STIŽU NOVA PRAVILA? Evo šta bi moglo da se promeni sa vozačkim dozvolama i polaganjem ispita
Ključne izmene u postupku polaganja vozačkog ispita i izdavanju vozačkih dozvola podigle su prašinu.
Karima Deli, predsednica Odbora za saobraćaj i turizam pri Evropskom parlamentu, prošle nedelje predstavila je nacrt predloga koji teži reviziji pravila o polaganju vozačkog ispita i izdavanju vozačkih dozvola. Ova inicijativa izazvala je veliku pažnju javnosti i otvorila prostor za ozbiljne diskusije o saobraćajnoj politici Evropske unije.
VOZAČI, OPREZ: Na ulicama su nove kamere za merenje brzine - evo kako funkcionišu
ODLUKA JE DONETA: Sva nova Nissan vozila u Evropi biće 100% električna
KAD LEŽEĆI POLICAJCI NISU DOVOLJNI: Ovo je novi metod usporavanja saoraćaja (FOTO)
Prema predlogu, postojeće vozačke dozvole mogle bi da postanu prošlost već iduće godine, jer se planira njihova digitalizacija. Novi digitalni oblik dozvole bio bi važeći deset godina, dok bi vozači stariji od 70 godina morali na svakih pet godina da idu na medicinske preglede i da polože testove poznavanja saobraćaja.
Međutim, najviše pažnje izazvali su delovi predloga koji se odnose na mlade vozače. Na primer, mladim vozačima bi bila ograničena maksimalna brzina. Ako je na autoputu dozvoljena brzina od 130 km/h, mladi vozači bi smeli da voze najviše 120 km/h. Takođe, svaka država članica EU mogla bi doneti odluku o tome da li će mladima zabraniti noćnu vožnju.
Ovakav sistem već postoji u Srbiji.
Jedan od glavnih ciljeva ovog predloga je drastično smanjenje broja smrtnih slučajeva u saobraćajnim nesrećama. Statistika za prošlu godinu pokazuje da je bilo 20 hiljada smrtnih slučajeva na putevima Evropske unije. Cilj je da se taj broj smanji na nulu do 2050. godine.
Takođe, uvedene bi bile i promene kada je reč o polaganju vozačkog ispita. Pojavila bi se posebna dozvola za vožnju automobila težih od 1.8 tona, koja bi bila dostupna tek nakon navršene 21. godine. Ova promena odnosila bi se isključivo na nove vozačke dozvole; postojeći vozači koji su već ovlašćeni za vožnju takvih automobila zadržali bi svoje pravo.
Iako su stigle i brojne kritike, predlog je dobio podršku Evropskog saveta za bezbednost saobraćaja. O predlogu će se odlučivati u decembru.