Što je auto "besniji", to je manja šansa da stane na pešačkom prelazu!
Neverovatni podaci.
Stručnjaci su ustanovili da šanse da vozač stane pešaku i omogući mu prelazak ulice opadaju za tri odsto na svakih dodatnih 1.000 dolara vrednosti vozila.
Šta automobil koji vozite govori o vašem ponašanju u saobraćaju? Rezultati američke studije pokazuju da vlasnici skupljih i luksuznijih automobila vode manje računa o pešacima, posebno kad je reč o muškarcima i osobama koje nisu belci.
HUMANO: VW koristi tehniku 3D štampe za proizvodnju medicinske opreme
VEŽITE SE: Porsche Taycan Turbo S ide 270 KMH (VIDEO)
GREOTA: Vatrena stihija progutala preko 3.500 automobila (VIDEO)
Drugim rečima, što je automobil luksuzniji, manje je verovatno da će se vozač zaustaviti pešaku koji prelazi ulicu, piše portal Science Alert.
Vozači skupljih vozila možda se osećaju superiorno u odnosu na ostale učesnike u saobraćaju i ne vide potrebu da se prilagode ostalima, smatraju naučnici sa Univerziteta Nevada u Las Vegasu, koji su svoja zapažanja objavili u časopisu Journal of transport and health.
Osobe koje poseduju manje skupe automobile možda više saosećaju sa pešacima, zaključak je studije.
Vozači uopšteno nisu preterano skloni da se zaustavljaju pešaku koji čeka na raskrsnici ili pešačkom prelazu. Studija je pokazala da je među 461 vozačem čije su automobile stručnjaci pratili, samo njih 28 odsto propisno "propustilo" pešaka.
Grupa naučnika je tokom istraživanja pratila dvojicu muškaraca, belca i crnca, i dve žene, belkinju i crnkinju koji su prelazili ulicu u Las Vegasu. Koristili su pešačke prelaze u luksuznom i u skromnijem delu grada. Događaji su snimani, a vrednost automobila analizirana je naknadno.
Pokazalo se da su vozači ređe davali prednost pri prelasku ulice muškarcima i osobama koje nisu belci, nego ženama i belcima.
Stručnjaci su ustanovili da šanse da vozač stane pešaku i omogući mu prelazak ulice opadaju za tri odsto na svakih dodatnih 1.000 dolara vrednosti vozila.
Kortni Kohenur, Profesorka javnog zdravlja na Univerzitetu u Nevadi koje je vodila istraživanje, kaže da su se zapažanja stručnjaka poklapala sa ranijim studijama. One su ukazivale na to da je, što je vozilo bilo luksuznije, postojala manja verovatnoća da se vozač prilagodi ostalim učesnicima u saobraćaju.
Po podacima Svetske zdravstvene organizacije, u saobraćajnim nesrećama godišnje strada oko 1,24 miliona ljudi, a među njima više od petine čine pešaci.
- Ulice ne pripadaju samo jednoj vrsti korisnika. Automobili, pešaci, motociklisti i biciklisti imaju jednaka prava kada je u pitanju taj zajednički prostor i zaslužuju jednako poštovanje, smatra Kohenur.
Njen istraživački tim rezultate smatra vrlo važnima za javno zdravlje, posebno sa obzirom na činjenicu da su povrede pešaka i njihovo preživljavanje niski čak i ako se nesreća dogodi pri manjoj brizini.
Prema podacima Američkog automobilskog udruženja (American Automobile Association - AAA), rizik od teških povreda pešaka na kojeg je naletelo vozilo u proseku iznosi 10 odsto pri brzini od 26 km/h, 25 odsto pri 37 km/h, 50 odsto pri 50 km/h, 75 odsto pri 62 km/h i 90 odsto pri brzini od 74 km/h.