PUNA LINIJA NA SREDINI PUTA: Zabrana koja se neosnovano dovodi u pitanje!
Neko je u hrvatskom sudu zaista postavio pitanje gde se zasniva zabrana preticanja na punoj liniji i dobio odgovor... Da, zaista je zabranjeno, nemojte preticati na punoj liniji!
U procesu obuke vozača, odnosno kada ste zeleni, retko sumnjate u ono što je instruktor rekao. Neke stvari se podrazumevaju. To je poenta. Zašto? Jer! Fokusirajte se na cilj! Uspešno položen vozački ispit.
POBESNELI MAKS: Pokušao pred policajcima da razbije kameru koja ga je snimila u prekršaju
BEZBEDNOST NA PRVOM MESTU: Da li je opasno telefonirati tokom sipanja goriva?
ČINI SE DA NEMA VELIKIH RAZLIKA? Troškovi popravki električnih, dizel i benzinskih automobila
U tom kontekstu mnogi se sećaju omiljene i tako često korišćene rečenice brojnih instruktora. Puna linija je za vas kao zid! Kada vozilom stanete na punu liniju, to je udarac u zid! Zamislite da je puna linija zid, to je najlakši način za pamćenje. Mnogi vozači pamte ova poređenja punih linija sa zidom, i to armiranog betona, kako umeju da ulepšaju elokventniji instruktori, iz davnih dana kada su pohađali auto-školu. U to vreme se nije moglo kopati po zakonu i propisima da bi se proverilo da li instruktor govori razumno ili je ova zabrana "preletanja" preko pune linije bila samo plod njegove mašte.
Valjda čovek zna šta priča, puna linija - zid! Nakon nekoliko godina tog procesa obuke, stvarni život pruža prave lekcije. Pogotovo oni koji te bez razloga udaraju po glavi, samo zato što se nekome tako prohtelo. Vremenom, stečeno znanje počinje da se dovodi u pitanje i traži osnovu za šta je kažnjen. Tu se koristi teza naučena vremenom da je svako nevin dok se ne dokaže suprotno, ali i ona po kojoj niko ne može biti kažnjen za delo za koje zakonom ili propisom nije predviđeno da je zabranjeno ili kažnjivo.
Tako se u glavama dosta vozača iskristalisalo pitanje gde tačno piše da ne treba voziti, preticati preko cele linije. Preokrenuli su Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima, ukucali ključnu reč u pretraživač, pročitali od prvog do poslednjeg članka. Pronašli su definiciju preticanja, našli niz propisa koji pominju preticanje kao i onih koji posebno predviđaju gde vozač ne sme da počne da pretiče ili obiđe vozilom, ali ni jedno slovo o punom redu.
Istina je! Međutim, morate znati da nije sve što treba da znate o pravima i obavezama vozača u saobraćaju zapisano u Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima! Postoje i drugi propisi koji regulišu relevantnu materiju. Ne uklapa se sve u jedan zakon. Uzmi ga! Što je mnogo, previše je. Međutim, čak i kada se nešto ne uklapa u jedan zakon već je sadržano u nizu propisa, to ne znači da vozači to ne moraju da znaju.
Trebalo bi da budete precizni i da kažete kako u članu. 58. Pravilnika o saobraćajnim znacima, signalizaciji i opremi na putevima doslovno stoji da: Uzdužne oznake na kolovozu izvode se pune, isprekidane i dvostruke, a da pune uzdužne linije označavaju zabranu prelaska vozila preko te linije ili zabranu kretanje vozila tom linijom. Zabrana prelaska vozila preko cele uzdužne linije, odnosno zabrana kretanja po njoj, zidu kako instruktori znaju da kažu! Isprekidane linije označavaju prestanak zabrane prelaska vozila preko te linije ili zabranu kretanja vozila duž te linije.
Odlično, reći ćete, ali taj Pravilnik ne predviđa nikakve kazne za prelazak pune uzdužne linije! Tačno, apsolutno tačno! Međutim, tu stupa na snagu Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima, da se vratimo na osnove! Učesnici u saobraćaju su dužni da se pridržavaju ograničenja, zabrana i obaveza izraženih postavljenim saobraćajnim znacima. Kazna za one koji se ne "poštuju" ovih zakonskih odredbi je 60 evra! Pogledajte čl. 12 Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, ako mi ne verujete na reč!
Muči vas termin postavljeni saobraćajni znak, nekako vam se čini da se puna uzdužna linija na kolovozu ne bi mogla podvesti pod pojam postavljeni saobraćajni znak. Isti član 12. istog zakona, u prvom stavu u kome je definisano šta se podrazumeva pod pojmom saobraćajni znaci, jasno kaže da su to i oznake na kolovozu i drugim površinama. Niko ne može osporiti da puna uzdužna linija nije oznaka puta.
- Odgovornost vozača motocikla ogleda se u tome što je preticao putnički automobil na delu kolovoza gde se nalazi puna središnja linija. Ovakvo ponašanje je protivno odredbi člana 12. stav 4. ZSPC-a kojom je propisano da su učesnici u saobraćaju dužni da se pridržavaju ograničenja, zabrana i obaveza propisanih zakonom, pa je preticanje preko pune linije direktno uzročno-posledično povezano. do nastanka saobraćajne gužve.nesreće - presuda suda.
Nije uvek potrebno stvari uzimati zdravo za gotovo, ne ispitivati, ne istraživati, ne sumnjati, ali u ovom slučaju, grafičko poređenje pune središnje linije na putu sa zidom može biti drastično, ali zapravo važi voda!