POČINJE ZIMSKO SNIŽENJE: Pogledajte šta su dužnosti trgovca i kako da se zaštitite od prevare
Važno je i praviti razliku između termina "sniženje" i "rasprodaja".
Za dva dana, tačnije 25. decembra, a kako to i zakon nalaže, počinje sniženje zimske kolekcije. Ovi sezonski popusti mogu da traju do 10. januara.
KOLIKO SE ZARAĐUJE U SRBIJI? Velike razlike između plata u javnom i privatnom sektoru
IMA LI RAZLOGA ZA ZABRINUTOST? Šta se dešava sa dužnicima i kreditima u Srbiji ako se banka proda
POKS predložio kako da se pomogne građanima: Odložiti poskupljenje struje zbog korone
Po novom Zakonu o trgovini koji je stupio na snagu 30. jula prošle godine, predviđeno je da se sezonska sniženja započinju 25. decembra i 10. januara i 1. i 15. jula, i da najviše mogu da traju do 60 dana. Takođe, u novim Zakonu je ograničeno trajanje akcijske prodaje najduže trideset jedan dan od dana početka akcije.
Važno je da pravite razliku između sniženja i rasprodaja. Narednih dana termin rasprodaja se može koristiti jedino u slučaju kada trgovac zatvara prodavnicu ili kada prestaje da se bavi tom delatnošću.
Preporuka je da kupujete online, i to što vam je neophodno, da nosite masku i držite distancu. Korona je i trgovcima "načela" poslovanje, pa mnogi ne planiraju da iskoriste dane koje dolaze da bi ponudili drastične popuste. Međutim, činjenica je da ih zakon obavezuje da deo artikala mora biti snižen.
Kako birati "pametno"
Kada su u pitanju marketi, svakako treba kupovati proverenu robu. Ne treba kupovati robu sumnjivog porekla ili kvaliteta, takođe roba pri isteku roka trajanja je za izbegavanje.
Kada su u pitanju sniženja ili akcijske cene, trgovci se veoma često koriste metodom da cene podignu pre samog sniženja, a kada počne sezonsko sniženje vrate prvobitne cene i na taj način varaju potrošače.
Ovakve i/ili slične slučajeve treba da sankcionište tržišna inpekcija prekršajem, tako što će izvršiti kontrolu nad poslovnim knjigama trgovca i utvrditi u kom periodu je promenjena cena.
Kada je reč o odeći, proveriti kvalitet proizvoda tj. deklaraciju, da li je jedna cena na rafu a druga na kasi, da li je naznačeno sneženje zaista u visini popusta koji je definisan.
Kada potrošač sumnja u kvalitet prehrambenog proizvoda potrebno je da uputi prigovor nadležnoj inspekciji u zavisnosti kog porekla je proizvod (sanitarna, poljoprivredna, itd).
Kada su u pitanju cene, deklaracije, visine popusta, kada potrošač primeti bilo kakav propust trgovca, slučaj može prijaviti nadležnoj tržišnoj inspekciji koja može da kazni trgovca novčano u vidu prekršajnog naloga.
Ako u petak vidite i nešto što je "za leto"
- Kada su u pitanju sezonska sniženja moraju se primenjivati i poštovati rokovi koji su predviđeni Zakonom o trgovini. Kada je u pitanju zimsko sniženje u tom periodu je na sniženju samo zimska roba, dok kada je letnje sniženje onda samo letnja - rekao je ranije Marko Dragić, pravnik pri NOPS.
Zabranjeno je neistinito prikazivanje ranije cene i neistinito prikazivanje obima sniženja. Takođe, ukoliko akcijska prodaja traje duže od tri dana, trgovac je dužan da istakne sniženu i prethodnu cenu, a za akcije koje traju kraće od tri dana, trgovac je dužan da istakne jasno određenje procenta sniženja.
Takođe, kako je ranije rečeno iz Sektora tržišne inspekcije pri Ministarstvu trgovine, oglašavanje ponude po ceni pre sniženja ne sme biti u zanemarljivo kratkom periodu, a što se tiče obima sniženja cena, najveći procenat sniženja može da se navede ukoliko se odnosi na najmanje jednu petinu robe u asortimanu u okviru prodajnog mesta na koji se prodajni podsticaj odnosi.
Ako na primer, kao što stoji u najavi da će cene biti i do 80% niže, trgovac oglasi ,"sniženje do 80%" onda po Zakonu o trgovini mora postojati najmanje jedna petina robe u asortimanu trgovca u prodajnom objektu sa cenom sniženom 80%.
Kako to rade u svetu?
Definisanje perioda sniženja je dato na osnovu analize uporedne prakse zemalja članica Evropske unije. Sezonska sniženja su propisana u 10 zemalja članica i to uglavnom dva puta godišnje, zimsko i letnje sniženje u trajanju od 60 dana i odnose se na tekstil i obuću.
Na primer, Slovenija ima dva utvrđena termina, zimsko ne može započeti pre prvog radnog ponedeljka u januaru, a drugo pre drugog radnog ponedeljka u julu i u tom utvrđenom razdoblju trgovci sami određuju kada im počinje sniženje i ne sme trajati duže od 60 dana.
Dva termina sezonskih sniženja ima i Hrvatska u kojoj se sprovode od 27. decembra zimsko i od 1. jula letnje koja, takođe, ne smeju trajati duže od 60 dana.
U Italiji svaka regija odreduje svoje termine sniženja, dok u Francuskoj trgovci mogu imati samo dva sezonska sniženja godišnje, zimsko i letnje, i mogu trajati najduže šest nedelja.
Novim zakonom kojim se uređuje trgovina bliže su propisani uslovi i način nuđenja robe/usluga sa naročitim prodajnim podsticajima i oglašavanje prodaje robe sa prodajnim podsticajima.
Unapređenje prodaje podrazumeva podsticanje prodaje na samom mestu prodaje, odnosno prilikom sklapanja kupoprodajnog ugovora, i imajući u vidu da se tada donosi konačna odluka o kupovini propisan je set podataka koji moraju biti obezbeđeni.
Propisano je i šta ne sme da sadrži oglasna poruka koja se odnosi na prodajni podsticaj.