VELIKA PROMENA OD 6. JULA: Koji će sve sistemi biti obavezni u novim modelima
Najkontroverzniji je takozvani ISA sistem, odnosno ili "inteligentno prilagođavanje brzine".
Od 6. jula ove godine u sve nove modele automobila, kamiona i autobusa koji se prodaju u Evropskoj uniji biće ugrađen veći broj novih sistema, odnosno oni će biti obavezni. Cilj uredbe EU je da automobili budu bezbedniji.
Ova godina označava početak prelaznog perioda u kome će modeli predstavljeni pre ovog roka imati mogućnost adaptacije, ali će od 2024. svi novi automobili morati da budu opremljeni ovim tehnologijama.
Najkontroverzniji je takozvani ISA sistem (Intelligent Speed Assistant). Ovo je sistem pomoći vozaču koji upozorava na najveću dozvoljenu brzinu. Sistem bi trebalo da, prateći znakove na putu ili navigaciji, automatski smanji snagu motora, ali i da omogući preticanje, odnosno da se isključi kada vozač pritisne papučicu gasa.
Iako se sistem može deaktivirati u meniju svakog vozila, on će ponovo biti aktivan svaki put kada se vozilo pokrene. Kako će to funkcionisati u praksi? Videćemo... Posebno je izazovan deo o dopuštanju i prepoznavanju pretjecanja.
Osim toga, sva vozila će biti opremljena crnom kutijom ili zvanično EDR-om. Ovaj sistem, koji je već prisutan u mnogim novim automobilima, čuva podatke nekoliko sekundi pre nesreće.
Snimaju se informacije o brzini, položaju upravljača i da li automobil ima upaljene farove. Ovim podacima za sada mogu pristupiti samo državni organi i proizvođači automobila, a nisu dostupni osiguravačima.
Mnogi nezavisni stručnjaci protestovali su protiv postavljanja crnih kutija jer misle da su proizvođači automobila lobirali za njih zbog svojih interesa.
Takođe, od 6. jula svi automobili će biti opremljeni zadnjim kamerama, automatskim kočenjem u slučaju nužde, parking senzorima, sistemima za upozorenje na napuštanje trake, sistemima za upozorenje na umor i pripremom za ugradnju uređaja "alcolock", tj. sistema koji bi se mogao ugraditi u vozila sa višestrukim prestupnicima.
Tu se misli na vozače koji su više puta vozili pod dejstvom alkohola i koji su pritom izazvali saobraćajne nezgode. "Alcolock" im ne bi dozvolio da voze ako su pod dejstvom alkohola. Za sada, "alcolock" uređaji će se posebno tretirati u svakom nacionalnom zakonodavstvu.
Na kraju, kombi, kamioni i autobusi moraju biti opremljeni sistemom za nadzor pritiska u gumama. Putnički automobili imaju ovu funkciju od 2014. godine.