Vozite stariji automobil? Ovo su kvarovi koji mogu neprijatno da vas iznenade!
Imajući u vidu kolika je prosečna starost vozila na našim putevima i ulicama, ovo su stvari koje je korisno znati...
Što su automobili stariji, njihovi vlasnici treba da računaju sa većim kvarovima i troškovima popravki, ali i sve ozbiljnijim problemima, od kojih neki na prvi pogled nisu očigledni, ali mogu imati teške posledice.
Sistem kočnica
Komponente automobila stare i propadaju zbog godina i zamora materijala, ali često i usled neodgovarajućeg održavanja. Osim toga, pojedine komponente su već na osnovu određenih tehničkih rešenja inferiorne u odnosu na one na novijim modelima.
Desetak godina stari automobili, posebno nižih klasa, neretko još uvek koriste zadnje doboš kočnice umesto diskova i time već u startu imaju slabiju moć kočenja, pa im je zaustavni put duži, što posebno dolazi do izražaja u lošijim vremenskim uslovima.
Ne treba zaboraviti ni gume, za koje se podrazumeva da moraju biti u dobrom stanju.
Takođe, stariji modeli često nisu opremljeni nikakvim elektronskim sistemima koji su povezani sa kočnicama. A ako i jesu, lako je moguće da ni oni neće raditi ispravno ili barem ne u punom kapacitetu ako same kočnice nisu potpuno ispravne.
Redovno i pravilno održavanje ovoga dela vozila zato je izuzetno važno i kod novijih, a kamoli kod starijih automobila. Zato se nikakvi simptomi problema sa kočnicama, poput propadajuće papučice, čudnih zvukova ili vibracija ne smeju ignorisati jer bi mogli da dovedu do ozbiljne nesreće.
Amortizeri i opruge
U istoj meri kao i kočnice i upravljački sistem, na ponašanje automobila u vožnji utiču i komponente ogibljenja, kao što su amortizeri i opruge.
Kad su ispravni, ovi delovi održavaju optimalan kontakt točkova sa podlogom bez obzira na neravnine i izraženije pukotine u asfaltu, ali je vremenom i njih potrebno zameniti naročito kad je primetno da automobil postaje sve nestabilniji i podložan ljuljanju i naginjanju u vožnji.
Osim na samu udobnost vožnje, to utiče i na upravljivost i bezbednost automobila, a osim toga može uzrokovati i preterano i nejednako trošenje guma. A onda i njih, baš kao i amortizere, treba menjati barem u paru, jer će u suprotnom bezbednost u vožnju biti ozbiljno narušena.
Mehaničke komponente
Mehaničke komponente vremenom su sve podložnije trošenju. Reč je o prirodnom procesu koji se može odložiti, i to redovnim održavanjem, ali ne i potpuno zaustaviti.
I najkvalitetnije originalne delove potrebno je pre ili kasnije zameniti. U ovu grupu spadaju letva volana, servo pumpa, alternator… i premda se na prvi pogled može činiti da problemi u vezi sa njima nisu toliko opasni kao neki drugi, to je daleko od istine.
Kvar alternatora će vas ostaviti na putu ko zna gde i kad, a problemi sa letvom i servom volana imaće još opasnije posledice, jer oni direktno utiču na upravljanje vozilom, navodi Revija HAK.
U najgorem slučaju posledice mogu biti izletanje sa puta ili druga vrsta nezgode sa potencijalno teškim povredama putnika. Dakle i ovde je reč o delovima kod kojih se naznake problema ne smeju ignorisati.
Elektronske komponente
Što više elektronike, to više problema, često znaju da kažu stari majstori i mehaničari.
Manji problemi kojih će se većina ljudi najpre setiti u ovoj kategoriji obično su otkazivanje motora električnih podizača prozora ili centralnog zaključavanja, no kako elektronika danas upravlja praktično svim sistemima automobila, jasno je da pogođeni mogu biti i mnogo ozbiljniji elementi, posebno oni bezbednosni, uključujući razne sisteme asistencije vozaču, kao i "mozak" vozila u vidu centralnog računara, što može da dovede do skupocenih kvarova.
Da pritom ne moramo ići čak ni toliko daleko, pokazuje primer još jednog vrlo malog i jednostavnog, ali izuzetno važnog sklopa: elektromotora koji pokreće brisače vetrobrana ili zadnjeg stakla.
Njegov kvar znači i momentalni gubitak vidljivosti u slučaju atmosferskih padavina na putu, što u nekim situacijama može dovesti do fatalnih posledica.
Za popravku ovakvih kvarova jednostavno nema alternative, jer je vidljivost u vožnji prvi preduslov bezbednosti.