SIGURNO I PO PROPISIMA: Kako da pravilno ŠLEPUJETE automobil, a da vas ne "sačeka" ogromna KAZNA?
Budite spremni u svakom momentu.
Trenutak kada je potrebno šlepati vozilo koje je usled kvara mehaničkog ili elektronskog, zaista je stresan za svakog vozača.
Pre svega tu je zabrinutost za samo vozilo i nedostatka koji je u tom trenutku očigledno prisutan, ali i postavlja se pitanje kako se pravilno šlepa vozilo?
OBAVEZNO PROČITAJTE: Koliko je OPASNO ostaviti DECU I KUĆNE LJUBIMCE u vozilu na SUNCU?
UBUDUĆE BEŽIČNO DOPUNJAVANJE: Teslina vozila će imati specijalnu platformu
NE MORATE DA BRINETE: Evo kako da savladate HAUBU koja ne želi da sarađuje
Šta zakon kaže o šlepanju?
Šlepanje je, naime dozvoljeno isključivo vozilima koja zbog izazvanog kvara ili nedostatka određenog dela ne mogu bezbedno da se kreću kolovozom.
Ukoliko je potrebno šlepanje na auto–putu ili putu koji je rezervisan samo za saobraćaj motornih vozila, šlepanje je dozvoljeno ali samo do najbližeg isključenja, inače kazna za nepropisno šlepanje ide od 5.000 dinara.
Četvorotočkaš koji je u tom trenutku u kvaru može se vući ili uz pomoć užeta ili rude (krute veze) ili vešanjem za drugo ispravno vozilo.
Ukoliko je neispravan volan ili kočnice uže se ne sme koristi tokom šlepanja, a pomoću užeta se ne mogu šlepati ni autobus ili neko drugo teretno vozilo.
Uz pomoć kratke veze odnosno rude takođe ne smete vući automobil ukoliko je na njemu neispravan volan, ali ni u slučaju kada je "ukupna masa vučenog vozila veća od ukupne mase vozila koji šlepuje dok kočnice vučenog vozila nisu u funkciji" piše u zakonu.
Obavezna signalizacija tokom šlepanja
Tokom samog šlepanja potrebno je i obavezno uključiti migavce kako na vučenom tako i na vozilu koje obavlja šlepanje (naravno ukoliko su na vučenom vozilu migavci ispravni).
Na oba vozila je potrebno postaviti i trougao, a noću je dozvoljeno šlepanje jedino ako su zadnja poziciona svetla uključena (na neispravnom vozilu), ili ukoliko se žuto rotaciono svetlo nalazi na vučnom vozilu.
Ovi propisi su od izuzetnog značaja kada su otežani uslovi na putu, kao što je na primer vožnja po magli.
Ukoliko ste zaboravili tokom teorijske nastave, vredi podsetiti da je tokom same vuče u neispravnom vozilu moguće prisustvo jedino vozača, a novčane kazne su i ovde prisutne ukoliko se nešto od nabrojanog prekrši.
Maksimalna brzina i odstojanje tokom šlepanja
Opet ćemo se osvrnuti na zakon koji je usklađen sa maksimalnom bezbednošću vozača pa i u ovakvim vanrednim situacijama.
Dakle, ukoliko se vuča obavlja užetom rastojanje mora biti od 3 do 5 metara, a ukoliko se obavlja uz pomoć krute veze onda rastojanje može biti manje od 3 metra, dok je maksimalno do 10 metara.
Što se tiče brzine maksimalna dozvoljena brzina je 40 km/h.
Pravilno šlepanje sa sajlom
U praksi samo šlepanje može biti dosta komplikovano, za razliku od teorije (i kada čitate) kada se sve čini lako za relizovati.
Kada ste vezali automobile, bitno je da se prvi automobil kreće vrlo lagano kako bi se sajla zategla.
Osetićete da se lagano kreće sa vučom, ali jedan vozač kada krene treba da izbegava usporavanje ili kočenje kako ga ovaj drugi automobil, vučeni auto, ne bi sustigao i na taj način se izgubila zategnutost sajle.
Prilikom vuče sajlom idealno je da ona sve vreme bude zategnuta, ali to nije jednostavno postići i zbog toga je jako bitno da vozač koji je u vučenom autu bude pažljiv, prati situaciju i da na najmanji znak usporavanja automobile koji ga vuče počne i on da koči (polako) kako bi sajla ostala zategnuta i dalje.
Savetujemo vam da pred raskrsnicu ili krivinu, vučeni auto koči onaj drugi automobil koji vuče kako bi se izjednačeno i na vreme usporili bez opuštanja sajle i nastavili put.
Iako je ograničenje na 40mk/h vi se krećite onom brzinom kojom smatrade da je bezbedno i ne dozvolite da vas ostali vozači požuruju.
Dosta je automobila sa automatskim menjačem, ali iskusni serviseri kao i vozači će vam ipak savetovati da u situaciji kada je vašem automatiku potrebna vuča da kontaktirate šlep službu.
Moguće je da se vuku I ovi automobili, ali zavisno od proizvođača može to biti veoma rizično po sam automobil.
Kao što vidimo, nije osnovno prilikom šlepanja da se zakači uže za kuku i vozi.
Ukoliko se ne poštuju pravila mogu da nastanu problemi sa policijom kao i sa samom vučom drugog vozila.
Iako nismo u ovom tekstu odgovorili koliko se kilometra može vući vozilo koje je u kvaru, to nije precizno određeno.
U Nemačkoj je to definisano pa je dozvoljena vuče do 100 km, ali od vas kao vozača se očekuje da vozilo u kvaro sa tog mesta vučete pravo u servis ili u garažu.
Kako se na vreme pripremiti za šlepovanje vozila?
Bitno je da pronađete bezbedan prostor, idelano bi bilo veći parking na kojem nema saobraćaja.
Prilikom vožnje sa nižom brzinom obavezno ugasite motor, ali ključ ostavite u onom položaju u kojem neće doći do zaključavanja volana.
Kada skrećete ili kočite, prvobitno to radite blago, a onda možete i oštrije jer ćete na taj način steći pravu sliku o razlici kada je motor vašeg uatomobila upaljen i ugašen.
Bitno je da se u svakodnevnim okolnostima, kada nema potrebe za vučom upoznate sa svojim automobilom i naučite (kada niste pod stresom izazvanim kvarom automobila) kako namontirati alku za vuču.
Ukoliko imate uz automobil i uputstvo, obavezno ga pročitajte ili pronađite na internetu adekvatan tutorijal.