У Београду 280 паметних семафора, да ли сада брже пролазите кроз раскрснице?
Систем за сваку раскрсницу у Београду израчунава нове сигналне програме на основу тренутне ситуације у саобраћају и оптимизује параметре као што су трајање зеленог светла за сваки прилаз, давање приоритета одређеним токовима и зелени талас.
Град Београд је крајем 2019. године потписао уговор за имплементацију система адаптибилног управљања саобраћајем на 322 раскрснице, са компанијама Yunex Traffic и Телегроуп. Од тог периода па до сада број раскрсница опремљених "паметним семафорима" у престоници расте из дана у дан и достигао је број од 280.
Међутим, често се користи израз паметни семафори, а да се јако мало зна шта се заправо крије иза овог имена, шта је циљ система и одакле долази та "памет".
Адаптибилно управљање је управљање саобраћајем у реалном времену у складу са постављеним стратегијама из центра за управљање саобраћајем, пише еКапија.
Систем за сваку раскрсницу у Београду израчунава нове сигналне програме на основу тренутне ситуације у саобраћају и оптимизује параметре као што су трајање зеленог светла за сваки прилаз, давање приоритета одређеним токовима и зелени талас.
Такође, у случају наглог повећања обима саобраћаја систем реагује и мења параметре у реалном времену. На пример, у зони Рузвелтове улице, у вечерњим часовима када се одржавају утакмице у хали Александар Николић систем препознаје да је из правца хале повећан саобраћај па продужава трајање зеленог светла како би што више возила прошло.
У зони коју чине Булевар краља Александра (од Ресавске до Господара Вучића) и Београдска улица (од Трга Славија до пешачког прелаза након Правног факултета, вршено је поређење пре и након увођења паметних семафора.
Резултати показују да је време путовања и број заустављања у јутарњем шпицу у Булевару краља Александра, у смеру од Цветкове пијаце ка Ташмајданском парку смањено за 26%.
Највећа предност система је и та што препознаје да у јутарњем шпицу код Правног факултета највише возила наилази из Београдске улице те им даје више зеленог времена па је и у Београдској улици, од Правног факултета ка Тргу Славија време путовања смањено за 5% чиме се постиже "оптимум" на целој зони.
Секретаријат за саобраћај се одлучио и на давање приоритета трамвајима како би се промовисао јавни превоз и смањило загађење узроковано саобраћајем.
У Рузвелтовој улици трамвајима је време путовања скраћено и до 40% у просеку што ће, надамо се, подстаћи Београђане да бирају овај вид превоза.
Поред Рузвелтове, трамваји имају приоритет и у Булевару краља Александра, Булевару Милутина Миланковића, улици Јурија Гагарина.
Интересантна чињеница јесте да су ови паметни уређаји заправо спремни и за будућу комуникацију са возилима и инфраструктуром, док сами семафори представљају најновију 1 Watt технологију којом се остварују значајне уштеде електричне енергије, и до 80% у односу на стандардних 230В, а замењено је већ 4.300 семафорских лантерни.