Возите старији аутомобил? Ово су кварови који могу непријатно да вас изненаде!
Имајући у виду колика је просечна старост возила на нашим путевима и улицама, ово су ствари које је корисно знати...
Што су аутомобили старији, њихови власници треба да рачунају са већим кваровима и трошковима поправки, али и све озбиљнијим проблемима, од којих неки на први поглед нису очигледни, али могу имати тешке последице.
Систем кочница
Компоненте аутомобила старе и пропадају због година и замора материјала, али често и услед неодговарајућег одржавања. Осим тога, поједине компоненте су већ на основу одређених техничких решења инфериорне у односу на оне на новијим моделима.
Десетак година стари аутомобили, посебно нижих класа, неретко још увек користе задње добош кочнице уместо дискова и тиме већ у старту имају слабију моћ кочења, па им је зауставни пут дужи, што посебно долази до изражаја у лошијим временским условима.
Не треба заборавити ни гуме, за које се подразумева да морају бити у добром стању.
Такође, старији модели често нису опремљени никаквим електронским системима који су повезани са кочницама. А ако и јесу, лако је могуће да ни они неће радити исправно или барем не у пуном капацитету ако саме кочнице нису потпуно исправне.
Редовно и правилно одржавање овога дела возила зато је изузетно важно и код новијих, а камоли код старијих аутомобила. Зато се никакви симптоми проблема са кочницама, попут пропадајуће папучице, чудних звукова или вибрација не смеју игнорисати јер би могли да доведу до озбиљне несреће.
Амортизери и опруге
У истој мери као и кочнице и управљачки систем, на понашање аутомобила у вожњи утичу и компоненте огибљења, као што су амортизери и опруге.
Кад су исправни, ови делови одржавају оптималан контакт точкова са подлогом без обзира на неравнине и израженије пукотине у асфалту, али је временом и њих потребно заменити нарочито кад је приметно да аутомобил постаје све нестабилнији и подложан љуљању и нагињању у вожњи.
Осим на саму удобност вожње, то утиче и на управљивост и безбедност аутомобила, а осим тога може узроковати и претерано и неједнако трошење гума. А онда и њих, баш као и амортизере, треба мењати барем у пару, јер ће у супротном безбедност у вожњу бити озбиљно нарушена.
Механичке компоненте
Механичке компоненте временом су све подложније трошењу. Реч је о природном процесу који се може одложити, и то редовним одржавањем, али не и потпуно зауставити.
И најквалитетније оригиналне делове потребно је пре или касније заменити. У ову групу спадају летва волана, серво пумпа, алтернатор… и премда се на први поглед може чинити да проблеми у вези са њима нису толико опасни као неки други, то је далеко од истине.
Квар алтернатора ће вас оставити на путу ко зна где и кад, а проблеми са летвом и сервом волана имаће још опасније последице, јер они директно утичу на управљање возилом, наводи Ревија ХАК.
У најгорем случају последице могу бити излетање са пута или друга врста незгоде са потенцијално тешким повредама путника. Дакле и овде је реч о деловима код којих се назнаке проблема не смеју игнорисати.
Електронске компоненте
Што више електронике, то више проблема, често знају да кажу стари мајстори и механичари.
Мањи проблеми којих ће се већина људи најпре сетити у овој категорији обично су отказивање мотора електричних подизача прозора или централног закључавања, но како електроника данас управља практично свим системима аутомобила, јасно је да погођени могу бити и много озбиљнији елементи, посебно они безбедносни, укључујући разне системе асистенције возачу, као и "мозак" возила у виду централног рачунара, што може да доведе до скупоцених кварова.
Да притом не морамо ићи чак ни толико далеко, показује пример још једног врло малог и једноставног, али изузетно важног склопа: електромотора који покреће брисаче ветробрана или задњег стакла.
Његов квар значи и моментални губитак видљивости у случају атмосферских падавина на путу, што у неким ситуацијама може довести до фаталних последица.
За поправку оваквих кварова једноставно нема алтернативе, јер је видљивост у вожњи први предуслов безбедности.