НЕВЕРОВАТНО: Европа и даље плаћа да се вози на струју али и за хибриде
Субвенције за електричне аутомобиле иду од 4.000€ па све до 14.000€ колико намерава да да Италија.
Возачи у Србији који размишљају да престану да трују себе и суграђане испарењима из ауспуха свог аутомобила са СУС мотором, недавно су за то добили и потпору државе за ову годину. Као и претходних неколико година, Министар за заштиту животне средине даје субвенције за куповину еколошки много прихватљивијих аутомобила.
КИНЕСКА МАРКА ИЗАЗИВА ТЕСЛУ: Доводе свој систем аутономне вожње у Европу (ВИДЕО)
ВРАЋАЈУ СЕ СРБИ СА ПРОДУЖЕНОГ ВИКЕНДА: Дугачке колоне возила на магистралном путу Златибор - Чачак
МУП У АКЦИЈИ: Од понедељка појачана контрола саобраћаја, "на мети" полиције две категорије возача
Међутим, из неког разлога, ове године различито је код субвенција то што се не могу добити за аутомобиле на комбиновани, хибридни погон већ само за возила која иду у потпуности "на струју".
Са 5.000 евра, колико се добија за куповину е-аутомобила, Србија не заостаје за земљама развијене Европе, али је сада изостанак плаг-ин хибрида из дотације државе ради боље животне средине, мало гура наниже на листи "еко-френдли" држава по овом питању.
Тих пре, што се осим субвенција у Србији не примењују ни други начини стимулације е-мобилности и зелене транзиције у саобраћају, попут пореских олакшица или других бенефита (бесплатно паркирање или пролаз пролаз кроз секторе забрањене за конвенционална возила).
А каквих све повластица има по Европи?
ХОЛАНДИЈА
У Холандија, земљи која убедљиво предњачи у е-мобилности, за куповину или лизинг електричног и плуг-ин возила грађанин добије 4.000€ за ново возило или 2.000€ за половно.
Ту су и пореске олакшице, па се за приватно возило на батерије (БЕВ) добије умањење пореза при куповини возила за 360€ а за хибриде (ПХЕВ) умањење према емисији. Уз то нема плаћања пореза на власништво код БЕВ, а умањење је 50% код ПХЕВ (следеће године 75% пореза у БЕВ а 25% код ПХЕВ у 2025.).
НЕМАЧКА
На другом крају листе сада је стигла Немачка, која је за следећу годину укинула субвенцију (4.000€ савезне а има локалних) због недостатка пара у буџету.
У програму бенефиција за еколошка возила од 2016. године немачка влада је потрошила 9,5 милијарди евра за колико је са 3.500€ и 4.500€ помогнута куповина 1,23 милиона БЕВ возила и 770.000 ПХЕВ.
За ову годину је субвенција смањена на 3.000€.
Циљ је да се до 2030. на путевима има 15 милиона електричних возила али стручњаци сада сумњају да ће то због ускраћивања субвенција бити остварено.
ИТАЛИЈА
За разлику од Немаца, Италијани, једна од највећих држава и привреда ЕУ решили су да субвенције увећају и то знатно. Због тога што је тамошња ситуација са старошћу аутомобила као у Србији, где преовлађују они са прастарим еуро2 моторима, Влада се спрема да уведе субвенцију од 13.700€ по е-аутомобилу за породице којима је годишњи приходом мањим од 30.000 евра а које би дале на отпад свој 20 година стари аутомобил.
Стандардна субвенције у Италији је од 4.000€ до 6.000€ за куповину е-аутомбила и замену аутомобила са еуро4 до еуро2 нормом и 2.500€ и 1.500€ ако нема старог аутомобила.
И тамо постоје пореске олакшице. У већини италијанских региона власници БЕВ и ПХЕВ су изузети од плаћања годишњег пореза на власништво аутомобила у пет година од прве регистрације возила. После тога умањење пореза је 75%..
Ту су у бенефити као што је бесплатан паркинг и пролаз кроз зоне ограниченог саобраћаја (за конвенционална возила, ЗТЛ зоне).
СУБВЕНЦИЈЕ ЗА ХИБРИДЕ И У РЕГИОНУ
Субвенције али и неке пореске олакшице и друге бенефите имају за електрична возила али и, истичу у Спрске асоцијација увозника возила и делова, и плаг-ин хибриде, и у региону.
СЛОВЕНИЈА
У Словенији за нова и половна возила остварују физичка лица а правна само за нова (и то уз ограничење од највише 65.000€ вредности возила). Висина субвенције код физичких лица висина од вредности возила а највиша је 6.500€.
Најављују се, по први пут и субвенције за електричне бицикле, али и увођење пореза за власнике електричних возила од 1. јуна ове године.
ХРВАТСКА
Хрватска је субвенције увела давне 2014. али су прошле године изостале због "израде нових правилника". Из ауто-мото савеза Хрватске најављују нове субвенције од максимално до 40% вредности возила.
Последње су биле (2022.) 10.000€ за електрична и 5.000€ за плаг-ин хибриде.
Многе јавне службе саме финансирају куповину искључиво електричних возила. "Хрватска пошта" има око 470 е-возила и мрежу пунионица а процена је да је 2023. само на разлици у цени "горива" уштедела око 240.000€.
ЦРНА ГОРА
У Црној Гори је физичка и правна лица стимулишу са 5.000€ за електрична и 2.500€ за хибридна возила. Однедавно постоје субвенције и за набавка еколошких возила за јавни сектор - 7.500€ за електрична и 4.000€ за хибридна возила.
БОСНА И ХЕРЦЕГОВИНА
У Босни и Херцеговини је у прошлој години за куповину еколошких возила одобрено око 500.000€ - по пола за права и физичка лица. За електрична возила износ субвенција је био око 5.000€ (10.000 КМ), за плаг-ин хибриде 3.500€ и за хибриде 2.500€.
СЕВЕРНА МАКЕДОНИЈА
У Северној Македонији субвенције постоје од 2017. и у 2022. су достигле 5.000€ за електрична возила али, као и у Хрватској, прошле године средстава у буџету за њих није било. Према најавама из медија ове године ће их бити за електрична и хибридна возила али и за ваучере за уградњу ТНГ или метанских уређаја.
АЛБАНИЈА
Албанија нема субвенције за набавку еко-возила али је увоз електричних возила ослобођен царине, ПДВ-а (17%), не плаћа се путарина, ту су олакшице за порез, бесплатно паркирање и слично.
Држава, која се нада већим приходима од туризма, стимулише постављање електричних пуњача у градовима и дуж главних саобраћајница и електрификацију јавног превоза, кажу из Српске асоцијације увозника.