U Beogradu 280 pametnih semafora, da li sada brže prolazite kroz raskrsnice?
Sistem za svaku raskrsnicu u Beogradu izračunava nove signalne programe na osnovu trenutne situacije u saobraćaju i optimizuje parametre kao što su trajanje zelenog svetla za svaki prilaz, davanje prioriteta određenim tokovima i zeleni talas.
Grad Beograd je krajem 2019. godine potpisao ugovor za implementaciju sistema adaptibilnog upravljanja saobraćajem na 322 raskrsnice, sa kompanijama Yunex Traffic i Telegroup. Od tog perioda pa do sada broj raskrsnica opremljenih "pametnim semaforima" u prestonici raste iz dana u dan i dostigao je broj od 280.
Međutim, često se koristi izraz pametni semafori, a da se jako malo zna šta se zapravo krije iza ovog imena, šta je cilj sistema i odakle dolazi ta "pamet".
Adaptibilno upravljanje je upravljanje saobraćajem u realnom vremenu u skladu sa postavljenim strategijama iz centra za upravljanje saobraćajem, piše eKapija.
Sistem za svaku raskrsnicu u Beogradu izračunava nove signalne programe na osnovu trenutne situacije u saobraćaju i optimizuje parametre kao što su trajanje zelenog svetla za svaki prilaz, davanje prioriteta određenim tokovima i zeleni talas.
Takođe, u slučaju naglog povećanja obima saobraćaja sistem reaguje i menja parametre u realnom vremenu. Na primer, u zoni Ruzveltove ulice, u večernjim časovima kada se održavaju utakmice u hali Aleksandar Nikolić sistem prepoznaje da je iz pravca hale povećan saobraćaj pa produžava trajanje zelenog svetla kako bi što više vozila prošlo.
U zoni koju čine Bulevar kralja Aleksandra (od Resavske do Gospodara Vučića) i Beogradska ulica (od Trga Slavija do pešačkog prelaza nakon Pravnog fakulteta, vršeno je poređenje pre i nakon uvođenja pametnih semafora.
Rezultati pokazuju da je vreme putovanja i broj zaustavljanja u jutarnjem špicu u Bulevaru kralja Aleksandra, u smeru od Cvetkove pijace ka Tašmajdanskom parku smanjeno za 26%.
Najveća prednost sistema je i ta što prepoznaje da u jutarnjem špicu kod Pravnog fakulteta najviše vozila nailazi iz Beogradske ulice te im daje više zelenog vremena pa je i u Beogradskoj ulici, od Pravnog fakulteta ka Trgu Slavija vreme putovanja smanjeno za 5% čime se postiže "optimum" na celoj zoni.
Sekretarijat za saobraćaj se odlučio i na davanje prioriteta tramvajima kako bi se promovisao javni prevoz i smanjilo zagađenje uzrokovano saobraćajem.
U Ruzveltovoj ulici tramvajima je vreme putovanja skraćeno i do 40% u proseku što će, nadamo se, podstaći Beograđane da biraju ovaj vid prevoza.
Pored Ruzveltove, tramvaji imaju prioritet i u Bulevaru kralja Aleksandra, Bulevaru Milutina Milankovića, ulici Jurija Gagarina.
Interesantna činjenica jeste da su ovi pametni uređaji zapravo spremni i za buduću komunikaciju sa vozilima i infrastrukturom, dok sami semafori predstavljaju najnoviju 1 Watt tehnologiju kojom se ostvaruju značajne uštede električne energije, i do 80% u odnosu na standardnih 230V, a zamenjeno je već 4.300 semaforskih lanterni.