VEROVATNO NISTE ZNALI: Sve tajne klima-uređaja u automobilu
Nekad je bila luksuz, a sad je obavezna oprema.
Sa dolaskom prvog toplotnog talasa, mnogi su u svojim automobilima bili primorani upaliti klima-uređaj. U protivnom, automobili bi postali peći na točkovima, odnosno mesta opasna po zdravlje u kojima mnogi mogu biti i životno ugroženi.
KRAJ JEDNE ERE: Objavljeno KADA ĆE POSLEDNJA FIESTA sići sa trake!
OBRATITE PAŽNJU: Kako da znate da je majstor LOŠE URADIO posao prilikom lakiranja automobila
Klima-uređaj je danas potreba bez koje se ne može, pa ne čudi što je na gotovo svim novim automobilima deo obavezne opreme. Pritom se stiče dojam da u pojedinim automobilima klima-uređaj bolje radi. Najčešće je nešto drugo, pogrešno korištenje ili čak nekorektno održavanje.
Motor mora da radi
Izuzmemo li električna vozila jasno je da s ugašenim motorom neće biti ništa od rada klima-uređaja. Upravo tako, za pogon klima-uređaja je potrebna struja, a nju daje alternator kojeg pokreće motor, odnosno benzin. Da, klima indirektno utiče na potrošnju goriva, ali manje nego što bi to imali otvoreni prozori pri vožnji od 90 km/h. U tom slučaju otpor vazduha će imati daleko veći uticaj od klime koja vam ne pije više od pola litre goriva na 100 km.
Stoga tu nema govora. Ako je vruće koristite klimu, a mi bismo išli korak dalje i rekli da slobodno u takvim uslovima nije loše isključiti ni start-stop sistem i time izbegavati Eco način rada. Ekstremne situacije traže odgovarajuće mere, pa makar i trošili nešto više goriva.
Kako pomoći?
Ako želite leti boravak u automobilu učiniti što ugodnijim, ovi saveti bi vam mogli biti od pomoći. Naravno, ako je auto bio u garaži i ''ohlađen'' je, biće vam ugodnije u vožnji. Međutim, dovoljno je potražiti hladovinu, pokriti vetrobransko staklo i/ili koristiti zaštitnu foliju. Osim što štiti od zagrevanja (i pogleda), radi se o sigurnosnom dodatku.
Nadalje, pre polaska je pametno otvoriti sve prozore i provetriti automobil radom ventilacije na maksimumu. Tako možete ohladiti kabinu i za više od deset stepeni Celzijusa. A kad je klima-uređaj konačno uključen, slobodno pritisnite i dugme za recirkulaciju vazduha. Ventilacija će tada koristiti već ohlađeni vazduh iz kabine, a neće uvoditi topli vazduh iz okoline.
Takođe, ako stojite u koloni recirkulacija vazduha znači i čišći vazduh u kabini. Studije su pokazale da recirkulacijom vazduha tokom stajanja u koloni količina štetnih čestica u kabini se smanjuje za oko 20 posto.
Pritom je važno temperaturu prilagoditi tako da bude 5 - 6° C niža nego spoljna temperatura kako organizam ne bi pretrpeo šok nakon što izađete iz vozila. Takođe, pametno je klimu isključiti par minuta pre zaustavljanja i pustiti da radi ventilator. Tako će se isušiti nakupljena vlaga i smanjiti mogućnost razvoja raznih mikroorganizama, time i kasnije stvaranja neugodnog mirisa.
Održavanje klime
Uz redovno punjenje plinom čim se primeti slabije hlađenje, potrebno je svake dve godine vršiti zamenu filtera klima-uređaja. Osim redovnog servisiranja, dobro je redovno koristiti klima-uređaj. Tokom godine bar jednom nedeljno uključite klima-uređaj na par minuta. Tako produžujete životni vek kompresora i sprečavate gubitak medija.