VAŽNO JE ZNATI: Kada se radi mali, a kada veliki servis – koje su cene i koliko su poskupeli
„Skuplje je u stvari jeftinije“.
Svaki vozač zna da ukoliko želi da njegov automobil uvek bude u odličnom stanju za vožnju, od velike je važnosti da se redovno vrši mali i veliki servis vozila. Koliko košta veliki, a koliko mali servis automobila, i koliko je ova usluga poskupela u poslednjih nekoliko godina?
SMANJITE STRES PRILIKOM VOŽNJE: Češće gledajte na sat u vašem automobilu
ZABRINJAVAJUĆE: Veliki broj vozača NE POZNAJE servisne radnje niti lampice upozorenja!
NEVEROVATNO: Evo šta vozačima predstavlja najveći problem u toku vožnje
Za automehaničare ljudi koji rade u autoindustriji kažu da su doktori, jer kao što doktori stalno upozoravaju da preventiva smanjuje mogućnost ozbiljnih bolesti, automehaničari ponavljaju da mali servis smanjuje mogućnost za velike kvarove na vašim automobilima.
Automehaničari za mali servis kažu da se radi o redovnom održavanju auta koje je izuzetno važno za njegovu dugovečnost. Redovnim odlaskom na male servise vozači izbegavaju situaciju da ostavite vašeg ljubimca kod majstora, čekate nabavku neophodnog dela i "masno" plaćanje. Ukoliko ne želite sve ovo, struka ukazuje da manji i češći servisi čuvaju vaše živce i vaš novčanik.
Za veliki servis automehaničari ističu da je u pitanju ozbiljan posao koji treba poveriti dobrom stručnjaku. Naročito kada je reč o modernim, kompjuterizovanim automobilima gde vlasnici nemaju neophodne alate ili veštine da izvrše proveru. Veliki servis je periodični servis pri kome se menja set zupčastog kaiša, odnosno lanca. Ne propustite da ih zamenite u predviđenim intervalima zato što njihovim pucanjem možete izazvati teže kvarove na vozilu.
Da bi se sva četiri takta rada motora sa unutrašnjim sagorevanjem odvijala usklađeno potrebno je da rad kolenastog vratila (radilice) motora bude usklađen sa radom bregastog vratila i ventila. Ova dva mehanička sistema povezuje zupčasti kaiš ili pogonski lanac.
Svi se slažu da je redovan servis važno obavljati redovno i onda kada je, prema svojstvima svakog automobila, predviđeno da se on obavi – a ne kada vas nužda natera na to.
Kamenko Jovanović, vlasnik servisa "AS Kameni", navodi da se izvođenje malog, ili kako se u narodu zove redovnog servisa, razlikuje od onoga što praktikuju ovlašćeni servisi automobila.
- Ovlašćeni serviseri imaju pravilo da na 15.000 kilometara menjaju isključivo ulje i filter ulja, a na 30.000 kilometara menjaju ulje, filter ulja, filter vazduha, goriva i filter kabine. To je zbog evropskih standarda koji traže da budu "long live" ti servisi. Međutim, u narodu, mali servisi se rade od 10 do 15 hiljada kilometara, ulje, filter ulja, filter vazduha i fliter kabine, a svaki drugi servis menjamo filter goriva, ukoliko ga auto poseduje - navodi Jovanović.
Prema njegovim rečima, za odrađivanje velikog servis je razlika u tome da li auto ima zupčasti remen ili poseduje lanac.