ВЕЛИКА ПРОМЕНА ОД 6. ЈУЛА: Који ће све системи бити обавезни у новим моделима
Најконтроверзнији је такозвани ИСА систем, односно или "интелигентно прилагођавање брзине".
Од 6. јула ове године у све нове моделе аутомобила, камиона и аутобуса који се продају у Европској унији биће уграђен већи број нових система, односно они ће бити обавезни. Циљ уредбе ЕУ је да аутомобили буду безбеднији.
Ова година означава почетак прелазног периода у коме ће модели представљени пре овог рока имати могућност адаптације, али ће од 2024. сви нови аутомобили морати да буду опремљени овим технологијама.
Најконтроверзнији је такозвани ИСА систем (Intelligent Спеед Assistant). Ово је систем помоћи возачу који упозорава на највећу дозвољену брзину. Систем би требало да, пратећи знакове на путу или навигацији, аутоматски смањи снагу мотора, али и да омогући претицање, односно да се искључи када возач притисне папучицу гаса.
Иако се систем може деактивирати у менију сваког возила, он ће поново бити активан сваки пут када се возило покрене. Како ће то функционисати у пракси? Видећемо... Посебно је изазован део о допуштању и препознавању претјецања.
Осим тога, сва возила ће бити опремљена црном кутијом или званично ЕДР-ом. Овај систем, који је већ присутан у многим новим аутомобилима, чува податке неколико секунди пре несреће.
Снимају се информације о брзини, положају управљача и да ли аутомобил има упаљене фарове. Овим подацима за сада могу приступити само државни органи и произвођачи аутомобила, а нису доступни осигуравачима.
Многи независни стручњаци протестовали су против постављања црних кутија јер мисле да су произвођачи аутомобила лобирали за њих због својих интереса.
Такође, од 6. јула сви аутомобили ће бити опремљени задњим камерама, аутоматским кочењем у случају нужде, паркинг сензорима, системима за упозорење на напуштање траке, системима за упозорење на умор и припремом за уградњу уређаја "алцолоцк", тј. система који би се могао уградити у возила са вишеструким преступницима.
Ту се мисли на возаче који су више пута возили под дејством алкохола и који су притом изазвали саобраћајне незгоде. "Алцолоцк" им не би дозволио да возе ако су под дејством алкохола. За сада, "алцолоцк" уређаји ће се посебно третирати у сваком националном законодавству.
На крају, комби, камиони и аутобуси морају бити опремљени системом за надзор притиска у гумама. Путнички аутомобили имају ову функцију од 2014. године.