ВЕРОВАТНО НИСТЕ ЗНАЛИ: Све тајне клима-уређаја у аутомобилу
Некад је била луксуз, а сад је обавезна опрема.
Са доласком првог топлотног таласа, многи су у својим аутомобилима били приморани упалити клима-уређај. У противном, аутомобили би постали пећи на точковима, односно места опасна по здравље у којима многи могу бити и животно угрожени.
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2023/07/02/fiest.jpg?itok=6tpw2KPs)
КРАЈ ЈЕДНЕ ЕРЕ: Објављено КАДА ЋЕ ПОСЛЕДЊА ФИЕСТА сићи са траке!
![](https://www.sd.rs/sites/default/files/styles/search_desktop/public/a/t/2023/07/02/slikaa.jpg?itok=7zvB3tO-)
ОБРАТИТЕ ПАЖЊУ: Како да знате да је мајстор ЛОШЕ УРАДИО посао приликом лакирања аутомобила
Клима-уређај је данас потреба без које се не може, па не чуди што је на готово свим новим аутомобилима део обавезне опреме. Притом се стиче дојам да у појединим аутомобилима клима-уређај боље ради. Најчешће је нешто друго, погрешно кориштење или чак некоректно одржавање.
Мотор мора да ради
Изузмемо ли електрична возила јасно је да с угашеним мотором неће бити ништа од рада клима-уређаја. Управо тако, за погон клима-уређаја је потребна струја, а њу даје алтернатор којег покреће мотор, односно бензин. Да, клима индиректно утиче на потрошњу горива, али мање него што би то имали отворени прозори при вожњи од 90 км/х. У том случају отпор ваздуха ће имати далеко већи утицај од климе која вам не пије више од пола литре горива на 100 км.
Стога ту нема говора. Ако је вруће користите климу, а ми бисмо ишли корак даље и рекли да слободно у таквим условима није лоше искључити ни старт-стоп систем и тиме избегавати Ецо начин рада. Екстремне ситуације траже одговарајуће мере, па макар и трошили нешто више горива.
Како помоћи?
Ако желите лети боравак у аутомобилу учинити што угоднијим, ови савети би вам могли бити од помоћи. Наравно, ако је ауто био у гаражи и ''охлађен'' је, биће вам угодније у вожњи. Међутим, довољно је потражити хладовину, покрити ветробранско стакло и/или користити заштитну фолију. Осим што штити од загревања (и погледа), ради се о сигурносном додатку.
Надаље, пре поласка је паметно отворити све прозоре и проветрити аутомобил радом вентилације на максимуму. Тако можете охладити кабину и за више од десет степени Целзијуса. А кад је клима-уређај коначно укључен, слободно притисните и дугме за рециркулацију ваздуха. Вентилација ће тада користити већ охлађени ваздух из кабине, а неће уводити топли ваздух из околине.
Такође, ако стојите у колони рециркулација ваздуха значи и чишћи ваздух у кабини. Студије су показале да рециркулацијом ваздуха током стајања у колони количина штетних честица у кабини се смањује за око 20 посто.
Притом је важно температуру прилагодити тако да буде 5 - 6° Ц нижа него спољна температура како организам не би претрпео шок након што изађете из возила. Такође, паметно је климу искључити пар минута пре заустављања и пустити да ради вентилатор. Тако ће се исушити накупљена влага и смањити могућност развоја разних микроорганизама, тиме и касније стварања неугодног мириса.
Одржавање климе
Уз редовно пуњење плином чим се примети слабије хлађење, потребно је сваке две године вршити замену филтера клима-уређаја. Осим редовног сервисирања, добро је редовно користити клима-уређај. Током године бар једном недељно укључите клима-уређај на пар минута. Тако продужујете животни век компресора и спречавате губитак медија.