KOLIKO KOŠTA PROPUŠTEN LET: Zakasnili ste na aerodrom, kapije se zatvaraju i vi ne možete da uđete, šta onda?
Možete li da dobijete svoj novac nazad?
Domaća avio-kompanija nedavno je uvela pravilo da putnici moraju da se pojave dva sata pre leta, kako bi se čekiranje i smeštaj prtljaga obavili na vreme. Iako je cilj te mere prilagođavanje savremenim trendovima poslovanja i naročito, bezbednosti na aerodromima, putnici se još nisu prilagodili novim procedurama pa su kašnjenja česta pojava.
Ono što dodatno komplikuje situaciju i na šta se korisnici često žale jeste pitanje šta raditi ako propustite let i možete li da dobijete svoj novac nazad. Uslovi za povraćaj su komplikovani, unapred ne možete predvideti koliki deo od plaćene karte će se zaračunati kao realni troškovi, ali su slično kao i nacionalni prevoznik, i strane avio-kompanije koje lete sa našeg aerodroma, rigorozne po pitanju zamene karata ili refundacije novca.
Evo koliko košta da preživite jedan dan u Beogradu (ILUSTRACIJA)
Ukoliko na aerodrom ne stignete na vreme, kapije se zatvaraju, i na taj let nećete moći da uđete. Istina je, postoji mogućnost i da kupite kartu u jednom pravcu za neki drugi let i da tražite povraćaj novca. Ako ste kartu, na primer, platili oko 26.000 dinara, za novu kartu u jednom pravcu trebaće vam još oko 16.000, a ako želite da refundirate trošak, dobićete četiri do pet hiljada dinara, što je znatno manje nego što vas je karta koštala.
Prema mišljenjima korisnika, pravila su veoma stroga, a povraćaj novca gotovo simboličan. Kako kažu u Er Srbiji, visina refundacije nije standardizovana, i zavisi od destinacije, termina leta i drugih specifičnih detalja, ali je uvek umanjena za, kako se na sajtu navodi, "iznos jednak tarifi koja je plaćena, umanjen za manipulativne troškove ili troškove otkazivanja rezervacije". Isto važi i za slučaj da kartu izgubite, pod uslovom da je neko treći ne iskoristi. Punu cenu karte ili iskorišćenog segmenta karte kompanija će refundirati u punom iznosu samo ukoliko je propušten let krivica Er Srbije.
Beograđani, možete da se PARKIRATE BESPLATNO, ali samo ako ispunjavate JEDAN USLOV
Takođe, svaka izmena nosi sa sobom uvećanje cene karte, bilo da se radi o izmeni mesta polaska ili promeni pravca putovanja. "Mnoge tarife važe samo za one dane i letove koji su navedeni na karti i ne mogu se menjati, odnosno mogu se menjati samo uz doplatu", stoji na sajtu kompanije.
Slično je, međutim, i u drugim avio-kompanijama. Lufthansa, recimo, prodaje karte u tri tarife: najniža, u kojoj nemate prava ni na kakav povraćaj novca ukoliko je ne iskoristite, refundabilna, koja uz doplatu od 120 evra omogućava povraćaj celog iznosa karte umanjenog za troškove otkazivanja rezervacije, kao i fleksibilna, koja za neiskorišćenu kartu dopušta refundaciju potpunog iznosa, bez naplaćivanja povraćajnog troška.
Primera radi, na već pomenutoj destinaciji u ekonomskoj klasi možete da putujete za 32.000 dinara po normalnoj tarifi, refundabilna povratna karta bi koštala oko 54.400, a fleksibilna čak 83.900 dinara. Međutim, u slučajevima da ne iskoristite jedan smer povratne karte, verovatno nećete dobiti nikakav novac nazad, upozoravaju u Lufthansi, jer se cena jednog smera upoređuje sa cenom cele karte, pa u rekalkulaciji, koja zavisi od mnogo faktora, suma za povraćaj može da se svede na nulu.
Ni u Turkiš erlajnsu nije lako doći do novca plaćenog za kartu ukoliko propustite let ili ne iskoristite jedan pravac povratne karte. Primera radi, sa ovom avio-kompanijom možete da letite do Istanbula i nazad po ceni od 180 evra, u najnižoj varijanti. U tom slučaju novac vam neće biti vraćen, jer se preračunava cena za već pređeni put, koji u jednom pravcu iznosi 150 evra, dok će ostatak otići na različite takse. Ukoliko pak istu destinaciju prelazite po skupljoj ceni, recimo 450 evra, možete da računate da će vam određeni deo novca biti vraćen.