ВИШЕ ДЕЦУ НЕЋЕТЕ МОЋИ ДА ВОЗИТЕ ОВАКО: Казне за непоштовање ОВОГ закона су ПАПРЕНЕ, сваки родитељ мора да зна!
Да ваше дете буде безбедно.
Готово сваки родитељ када има дете у аутомобилу вози спорије и опрезније него иначе. Наравно, он мора да поштује закон и одговорно се понаша како би заштитио дете од потенцијалне опасности. Важно је и да одабере адекватно ауто седиште које у потпуности одговара узрасту малишана. И мора га безбедно и правилно инсталирати у возило.
ОПРЕЗА НИКАД ДОСТА: Куповао половњака у немачкој преко огласа, па остао и без пара и без кола
КАТАСТРОФАЛНО: Тркали су се на прометној улици и настрадала је девојчица
ЗАКОН СТУПИО НА СНАГУ: Ево због чега ће се ОДУЗИМАТИ ВОЗИЛА!
Препоручује се да се деца што је дуже могуће возе у седиштима окренутим у супротном смеру од кретања возила, јер су млађани путници до пет пута сигурнији у њима у односу на она која су у истом смеру са кретањем аута. После бројних тестирања утврђено је да се у случају судара шансе за преживљавање или избегавање озбиљних повреда повећавају ако је дете смештено у ауто седишту окренутом у супротном смеру. За то постоји објашњење.
Глава детета несразмерна је у односу на тело. Она је до 25% укупне телесне тежине у поређењу одраслом особом, код које је тај однос око 6%. У исто време, врат детета је изузетно рањив, јер још није у потпуности развијен. Фронтални тестови судара показују да су силе које делују на врат око пет пута јаче када дете седи окренуто у истом смеру кретања аутомобила у односу на супротан смер.
Током удара, у дечје ауто седиште окренуто ка напред, тело сила избацује из седишта аутомобила, само је каиш тај који држи горњи део тела на месту. Али, глава и даље жели да се помери напред. То резултира преношењем сила судара на врат детета, стварајући огроман притисак у врату. Највећа предност ауто седишта окренутог у супротном смеру је што подржава дететова читава леђа, врат и главу, распоређујући силе судара на већу површину и због тога значајно смањује силе које делују на врат.
Стога, седиште аутомобила окренуто у супротном смеру пружа детету бољу заштиту, уједно и смањује ризик од повреда у случају судара.
Сва ауто седишта за децу на европском тржишту морају бити одобрена у складу са законима ЕЦЕ Р44 или УН Р129. Коришћењем седишта навикавате децу од малих ногу на сигурносни појас и на чињеницу да у ауту треба да седе и буду везани. Никако да, на пример, стоје између предњих седишта док се возило креће.
Шта каже закон у Србији?
Од раније је на снази да дете до 12. године мора да се вози на задњем седишту. И, обавезно мора бити везано сигурносним појасем. Изузета су деца до 3 године, која се могу превозити на предњем седишту, уколико су у свом седишту окренутом у супротном смеру од кретања возила. Тада, на сувозачевом месту мора бити искључен безбедносни ваздушни јастук.
Закон о безбедности саобраћаја је крајем 2020. прерађен, проширен и пооштрен. Тада је на снагу ступио нови Правилник о безбедносним седиштима. Њиме се прописује начин превожења деце у безбедносном седишту и услови које оно мора да испуњава.
Новине у Правилнику о безбедносним седиштима
Правилником је прописано да безбедносно седиште мора бити хомологовано. То значи да најмање испуњава једнообразне техничке услове прописане УНЕЦЕ правилницима 44/03 или 129. Такво седиште мора носити ознаку "Е", са одговарајућим бројем државе која је издала хомологацију; хомологациони број; назив категорије безбедносног седишта; масу, односно висину детета.
Дечија ауто седишта деле се у две класе. То су: потпуно (интегрално – може се причврстити сопственим каишевима односно прикључцима и тако чини потпун систем безбедног везивања лица); и непотпуно (неинтегрално – захтева употребу сигурносног појаса возила).
Безбедносна седишта се, према тежини детета, разврставају у пет група:
- Група 0 - намењена за бебе лакше од 10 кг;
- Група 0 - намењена за децу тежине мање од 13 кг;
- Група И - намењена за децу тешку од 9 до 18 кг;
- Група II - намењена за децу од 15 до 25 кг;
- Група III - намењена за децу тежине од 22 до 36 кг.
Поред масе детета, критеријуми за правилно коришћење безбедносног седишта, су висина и старост детета. Дете ниже од 135 цм превози се везано у одговарајућем, хомологованом безбедносном седишту. Сви каишеви, штитници од удара и савитљиве компоненте са сигурносном копчом безбедносног седишта, који ограничавају покретљивост тела детета у седишту, треба да буду правилно подешени и причвршћени, у складу са упутством произвођача дечијег ауто седишта.
У случају да се покретљивост тела детета у његовом седишту ограничава коришћењем сигурносног појаса возила, онда се каиш затеже преко кукова, преко рамена и груди детета или преко штитника од удара уколико је он саставни део безбедносног седишта.
Дечије ауто седиште се причвршћује и користи у возилу у складу са декларацијом и упутством произвођача возила, односно произвођача дечијег седишта, где је наведено на који начин и у којим типовима возила се оно може безбедно користити. Седиште може имати додатке – за седење; штитник од удара итд.
Колико је старо ауто седиште и који му је век трајања?
Ауто седишта се често наслеђују, али је важно знати да оно има свој век трајања – око 10 година. Некад може бити дужи, али и знатно краћи.
Испод безбедносног седишта за дете можете пронаћи утиснута два симбола сата са стрелицама у средини, које показују на број. Једна приказује годину производње, а друга месец. Понекад може да буде мало теже пронаћи их, али савет је да упалите светло како бисте их јасније видели. Када сазнате када је ваша ауто седиште направљено, знаћете колико дуго можете да га користите. Ауто седиште има препоручени век од 10 година, али је важно узети у обзир хабање и друге факторе.
Ако је било укључено у несрећу, чак и при малој брзини, ауто седиште УВЕК треба заменити.
Осим што следите препоручени век трајања од 10 година и ауто седиште није било укључено у судару – постоји неколико ствари на које треба обратити пажњу. Јер, и оне могу сигнализирати да је време да замените седиште за дете у аутомобилу. А то су:
- Да се ISOFIX тачке више не забрављују у потпуности;
- Појас је видљиво растегнут до степена који утиче на то како пријања уз тело;
- Клокови копче за појас су тупи – може бити прљавштина или течност која је продрла;
- Индикатори показују грешке или не раде како би требало;
- Потпорна нога је искривљена или сломљена;
- Дугмад, копче за каиш или други делови су отпали;
- Ако користите ISOFIX базу и она се не закључава/отвара/спора је;
- Подешавање нагиба/наслона за главу не ради.
Казне за непоштовање закона
Казна за некоришћење ауто седишта износи 5.000 динара. Уколико се дете превози у крилу на предњем седишту, предвиђена је казна од 20.000 до 40.000 динара. Уз то иде и пет до седам казнених поена. Највећа казна, новчана од 100.000 до 120.000 динара или минимум 15 дана затвора, предвиђена је уколико се дете превози на месту које није предвиђено за седење.
Нажалост, свакодневно смо сведоци да многи и даље не поштују закон. Правило о обавезном везивању деце на задњем седишту бројни родитељи игноришу. Често нижа деца иако буду везана, не буду везана како треба. Наиме, појас на задњем седишту треба да иде преко рамена детета и не сме да се усеца у дечији врат.
Дакле, појас никако не сме прелазити преко врата детета, јер управо такво везивање може имати кобне последице. Зато су важни бустери, седишта-подметачи, који децу уздигну на већу висину и допринесу томе да појас правилно налегне. Веома је важно и да седиште буде монтирано потпуно исправно.