom se menjaju signali na semaforu, kako bi olakšali rad policijskim i vatrogasnim službama, piše LiveScience.
![Instrument tabla](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2023/11/04/profimedia-0186704248.jpg?itok=hE4PPZ0g)
SIGURNA VOŽNJA: Ako vam se upali OVA LAMPICA sa pratećim zvukom, potrebno je da uradite SAMO JEDNO (FOTO)
![automobili](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/386616/profimedia-0147450049.jpg?itok=1_esLQKK)
PRODAJU SE SLUŽBENI AUTOMOBILI ZA SAMO 600 EVRA? U ponudi su i veoma ozbiljne marke, ali u ovome je caka
![dizel automobili](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2022/10/25/profimedia-0681033410.jpg?itok=t-QKOQ_U)
OBJAVLJENE NOVE CENE GORIVA: Jedan naftni derivat pojeftinio za dva dinara!
Vilijam Pots, policajac iz Detroida, 1920. patentirao je nekoliko semafora, među kojima i prvi semafor sa tri boje, ubacujući po prvi put i žutu, kao boju upozorenja.
Prvi semafor stigao je u Evropu 1924. godine i postavljen je u Berlinu, dok je Srbija, preciznije Beograd, na prvu ovakvu napravu čekala još 15 godina. Na raskrsnici ulica Kralja Aleksandra, Kralja Ferdinanda (današnja Ulica Kneza Miloša) i Takovske, 4. decembra 1939. postavljen je prvi semafor u prestonici. Regulisao je saobraćaj od 7 ujutru do 10 uveće, a od 10 do 11 bilo je uključeno samo žuto svetlo. U Politici je dan posle postavljanja ovog semafora izašao sledeći članak:
Prvi automatski svetlosni signali za upravljanje saobraćajem u prestonici
"Ovih dana u Beogradu će se uvesti jedna novina koja je u modernim i velikim gradovima na zapadu odavno u primeni. Na svima uglovima beogradskih ulica, gde je saobraćaj vrlo živ, postaviće se specijalni aparati sa svetlosnim signalima, koji će upravljačima svih vozila davati potrebne znake za nesmetano razvijanje i funkcionisanje saobraćaja u prestonici.
Prvi stubovi sa tehničkim postrojenjima postavljeni su već juče na uglu ulica Kralja Aleksandra i Takovske, kod nove zgrade Poštanske šredionice, gde je saobraćaj brlo živ i pogodan za eksperimente ove vrste.
Na pomenutom uglu postavljena su četiri stuba, svaki na jednom uglu, sa napravama na vrhu, iz kojih će se specijalnim svetlosnim znacima, vidljivim u svako doba, pokazivati u jednom ili drugom smeru, da li je prelaz slobodan ili zabranjen. Samo funkcionisanje ovih aparata biće automatsko, tako da će uvođenjem ove novine i sam saobraćaj biti automatizovan. Naime, u izvesnim razmacima davaće se slobodan prolaz u jednom pravcu, a posle proteklog intervala u drugom.
Nove instalacije na uglu kod Poštanske štedionice zapazili su u toku jučerašnjeg dana mnogi prolaznici. Mnogi koji nisu videli pre ove naprave dugo su ih zagledali, obilazili sa svih strana i raspitivali se čemu te naprave treba da služe. Drugim rečima novi stubovi sa saobraćajnim signalima bili su predmet ineteresovanja mnogih i mnogih prolaznika ulicom Kralja Aleksandra i Takovske.
Aparatima koji će bacati naizmenično, u jednom ili u drugom pravcu, svetlosne znakove, upravljaće se sa jednog mesta, iz Saobraćajne policije. Tako će sa beogradskih raskrsnica biti uklonjeni i mnogi saobraćajci, jer će njihov posao obavljati automatski aparati. Saobraćajci će i kod nas, kao i u drugim zemljama, služiti ubuduće kao neki kontrolori saobraćaja i arbitri prilikom eventualnih nesporazuma i sukoba."