VIŠE DECU NEĆETE MOĆI DA VOZITE OVAKO: Kazne za nepoštovanje OVOG zakona su PAPRENE, svaki roditelj mora da zna!
Da vaše dete bude bezbedno.
Gotovo svaki roditelj kada ima dete u automobilu vozi sporije i opreznije nego inače. Naravno, on mora da poštuje zakon i odgovorno se ponaša kako bi zaštitio dete od potencijalne opasnosti. Važno je i da odabere adekvatno auto sedište koje u potpunosti odgovara uzrastu mališana. I mora ga bezbedno i pravilno instalirati u vozilo.
OPREZA NIKAD DOSTA: Kupovao polovnjaka u nemačkoj preko oglasa, pa ostao i bez para i bez kola
KATASTROFALNO: Trkali su se na prometnoj ulici i nastradala je devojčica
ZAKON STUPIO NA SNAGU: Evo zbog čega će se ODUZIMATI VOZILA!
Preporučuje se da se deca što je duže moguće voze u sedištima okrenutim u suprotnom smeru od kretanja vozila, jer su mlađani putnici do pet puta sigurniji u njima u odnosu na ona koja su u istom smeru sa kretanjem auta. Posle brojnih testiranja utvrđeno je da se u slučaju sudara šanse za preživljavanje ili izbegavanje ozbiljnih povreda povećavaju ako je dete smešteno u auto sedištu okrenutom u suprotnom smeru. Za to postoji objašnjenje.
Glava deteta nesrazmerna je u odnosu na telo. Ona je do 25% ukupne telesne težine u poređenju odraslom osobom, kod koje je taj odnos oko 6%. U isto vreme, vrat deteta je izuzetno ranjiv, jer još nije u potpunosti razvijen. Frontalni testovi sudara pokazuju da su sile koje deluju na vrat oko pet puta jače kada dete sedi okrenuto u istom smeru kretanja automobila u odnosu na suprotan smer.
Tokom udara, u dečje auto sedište okrenuto ka napred, telo sila izbacuje iz sedišta automobila, samo je kaiš taj koji drži gornji deo tela na mestu. Ali, glava i dalje želi da se pomeri napred. To rezultira prenošenjem sila sudara na vrat deteta, stvarajući ogroman pritisak u vratu. Najveća prednost auto sedišta okrenutog u suprotnom smeru je što podržava detetova čitava leđa, vrat i glavu, raspoređujući sile sudara na veću površinu i zbog toga značajno smanjuje sile koje deluju na vrat.
Stoga, sedište automobila okrenuto u suprotnom smeru pruža detetu bolju zaštitu, ujedno i smanjuje rizik od povreda u slučaju sudara.
Sva auto sedišta za decu na evropskom tržištu moraju biti odobrena u skladu sa zakonima ECE R44 ili UN R129. Korišćenjem sedišta navikavate decu od malih nogu na sigurnosni pojas i na činjenicu da u autu treba da sede i budu vezani. Nikako da, na primer, stoje između prednjih sedišta dok se vozilo kreće.
Šta kaže zakon u Srbiji?
Od ranije je na snazi da dete do 12. godine mora da se vozi na zadnjem sedištu. I, obavezno mora biti vezano sigurnosnim pojasem. Izuzeta su deca do 3 godine, koja se mogu prevoziti na prednjem sedištu, ukoliko su u svom sedištu okrenutom u suprotnom smeru od kretanja vozila. Tada, na suvozačevom mestu mora biti isključen bezbednosni vazdušni jastuk.
Zakon o bezbednosti saobraćaja je krajem 2020. prerađen, proširen i pooštren. Tada je na snagu stupio novi Pravilnik o bezbednosnim sedištima. Njime se propisuje način prevoženja dece u bezbednosnom sedištu i uslovi koje ono mora da ispunjava.
Novine u Pravilniku o bezbednosnim sedištima
Pravilnikom je propisano da bezbednosno sedište mora biti homologovano. To znači da najmanje ispunjava jednoobrazne tehničke uslove propisane UNECE pravilnicima 44/03 ili 129. Takvo sedište mora nositi oznaku "E", sa odgovarajućim brojem države koja je izdala homologaciju; homologacioni broj; naziv kategorije bezbednosnog sedišta; masu, odnosno visinu deteta.
Dečija auto sedišta dele se u dve klase. To su: potpuno (integralno – može se pričvrstiti sopstvenim kaiševima odnosno priključcima i tako čini potpun sistem bezbednog vezivanja lica); i nepotpuno (neintegralno – zahteva upotrebu sigurnosnog pojasa vozila).
Bezbednosna sedišta se, prema težini deteta, razvrstavaju u pet grupa:
- Grupa 0 - namenjena za bebe lakše od 10 kg;
- Grupa 0+ - namenjena za decu težine manje od 13 kg;
- Grupa I - namenjena za decu tešku od 9 do 18 kg;
- Grupa II - namenjena za decu od 15 do 25 kg;
- Grupa III - namenjena za decu težine od 22 do 36 kg.
Pored mase deteta, kriterijumi za pravilno korišćenje bezbednosnog sedišta, su visina i starost deteta. Dete niže od 135 cm prevozi se vezano u odgovarajućem, homologovanom bezbednosnom sedištu. Svi kaiševi, štitnici od udara i savitljive komponente sa sigurnosnom kopčom bezbednosnog sedišta, koji ograničavaju pokretljivost tela deteta u sedištu, treba da budu pravilno podešeni i pričvršćeni, u skladu sa uputstvom proizvođača dečijeg auto sedišta.
U slučaju da se pokretljivost tela deteta u njegovom sedištu ograničava korišćenjem sigurnosnog pojasa vozila, onda se kaiš zateže preko kukova, preko ramena i grudi deteta ili preko štitnika od udara ukoliko je on sastavni deo bezbednosnog sedišta.
Dečije auto sedište se pričvršćuje i koristi u vozilu u skladu sa deklaracijom i uputstvom proizvođača vozila, odnosno proizvođača dečijeg sedišta, gde je navedeno na koji način i u kojim tipovima vozila se ono može bezbedno koristiti. Sedište može imati dodatke – za sedenje; štitnik od udara itd.
Koliko je staro auto sedište i koji mu je vek trajanja?
Auto sedišta se često nasleđuju, ali je važno znati da ono ima svoj vek trajanja – oko 10 godina. Nekad može biti duži, ali i znatno kraći.
Ispod bezbednosnog sedišta za dete možete pronaći utisnuta dva simbola sata sa strelicama u sredini, koje pokazuju na broj. Jedna prikazuje godinu proizvodnje, a druga mesec. Ponekad može da bude malo teže pronaći ih, ali savet je da upalite svetlo kako biste ih jasnije videli. Kada saznate kada je vaša auto sedište napravljeno, znaćete koliko dugo možete da ga koristite. Auto sedište ima preporučeni vek od 10 godina, ali je važno uzeti u obzir habanje i druge faktore.
Ako je bilo uključeno u nesreću, čak i pri maloj brzini, auto sedište UVEK treba zameniti.
Osim što sledite preporučeni vek trajanja od 10 godina i auto sedište nije bilo uključeno u sudaru – postoji nekoliko stvari na koje treba obratiti pažnju. Jer, i one mogu signalizirati da je vreme da zamenite sedište za dete u automobilu. A to su:
- Da se ISOFIX tačke više ne zabravljuju u potpunosti;
- Pojas je vidljivo rastegnut do stepena koji utiče na to kako prijanja uz telo;
- Klokovi kopče za pojas su tupi – može biti prljavština ili tečnost koja je prodrla;
- Indikatori pokazuju greške ili ne rade kako bi trebalo;
- Potporna noga je iskrivljena ili slomljena;
- Dugmad, kopče za kaiš ili drugi delovi su otpali;
- Ako koristite ISOFIX bazu i ona se ne zaključava/otvara/spora je;
- Podešavanje nagiba/naslona za glavu ne radi.
Kazne za nepoštovanje zakona
Kazna za nekorišćenje auto sedišta iznosi 5.000 dinara. Ukoliko se dete prevozi u krilu na prednjem sedištu, predviđena je kazna od 20.000 do 40.000 dinara. Uz to ide i pet do sedam kaznenih poena. Najveća kazna, novčana od 100.000 do 120.000 dinara ili minimum 15 dana zatvora, predviđena je ukoliko se dete prevozi na mestu koje nije predviđeno za sedenje.
Nažalost, svakodnevno smo svedoci da mnogi i dalje ne poštuju zakon. Pravilo o obaveznom vezivanju dece na zadnjem sedištu brojni roditelji ignorišu. Često niža deca iako budu vezana, ne budu vezana kako treba. Naime, pojas na zadnjem sedištu treba da ide preko ramena deteta i ne sme da se useca u dečiji vrat.
Dakle, pojas nikako ne sme prelaziti preko vrata deteta, jer upravo takvo vezivanje može imati kobne posledice. Zato su važni busteri, sedišta-podmetači, koji decu uzdignu na veću visinu i doprinesu tome da pojas pravilno nalegne. Veoma je važno i da sedište bude montirano potpuno ispravno.