NEVEROVATNO: Evropa i dalje plaća da se vozi na struju ali i za hibride
Subvencije za električne automobile idu od 4.000€ pa sve do 14.000€ koliko namerava da da Italija.
Vozači u Srbiji koji razmišljaju da prestanu da truju sebe i sugrađane isparenjima iz auspuha svog automobila sa SUS motorom, nedavno su za to dobili i potporu države za ovu godinu. Kao i prethodnih nekoliko godina, Ministar za zaštitu životne sredine daje subvencije za kupovinu ekološki mnogo prihvatljivijih automobila.
KINESKA MARKA IZAZIVA TESLU: Dovode svoj sistem autonomne vožnje u Evropu (VIDEO)
VRAĆAJU SE SRBI SA PRODUŽENOG VIKENDA: Dugačke kolone vozila na magistralnom putu Zlatibor - Čačak
MUP U AKCIJI: Od ponedeljka pojačana kontrola saobraćaja, "na meti" policije dve kategorije vozača
Međutim, iz nekog razloga, ove godine različito je kod subvencija to što se ne mogu dobiti za automobile na kombinovani, hibridni pogon već samo za vozila koja idu u potpunosti "na struju".
Sa 5.000 evra, koliko se dobija za kupovinu e-automobila, Srbija ne zaostaje za zemljama razvijene Evrope, ali je sada izostanak plag-in hibrida iz dotacije države radi bolje životne sredine, malo gura naniže na listi "eko-frendli" država po ovom pitanju.
Tih pre, što se osim subvencija u Srbiji ne primenjuju ni drugi načini stimulacije e-mobilnosti i zelene tranzicije u saobraćaju, poput poreskih olakšica ili drugih benefita (besplatno parkiranje ili prolaz prolaz kroz sektore zabranjene za konvencionalna vozila).
A kakvih sve povlastica ima po Evropi?
HOLANDIJA
U Holandija, zemlji koja ubedljivo prednjači u e-mobilnosti, za kupovinu ili lizing električnog i plug-in vozila građanin dobije 4.000€ za novo vozilo ili 2.000€ za polovno.
Tu su i poreske olakšice, pa se za privatno vozilo na baterije (BEV) dobije umanjenje poreza pri kupovini vozila za 360€ a za hibride (PHEV) umanjenje prema emisiji. Uz to nema plaćanja poreza na vlasništvo kod BEV, a umanjenje je 50% kod PHEV (sledeće godine 75% poreza u BEV a 25% kod PHEV u 2025.).
NEMAČKA
Na drugom kraju liste sada je stigla Nemačka, koja je za sledeću godinu ukinula subvenciju (4.000€ savezne a ima lokalnih) zbog nedostatka para u budžetu.
U programu beneficija za ekološka vozila od 2016. godine nemačka vlada je potrošila 9,5 milijardi evra za koliko je sa 3.500€ i 4.500€ pomognuta kupovina 1,23 miliona BEV vozila i 770.000 PHEV.
Za ovu godinu je subvencija smanjena na 3.000€.
Cilj je da se do 2030. na putevima ima 15 miliona električnih vozila ali stručnjaci sada sumnjaju da će to zbog uskraćivanja subvencija biti ostvareno.
ITALIJA
Za razliku od Nemaca, Italijani, jedna od najvećih država i privreda EU rešili su da subvencije uvećaju i to znatno. Zbog toga što je tamošnja situacija sa starošću automobila kao u Srbiji, gde preovlađuju oni sa prastarim euro2 motorima, Vlada se sprema da uvede subvenciju od 13.700€ po e-automobilu za porodice kojima je godišnji prihodom manjim od 30.000 evra a koje bi dale na otpad svoj 20 godina stari automobil.
Standardna subvencije u Italiji je od 4.000€ do 6.000€ za kupovinu e-autombila i zamenu automobila sa euro4 do euro2 normom i 2.500€ i 1.500€ ako nema starog automobila.
I tamo postoje poreske olakšice. U većini italijanskih regiona vlasnici BEV i PHEV su izuzeti od plaćanja godišnjeg poreza na vlasništvo automobila u pet godina od prve registracije vozila. Posle toga umanjenje poreza je 75%..
Tu su u benefiti kao što je besplatan parking i prolaz kroz zone ograničenog saobraćaja (za konvencionalna vozila, ZTL zone).
SUBVENCIJE ZA HIBRIDE I U REGIONU
Subvencije ali i neke poreske olakšice i druge benefite imaju za električna vozila ali i, ističu u Sprske asocijacija uvoznika vozila i delova, i plag-in hibride, i u regionu.
SLOVENIJA
U Sloveniji za nova i polovna vozila ostvaruju fizička lica a pravna samo za nova (i to uz ograničenje od najviše 65.000€ vrednosti vozila). Visina subvencije kod fizičkih lica visina od vrednosti vozila a najviša je 6.500€.
Najavljuju se, po prvi put i subvencije za električne bicikle, ali i uvođenje poreza za vlasnike električnih vozila od 1. juna ove godine.
HRVATSKA
Hrvatska je subvencije uvela davne 2014. ali su prošle godine izostale zbog "izrade novih pravilnika". Iz auto-moto saveza Hrvatske najavljuju nove subvencije od maksimalno do 40% vrednosti vozila.
Poslednje su bile (2022.) 10.000€ za električna i 5.000€ za plag-in hibride.
Mnoge javne službe same finansiraju kupovinu isključivo električnih vozila. "Hrvatska pošta" ima oko 470 e-vozila i mrežu punionica a procena je da je 2023. samo na razlici u ceni "goriva" uštedela oko 240.000€.
CRNA GORA
U Crnoj Gori je fizička i pravna lica stimulišu sa 5.000€ za električna i 2.500€ za hibridna vozila. Odnedavno postoje subvencije i za nabavka ekoloških vozila za javni sektor - 7.500€ za električna i 4.000€ za hibridna vozila.
BOSNA I HERCEGOVINA
U Bosni i Hercegovini je u prošloj godini za kupovinu ekoloških vozila odobreno oko 500.000€ - po pola za prava i fizička lica. Za električna vozila iznos subvencija je bio oko 5.000€ (10.000 KM), za plag-in hibride 3.500€ i za hibride 2.500€.
SEVERNA MAKEDONIJA
U Severnoj Makedoniji subvencije postoje od 2017. i u 2022. su dostigle 5.000€ za električna vozila ali, kao i u Hrvatskoj, prošle godine sredstava u budžetu za njih nije bilo. Prema najavama iz medija ove godine će ih biti za električna i hibridna vozila ali i za vaučere za ugradnju TNG ili metanskih uređaja.
ALBANIJA
Albanija nema subvencije za nabavku eko-vozila ali je uvoz električnih vozila oslobođen carine, PDV-a (17%), ne plaća se putarina, tu su olakšice za porez, besplatno parkiranje i slično.
Država, koja se nada većim prihodima od turizma, stimuliše postavljanje električnih punjača u gradovima i duž glavnih saobraćajnica i elektrifikaciju javnog prevoza, kažu iz Srpske asocijacije uvoznika.